لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

مجمع روحانیون مبارز خواستار صدور مجوز برای انجام یک «راهپیمایی با شکوه» شد


اعضای مجمع روحانیون مبارز از راست به چپ: مجید انصاری، محمد علی ابطحی، محمد موسوی خوئینی ها، محمد خاتمی، مصطفی محقق داماد، شناخته نشد، صدوقی
اعضای مجمع روحانیون مبارز از راست به چپ: مجید انصاری، محمد علی ابطحی، محمد موسوی خوئینی ها، محمد خاتمی، مصطفی محقق داماد، شناخته نشد، صدوقی
مجمع روحانيون مبارز، مهمترين تشكل روحانى اصلاح طلبان ايران، با صدور بيانيه اى خواستار صدور مجوز براى برگزارى يك «راهپيمايى با شكوه» در اعتراض به پاره كردن عكس آيت الله خمينى شد و هواداران تندرو دولت نيز به انتقاد شديد از رهبران معترضان و اكبر هاشمى رفسنجانى پرداخته اند.

مجمع روحانيون مبارز در بيانيه خود پاره كردن عكس بنيانگذار جمهورى اسلامى را به افراد «مغرض و بيمار» نسبت داده که به گفته آن، «تاب ديدن آفتاب درخشان وجود امام را نداشته و ندارند.»

اين تشكل اصلاح طلب خواستار «برخورد قاطع» با عوامل اين اتفاق شده و گفته است كه «درخواست يك راهپيمايى با شكوه براى نشان دادن دلبستگى همگان به راه امام و تجليل از ياد و نام او را دارد و در اين باب اقدام رسمى و مكاتبه با مسئولان ذيربط را به عمل مى آورد و نتيجه را به استحضار ملت شريف خواهد رساند.»

پيشتر نيز، برخى از اصلاح طلبان و نمايندگان جناح اقليت در مجلس شوراى اسلامى خواستار صدور مجوز براى راهپيمایی «جنبش سبز» شده بودند تا به گفته آنها، حاميان آيت الله خمينى براى اعتراض به اين وضعيت به خيابان ها بيايند.

اين درخواست ها در حالى مطرح مى شود كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، روز يكشنبه خواستار آرامش هواداران دولت شد و در شش ماه گذشته نيز وزارت كشور ايران حاضر نشده است تا براى معترضان به نتيجه انتخابات مجوز انجام راهپيمايى صادر كند.

مقام هاى جمهورى اسلامى نگران هستند كه در صورت صدور مجوز راهپيمايى براى طرفداران گروه هاى اصلاح طلب، موج وسيع معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى به خيابان ها سرازير شده و عليه مقام هاى اين كشور و سركوب هاى شش ماه گذشته دست به اعتراض گسترده بزنند.

در واكنش به همين نگرانى بود كه آيت الله خامنه اى روز یکشنبه در جمع طلاب حوزه هاى علميه گفت: «همه كار بايد با آرامش انجام بگيرد، در سطح جامعه تشنج، اغتشاش و درگيرى مصلحت نيست ... اگر يك وقتى لازم باشد، خود مسئولين، خود قانون و حافظان قانون آنچه كه وظيفه ‌شان باشد، انجام مى‌دهند.»

جنجال اخير پس از آن آغاز شد كه تلويزيون دولتى ايران در روزهاى اخير به طور مرتب تصاويرى از پاره كردن عكس آيت الله خمينى را پخش كرد و آن را به دانشجويان نسبت داد كه در روزهاى ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذر در دانشگاه هاى تهران و برخى از شهرهاى بزرگ ايران دست به اعتراض زده بودند.

مهدى كروبى و مير حسين موسوى همراه با برخى از مراجع تقليد نزديك به اصلاح طلبان، محمد خاتمى، رييس جمهور پيشين ايران و همچنين دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله خمينى، پاره كردن عكس رهبر پيشين ايران و همچنين نمايش آن در تلويزيون دولتى را «اقدامى مشكوك» دانستند.

مخالفان مى گويد كه هدف رسانه هاى دولتى از دامن زدن به اين بحران، انحراف افكار عمومى از اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهورى است كه همچنان ادامه دارد.

اين در حالى است كه صدا و سيماى جمهورى اسلامى در واكنش به اين انتقادها گفته است كه تصاوير نمايش داده شده واقعى است.

حمله هواداران دولت به رهبران معترض

در ادامه جنجال چند روز گذشته در ايران، گروهى از هواداران دولت و رهبر جمهورى اسلامى در آرامگاه آيت الله خمينى تجمع كرده و عليه نامزدهاى معترض انتخابات و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام شعار سر دادند.

در اين تجمع، روح الله حسينيان، نماينده تهران در مجلس شوراى اسلامى، گفته است: «موسوى و خاتمى، حقيرتر، كوچكتر و پست تر از آن هستند كه نظام بخواهد با آنها مقابله كند و حتى هاشمى كوچك تر از آن است كه بخواهيم با وى مبارزه كنيم.»

وى خطاب به رييس مجلس خبرگان گفت: «آقاى هاشمى تو بارها در فتنه اخير به مقام معظم رهبرى خيانت كردى و رهبرى از تو حمايت كرد. اما تو كينه خود را در مشهد نشان دادى و گفتى كه اگر مردم رهبرى را نخواهند بايد برود. اما در واقع مردم تو را نمى خواهند.»

رسانه هاى دولتى در هفته هاى اخير بار ديگر بر شدت حملات خود عليه اكبر هاشمى رفسنجانى افزوده اند و خواستار دستگيرى مهدى هاشمى، پسر وى، مير حسين موسوى، مهدى كروبى و محمد خاتمى به اتهام دست داشتن در «اغتشاشات» پس از انتخابات شده اند.
XS
SM
MD
LG