لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

«نیروهای روسیه تا ماه آینده از گرجستان خارج می شوند»


رييس جمهوری فرانسه در پايان مذاکرات چهار ساعته با همتای روسی خود اين گفت و گوها را دشوار توصيف کرد. (عکس: AFP)
رييس جمهوری فرانسه در پايان مذاکرات چهار ساعته با همتای روسی خود اين گفت و گوها را دشوار توصيف کرد. (عکس: AFP)

رييس جمهوری روسيه اعلام کرد که نيروهای نظامی اين کشور تا ماه آينده از گرجستان خارج شده و ناظران اروپايی در مناطق اطراف اوستيای جنوبی و ابخازيا مستقر خواهند شد.



دميتری مدوديف اين اظهارات را در پس از ديدار روز دوشنبه خود با نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه بيان کرد که همراه با چند تن از رهبران اتحاديه اروپا به مسکو سفر کرده است.


رييس جمهوری روسيه همچنين گفت که گفت و گو ها بر سر مناقشه گرجستان از ۱۵ اکتبر در ژنو سوئيس آغاز خواهد شد.


وی تاکيد کرد که روسيه آتش بس مورد توافق در سفر ماه گذشته نيکلا سرکوزی به مسکو را رعايت می کند.


آتش بس مورد نظر آقای مدوديف به نبرد کوتاه مدت ميان گرجستان و روسيه بر سر مناطق جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا پايان داد.


رييس جمهوری روسيه اعلام کرد که نيروهای نظامی اين کشور بندر پوتی در گرجستان را که در کناره دريای سياه قرار دارد ظرف هفت روز تخليه خواهند کرد، مشروط به اينکه گرجستان تعهد کند که از زور عليه منطقه ابخازيا استفاده نکند.


آقای مدوديف بار ديگر آمریکا را متهم کرد که به بازسازی ارتش گرجستان که در جنگ آسيب زيادی ديد کمک می کند.


اوستيای جنوبی همراه با آبخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کردند.


اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی شدند تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنشنيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند. در نهايت دو طرف پيشنهادشش ماده ای فرانسه برای آتش بس را پذيرفتند.


روسيه ماه گذشته در اقدامی که موجی از محکوميت کشورهای غربی را به دنبال داشت استقلال اين مناطق را به رسميت شناخت. به جز روسيه، نيکاراگوا تنها کشوری است که استقلال اين مناطق را به رسميت شناخته است.


دميتری مدوديف گفته است که روسيه از اين تصميم خود عقب نشينی نخواهد کرد و افزود: اين واقعيتی است که همه طرف های ما از جمله طرف های اروپايی بايد با آن کنار آيند.


وی در عين حال گفت که روسيه خواهان حفظ روابط سازنده با اتحاديه اروپا است و اینکه به دنبال هيچ نوع تنشی در روابط خود نيست.


نیکلا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد در پايان مذاکرات چهار ساعته با همتای روسی خود اين گفت و گوها را دشوار توصيف کرد.


وی اظهار داشت: کسی نمی تواند چنين مسئله ای را در چهار ساعت حل و فصل کند.


با اين حال آقای سرکوزی با اشاره به اعزام ناظران اروپايی به منطقه مورد درگيری گفت که آنچه که امروز به دست آمد بسيار اهميت است.


رييس جمهوری فرانسه قرار است که اواخر روز دوشنبه برای ديدار با ميخائيل ساکاشويلی همتای گرجستانی خود به تفليس سفر کند.


XS
SM
MD
LG