لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

گرجستان روابط دیپلماتیک خود را با روسيه قطع کرد


مجلس گرجستان روز پنجشنبه از دولت اين کشور خواسته بود روابط سياسی خود را با روسيه قطع کند.
(عکس از AFP)
مجلس گرجستان روز پنجشنبه از دولت اين کشور خواسته بود روابط سياسی خود را با روسيه قطع کند. (عکس از AFP)

وزارت امور خارجه گرجستان اعلام کرد که اين کشور در اعتراض به ادامه حضور نيروهای روسيه در خاک خود، روابط سياسی با مسکو را قطع کرده است.


ناتو شيکوفانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گرجستان روز جمعه هشتم شهريور ماه اعلام کرد که گرجستان ديپلمات های باقی مانده در سفارت اين کشور در مسکو را روز شنبه خارج می کند.


به دنبال به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخاز توسط روسیه، مجلس گرجستان روز پنجشنبه از دولت اين کشور خواسته بود روابط سياسی خود را با روسيه قطع کند. نمايندگان مجلس گرجستان اين تصميم را در يک جلسه علنی که و به اجماع تصويب کرده بودند.


به گزارش خبرگزاری ايتارتاس، دولت روسيه در مقابل از اين اقدام گرجستان انتقاد کرده و اعلام کرده است که قطع روابط سياسی بين دو کشور خواست مسکو نيست و مسئوليت اين اقدام به عهده دولت گرجستان است.


هشدار روسيه به سران اتحاديه اروپا بر سر تحریم


روسيه از اتحاديه اروپا خواست دوشنبه آينده هنگام تصميم گيری درباره تحريم اين کشور بر سر بحران گرجستان، احساسات را کنار بگذارد.


آندره نسترنکو، يک سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه با اشاره به اجلاس سران اتحاديه اروپا در روز دوشنبه گفت: «ما اميد واريم منطق بر احساسات غلبه کند.»


او همچنين گفته است که در پی بحران گرجستان، برخی کشورها تلاش کرده اند که اتحاديه اروپا را «در مسير رويارويی» با روسيه قرار دهند.


کشورهای غربی اقدام روسيه در ارسال يگان های ارتش خود به عمق خاک گرجستان و به رسميت شناختن استقلال دو استان جدايی طلب اوستيای جنوبی و آبخازيا را مورد انتقاد قرارداده و اين رفتار روسيه را با دوران جنگ سرد مقايسه کرده اند.


در ادامه انتقاد رهبران اتحاديه اروپا از اقدامات روسيه، برنارد کوشنر وزير خارجه فرانسه که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روز پنجشنبه هفتم شهريور گفت که تحريم روسيه يکی از گزينه هايی است که در نشست روز دوشنبه مد نظر قرار دارد.


اما يک روز پس از سخنان وزير امور خارجه فرانسه، يک روزنامه بريتانيايی، در گزارشی به نقل از سياستمدارای که نامی از آن ها برده نشده نوشت که پيام هايی از کرملين ارسال شده که در صورت تصويب تحريم عليه روسيه در جلسه روز دوشنبه آينده اتحاديه اروپا، روسيه که تامين کننده بخش اعظم گاز کشور های اروپايی است دست به اقدامات تلافی جويانه خواهد زد.


روز جمعه، خبرگزاری رويترز گزارش داد که شرکت های نفت و گاز روسيه و مقامات رسمی دولت اين کشور، گزارش اين روزنامه بريتانيايی را تکذيب کرده اند.


اما يک ديپلمات ارشد فرانسوی بدون ذکر نام خود به خبرگزاری رويترز گفته است که در اجلاس سران اتحاديه اروپا تحريمی عليه روسيه تصويب نخواهد شد. او گفته است :«زمان تحريم روسيه فرا نرسيده است.»


سوء ظن روسيه به آمريکا


يک روز پيش از آنکه آندره نسترنکو، يک سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه بدون ذکر نام کشوری، «برخی کشورها» را به تحريک اتحاديه اروپا برای «رويارويی» با روسيه متهم کند، ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه، واشينگتن را متهم کرد برای کمک به يک نامزد رياست جمهوری آمريکا به تنش در گرجستان دامن زده اند.


او روز پنجشنبه هفتم شهريور ماه گفت: مسکو گمان می کند آمريکايی ها در مناطق درگيری در خاک گرجستان حضور داشته اند چرا که ارتش روسيه پس از يک درگيری خونين ميان نيروهای روسيه و يگان های ويژه گرجستان، يک پاسپورت آمريکايی يافته است.


در مقابل دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، اعلام کرد که سخنان پوتين «آشکارا دروغ» است. وزارت امور خارجه آمريکا هم اعلام کرده است که اين برای روسيه «خنده آور» است اگر بگويد که مسئوليتی در اتفاقات گرجستان نداشته است.


سه شنبه گذشته ژنرال آنتونی نوگوفيتسين، جانشين فرمانده ستاد کل ارتش روسيه اعلام کرد که ارتش روسيه در ميدان جنگ گرجستان، يک پاسپورت آمريکايی يافته است.


او کپی بزرگ شده و رنگی از يک پاسپورت آمريکايی را نشان داد که به نام ميشل لی وايت متولد ۱۹۶۷صارد شده بود. براساس اين تصوير، پاسپورت در هوستون تگزاس صادر شده است و يک ويزای قزاقستان هم برای صاحب گذر نامه صادر شده بود.


ولادیمیر پوتين در سخنان روز پنجشنبه خود در باره بدگمانی مسکو به حضور شهروندان آمريکايی در ميدان جنگ و در جناح نيروهای گرجستان گفته بود:«اگر اين حقيقت داشته باشد، اگر اين مسئله تاييد شود، واقعا بد است، بسيار خطر ناک و يک اشتباه سياسی است.»


او افزوده بود: «اگر گمان من تاييد شود، در آن صورت، مشخص می شود که يک نفر در آمريکا عمدا اين بحران را به وجود آورده است، با اين هدف که موقعيت را دشوار کند و شرايط را به سود يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا تغيير دهد.»


نخست وزير روسيه در سخنان روز پنجشنبه خود نگفته است که به چه کسی مظنون است يا کدام يک از کانديداهای انتخابات پيش روی آمريکا ذينفع هستند.


جان مک کين، از حزب جمهوری خواه، و بارک اوباما، از حزب دمکرات، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری امريکا در سال جاری هستند.


بحران در گرجستان، اوايل ماه اوت و پس از آن آغاز شد که دولت گرجستان تلاش کرد با حضور نظامی، تسلط خود را بر دو منطقه جدايی طلب اوستيايا جنوبی و آبخازيا تحميل کند.


اما اين اقدام گرجستان با واکنش ارتش روسيه مواجه شد که از آغاز دهه نود و به دنبال فروپاشی اتحاد جماهير شوروی، به عنوان صلحبان در اين مناطق که صحنه درگيری جدايی طلبان و گرجستان بود مستقر شد.


ارتش روسيه نيروهای گرجستان را از دو استان جدايی طلب اين کشور رانده است و همچنان بخش هايی از خاک گرجستان را در اختيار دارد.


XS
SM
MD
LG