لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

آغاز نشست شانگهای با محوریت بحران گرجستان


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، برای شرکت در نشست روز پنجشنبه شانگهای به تاجيکستان رفته است.(عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، برای شرکت در نشست روز پنجشنبه شانگهای به تاجيکستان رفته است.(عکس: AFP)

نشست سران سازمان همکاری شانگهای روز پنجشنبه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، آغاز به کار کرد و بحران گرجستان محور اصلی این نشست خواهد بود.


در اولين روز از نشست سران سازمان همکاری شانگهای، روسيه قصد دارد از چين و ساير اعضای نشست امنيتی آسيا در خواست کند تا بيانيه ای را در حمايت از نقش روسيه در درگيری های گرجستان امضا کنند.


رهبران شش کشور عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) شامل چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان و روسای اعضای ناظر اين سازمان قرار است در هشتمين نشست مشترک خود در مورد مسائل امنيتی و اقتصادی در آسيای ميانه تبادل نظر کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، روسيه معتقد است بی طرفی اعضای نشست شانگهای در قبال بحران گرجستان، ممکن است سبب شود که کشورهای غربی برای جلوگيری از بروز شرايط اضطراری خواهان حضور ناتو در منطقه شوند.


با اين حال اعضای نشست شانگهای با پيشنهاد غير منتظره دميتری مدوديف، رییس جمهور روسيه برای امضاء موافقتنامه به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا روبرو شده اند.


مدوديف و رهبران کشورهای عضو نشست شانگهای روز چهارشنبه در محل اقامت رییس جمهور تاجيکستان یک نشست غير رسمی برگزار کردند.


اعضای نشست شانگهای با پيشنهاد غير منتظره دميتری مدوديف، رییس جمهور روسيه برای امضاء موافقتنامه به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا روبرو شده اند.

نورلان يرمکبايف، قائم مقام وزارت امور خارجه قزاقستان، به خبرگزاری روسی «ريانووستی» گفت: « کشورش نمی خواهد نقش يک کشور ياغی را برعهده بگيرد. برای صحبت کردن در مورد اين موضوع هنوز خيلی زود است.»


روسیه پس از جنگ کوتاه مدت خود با گرجستان بر سر منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا، در هفته جاری استقلال مناطق جدایی طلب این کشور را به رسمیت شناخت. این اقدام کرملين با واکنش شديد آمريکا و اروپا روبرو شد.


با اين حال روسيه اميدوار است با به دست آوردن حمايت چين و کشورهای سابق اتحاد جماهير شوروی از تنش های موجود بکاهد. به گفته سخنگوی مدوديف، رهبر روسيه روز سه شنبه با هو جي تائو، رییس جمهور چين، در مورد مسايل گرجستان گفت و گو کرده است.


هنوز ميزان موفقيت روسيه در به دست آوردن حمايت کشورهای عضو گروه شانگهای مشخص نيست. چین در مورد به رسمیت شناختن خودمختاری اوستيای جنوبی و آبخازیا از سوی روسیه، هنوز موضعی اتخاذ نکرده است و ساير کشورهای آسيای مرکزی نيز تمايلی به برهم زدن روابط خود با اروپا و امريکا ندارند.


در نشست هشتم سران شانگهای رییس جمهوری اسلامی ايران و نمايندگانی از هند، مغولستان و پاکستان به عنوان اعضای ناظر حضور دارند.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، نيز برای شرکت در نشست روز پنجشنبه شانگهای به تاجيکستان رفته است.


ايران، هند و پاکستان در جريان نشست سران سازمان شانگهای در سال ۲۰۰۵ به عضويت ناظر اين سازمان پذيرفته شدند.


کارشناسان می گويند پذيرفته شدن ايران به عضويت دائم سازمان همکاری های شانگهای، به موضع دو کشور بانفوذ عضو اين سازمان، يعنی روسيه و چين بستگی خواهد داشت.


سازمان همکاری شانگهای در اصل با نام «شانگهای ۵» در سال ۱۹۹۶ ميلادی تاسيس شد که هدف آن تا حد زيادی غير نظامی کردن مرز بين چين و اتحاد جماهير شوروی بود و در سال ۲۰۰۱ ميلادی اين سازمان، ازبکستان را به عنوان عضو جديد پذيرفت و خود را با نام سازمان همکاری شانگهای(SCO) نامگذاری کرد.


XS
SM
MD
LG