لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

آمریکا تصمیم روسيه درباره اوستيای جنوبی و آبخازیا را محکوم کرد


جرج بوش گفته است که دو استان آبخازيا و اوستيای جنوبی همچنان بخشی از خاک گرجستان هستند. (عکس از AFP)
جرج بوش گفته است که دو استان آبخازيا و اوستيای جنوبی همچنان بخشی از خاک گرجستان هستند. (عکس از AFP)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، تصميم روسيه در به رسميت شناختن استقلال مناطق جدايی طلب اوستيای جنوبی و آبخازيا را اقدامی «غير مسئولانه» خواند و آن را محکوم کرد.


رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه، پنجم شهريور ماه، و ساعاتی پس از آنکه ديميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه گفت، برای به رسميت شناختن دو منطقه جدايی طلب گرجستان فرمانی را امضا کرده است، طی بيانيه ای اعلام کرد: «ما انتظار داريم روسيه به تعهدات بين المللی خود عمل کند و درمورد اين اقدام غير مسئولانه تجديد نظر کند.»


جرج بوش همچنين گفت: مناطق آبخازيا و اوستيای جنوبی همچنان بخشی از خاک گرجستان هستند و «بايد باقی بمانند.»


رييس جمهوری آمريکا افزود: «اقدام روسيه، تنش را شدت می بخشد و مذاکرات را پيچيده تر می کند.»


روسيه و گرجستان، از روز ۱۷ مرداد ماه و در پی حمله ارتش گرجستان به اوستيای جنوبی، مستقيما با يکديگر درگير شدند. روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از درخواست اوستیای جنوبی برای جدايی از گرجستان و استقلال حمایت کرده است.


اوستيای جنوبی به همراه آبخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کردند اما تا کنون هيچ کشوری استقلال اين دو منطقه را به رسميت نشاخته بود.


از همان زمان روسيه نيروهای ارتش خود را به عنوان صلحبان در اين مناطق مستقر کرد تا آنکه ماه گذشته، گرجستان برای تحکيم حاکميت خود وارد اوستيای جنوبی شد.


اما روسيه در واکنش به اقدام گرجستان، نیروهای خود را به این منطقه فرستاد و درگیر جنگ شد. در نهايت دو طرف با ميانجيگيری فرانسه، ریاست دوره ای اتحاديه اروپا، موافقتنامه آتش بس را امضا کردند که بر خروج روسيه از خاک گرجستان و احترام به تماميت ارضی گرجستان تاکيد می کرد.


واکنش گرجستان


همزمان با بيانيه رييس جمهوری آمريکا، ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، تصمیم روسيه در به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب را «کاملا غير قانونی» خواند و مسکو را به تلاش برای تغيير مرزهای اروپا متهم کرد.


آلمان، بريتانيا، فرانسه و سوئد هم به اقدام روسيه اعتراض کردند و بر احترام به تماميت ارضی گرجستان تاکيد کردند.


پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، تصميم روسيه مبنی بر به رسميت شناختن استقلال آبخازيا و اوستيای جنوبی را رد کرده و اعلام کرده است که اين اقدام «تخطی آشکار» از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل است که توسط روسيه امضا شده است.


بان کی مون، رييس سازمان ملل متحد، اعلام کرد که اين اقدام روسيه ممکن است تلاش های شورای امنيت سازمان ملل برای يافتن يک راه حل به منظور پايان دادن به بحران گرجستان را با دشواری رو به رو کند.


اما رييس جمهوری روسيه در بيانيه ای، گرجستان را به «نسل کشی» برای حل مسائل سياسی خود متهم کرد و گفت که مردم اوستيای جنوبی و آبخازيا، حق دارند سرنوشت خود را تعيين کنند.


به گزارش خبرگزاری ها، تانک ها و يگان های ارتش روسيه همچنان در بخش هایی از گرجستان مستقرند.


اين اولين بار پس از فروپاشی روسيه در سال ۱۹۹۱ است که روسيه نيروهای نظامی خود را به کشور های ديگر می فرستد.


فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در اين باره گفت: «اين شايد يکی از بزرگترين بحران های باشد که از زمان پايان جنگ سرد و از آغاز دهه ۹۰ ميلادی ديده ايم.»


در همین حال، ديميتری مدودف رييس جمهوری روسيه، ساعتی پس از اعلام به رسميت شناختن اوستيای جنوبی و آبخازيا اعلام کرد که کشورش از يک جنگ سرد جديد نمی هراسد، اما به دنبال آن هم نيست.


او به خبرگزاری ايتارتاس روسيه گفت: «ما از هيچ چيز نمی هراسيم، حتی از دورنمای يک جنگ سرد جديد، اما ما اين را نمی خواهيم و در اين موقعيت همه چيز به وضعيت شرکای ما بستگی دارد.»


همچنين سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم اعلام کرده است که بعيد می داند روسيه در پی به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، با انزوای جهانی رو به رو شود.


او گفته است: «فکر نمی کنم که ما بايد واقعا نگران انزوا باشيم، فکر نمی کنم انزوايی به وجود بيايد، فکر نمی کنم اين واقعه به راستی سناريوی روز رستاخيز باشد.»


XS
SM
MD
LG