لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

آمریکا در «کل روابط» خود با روسیه تجدید نظر می کند


سخنگوی کاخ سفید می گوید که اعتبار روسیه پس از انجام حملات نظامی در گرجستان لطمه خورده است.
سخنگوی کاخ سفید می گوید که اعتبار روسیه پس از انجام حملات نظامی در گرجستان لطمه خورده است.

یک سخنگوی دولت آمریکا ضمن متهم کردن روسیه به عدم پایبندی به توافقنامه آتش بس با گرجستان اعلام کرد، ایالات متحده در «کل روابطش» با روسیه تجدید نظر می کند.


تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما در کل روابط خود چه در میان مدت و چه درازمدت تجدید نظر خواهیم کرد.


وی اظهار داشت که اعتبار روسیه پس از انجام حملات نظامی در گرجستان لطمه خورده است.


سخنگوی کاخ سفید گفت: ما همچنان امیدواریم روسیه گزینه هایی را دنبال کند که به تلاش های قبلی این کشور برای نزدیکی بیشتر به جامعه جهانی اقتصاد و اروپا کمک کند و در همکاری با اروپا و سایر نقاط جهان یک نیروی سازنده باشد.


مقامات آمریکایی می گویند، روسیه همچنان تعداد زیادی از نیروهای خود را در خاک گرجستان نگه داشته است.


آقای فراتو گفت: «روسیه همچنان در مناطقی حضور دارد که نباید باشد.»


در همین حال، به دنبال طرح موضوع قطع رابطه ناتو و مسکو، دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، کشورش برای قطع کامل رابطه با ناتو آمادگی دارد.


آقای مدودیف در دیدار با دیمیتری روگوزین، سفیر این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «این روسیه نیست که به همکاری با ناتو علاقمند است بلکه کشورهای عضو ناتو هستند که بیش از همه به این همکاری تمایل دارند.»


وی افزود: «اگر کشورهای عضو ناتو همکاری خود با مسکو را قطع کنند، حادثه وحشتناکی برای روسیه اتفاق نمی افتد و کشورش آماده است، هر گونه تصمیمی، از جمله قطع کامل روابط را بپذیرد.»


  • «اگر کشورهای عضو ناتو همکاری خود با مسکو را قطع کنند، حادثه وحشتناکی برای روسیه اتفاق نمی افتد و کشور آماده است، هر گونه تصمیمی، از جمله قطع کامل روابط را بپذیرد.»
رییس جمهوری روسیه

در این بین یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفت: لندن بر این باور است که قطع رابطه کامل میان ناتو و روسیه یک «اشتباه» است.


از سوی دیگر اتحادیه اروپا قرار است یک هفته دیگر نشستی را برای بررسی بحران در قفقاز و آینده روابطش با روسیه برگزار کند.


در این بین برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، احتمال تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا را منتفی دانست.



«استقلال مناطق جدایی طلب»


روز دوشنبه در تحولی دیگر، نمايندگان مجلس عليا و دومای روسيه با تصويب قطعنامه ای از ديميتری مدوديف، رييس جمهوری این کشور خواستند تا استقلال دو منطقه جدایی طلب گرجستان را به رسميت بشناسد.


تمامی اعضای دو مجلس روسیه به اين قطعنامه که لازم الاجرا نيست، رای مثبت دادند.


سرگی میرونوف، رییس مجلس علیا پیشتر اعلام کرده بود که روسیه حاضر است از اعلام استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی حمایت کند.


«دوما»، مجلس شورای روسيه نیز همين قطعنامه را به رای گذاشت و آن را تصویب کرد.


دو منطقه آبخازیا و اوستيای جنوبی در نخستين سال های دهه ۱۹۹۰ پيوندهايشان را با گرجستان قطع کردند اما نه روسيه، و نه هيچ يک از ديگر اعضای سازمان ملل استقلال اين دو منطقه را به رسميت نشناخته اند.


شورای فدراسيون روسیه با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که «عمليات تهاجمی موجب کشته شدن هزاران نفر در اوستيای جنوبی شده و درگيری بين گرجستان و آبخازیا را تشديد کرده است. اين عمليات موجب شده که رهبری گرجستان ديگر اين حق را نداشته باشند که از مردم اوستيای جنوبی و آبخازیا بخواهند مطيع سياست ماجراجويانه اين کشور باشند.»


رییس جمهوری روسیه هنوز به این قطعنامه واکنش نشان نداده است. وزارت امور خارجه آمریکا تصویب چنین مصوبه ای از سوی مجالس روسیه را «غیر قابل قبول» خوانده است.


XS
SM
MD
LG