لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

روسيه، سوريه؛ متحدان جنگ سرد به يکديگر می پيوندند؟


بشار اسد و دمیتری مدودیف، روسای جمهوری سوریه و روسیه در مسکو.(عکس: AFP)
بشار اسد و دمیتری مدودیف، روسای جمهوری سوریه و روسیه در مسکو.(عکس: AFP)

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز پنج شنبه در ديدارش با «ديمتری مدوديف» همتای روس خود از اقدام نظامی روسيه عليه گرجستان حمايت کرد.


در سفر دو روزه بشار اسد به مسکو، قرار است چندين قرارداد نظامی برای فروش ابزار و تجهيزات نظامی به دمشق امضا شود. سوريه که از دشمنان اسراييل محسوب می شود در نظر دارد چند فروند هواپيمای نظامی و تعدادی موشک دوربرد نيز از روسيه خريداری کند.


بشار اسد در ديدار خود با ديمتری مدوديف در باره مناقشات گرجستان گفت: «به اعتقاد ما روسيه به تحريکات گرجستان واکنش قانونی نشان داده است.»


وی در عين حال با تلاش غرب برای مقابله با موضع روسيه مخالفت کرد. بر پايه گزارش ها، سوريه علاقمند به خريد هواپيماهای نظامی و سيستم پدافند موشکی زمين به هوا و موشک های ضد تانک زمين به زمين از روسيه است.


دولت آمريکا در گذشته بارها به مسکو هشدار داده است از فروش ابزار نظامی به دمشق که متحد روسيه در دوران جنگ سرد بود خودداری کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ديدار بشار اسد از روسيه برای خريد تجهيزات نظامی از روسيه می تواند برای آمريکا «مشکل آفرين» باشد.


دکتر عليرضا نوری زاده، نويسنده و تحليلگر مسائل خاورميانه در گفت و گو با راديو فردا، دولت هايی چون سوريه را از بهترين شرکای روسيه می داند.


  • «رژيم های غير دمکراتيک منطقه، دوستی بهتر از آقای پوتين و مدوديف پيدا نخواهند کرد که هيچگاه در باره اصالت، مسئوليت و نيز در باره حقوق بشر از آنها سوالی نمی کند. روسيه آماده است به آنها اسلحه بفروشد و دلارهايشان را بگيرد و شريک آنها باشد تا برای جدال يا رويارويی با غرب از آنها استفاده کند.»
علیرضا نوری زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه

وی می گويد: «رژيم هايی نظير جمهوری اسلامی، سودان و سوريه يعنی رژيم هايی که به خاطر عملکرد و سياست هايشان در انزوا قرار گرفته اند، می توانند بهترين شرکا برای روسيه باشند. علاوه بر شريک و تامين کننده اسلحه برای اين دولت ها، به عنوان برگ ها از اين کشورها در برابر غرب و آمريکا استفاده کند.»


سوريه که يکی از دشمنان اسراييل در خاورميانه به شمار می آيد از سوی دولت آمريکا به حمايت از تروريسم متهم شده است.


روز چهارشنبه، بشار اسد در مصاحبه با روزنامه کومرسانت چاپ مسکو، به نقش اسراييل در مناقشات گرجستان اشاره کرد و گفت: اسراييل به گرجستان مشاوره نظامی داده است.


وی افزود: اين گونه مسايل کشورهای چون سوريه را به همکاری با روسيه ترغيب می کند.


عليرضا نوری زاده در باره بحران گرجستان می گويد: دولت جمهوری اسلامی به صورت غير رسمی از حمله روسيه به گرجستان خشنود بود.


وی گفت: (در اين زمينه بايد به) به روزنامه های جمهوری اسلامی نگاه کنيم، به خصوص به کيهان که نقطه نظرهای رهبر را تا حدودی نمايندگی می کند و همچنين روزنامه ايران که نظرات آقای احمدی نژاد و دولت او را نمايندگی می کند.»


آقای نوری زاده می افزايد: مواضع رسمی جمهوری اسلامی محتاطانه تر بود که از زبان حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه شنيده شد.


از سوی ديگر در آغاز هفته جاری، کاندو ليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در ورشو، پايتخت لهستان قرارداد استقرار سامانه دفاع موشکی آمريکا در اين کشور را به امضا رساند.


بر پايه اين توافق قرار است پس از تصويب پارلمان های لهستان و جمهوری چک، سامانه دفاع موشکی که شامل ۱۰ موشک رهگير است در لهستان استقرار يابد و سامانه راداری نيز در جمهوری چک ساخته شود.


عليرضا نوری زاده معتقد است: روسيه که به شدت از استقرار اين سامانه موشکی در اروپای مرکزی آزرده است، از اين راه نيز مخالفت و رويارويی خود با آمريکا را آشکارتر می سازد.


وی می گويد: «رژيم های غير دمکراتيک منطقه، دوستی بهتر از آقای پوتين و مدوديف پيدا نخواهند کرد که هيچگاه در باره اصالت، مسئوليت و نيز در باره حقوق بشر از آنها سوالی نمی کند. روسيه آماده است به آنها اسلحه بفروشد و دلارهايشان را بگيرد و شريک آنها باشد تا برای جدال يا رويارويی با غرب از آنها استفاده کند.»


اين روزنامه نگار می گويد: چند روز پيش روسيه به غرب هشدار داد در صورت صدور قطعنامه عليه مسکو، آنها نيز صدور قطعنامه در شورای امنيت را بر ضد جمهوری اسلامی وتو خواهند کرد.


به گفته وی، «روس ها دوستان اين دولت ها نخواهند بود بلکه به دنبال منافع مادی از اين دولت ها استفاده می کنند. روس ها از اين کشورها برای امتياز گرفتن از غرب استفاده می کنند کما اينکه تا امروز امضای نماينده روسيه در سازمان ملل در زير سه قعطنامه ای که عليه ايران صادر شده، وجود دارد.»


در همين حال تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسراييل در يک کنفرانس خبری با اشاره به رابطه سوريه و ايران و همچنين ارتباط با حزب الله لبنان و گروه فلسطينی حماس گفت: فروش موشک های دوربرد به سوريه بر ضد منافع مشترک اسراييل و روسيه است.


XS
SM
MD
LG