لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

کشتی آمریکایی حامل کمک وارد بندر باتومی گرجستان شد


در پی درگيری های آغاز شده بر سر اوستيای جنوبی، ده ها هزار غیرنظامی گرجی، خانه و کاشانه شان را ترک کردند.(عکس: AFP)
در پی درگيری های آغاز شده بر سر اوستيای جنوبی، ده ها هزار غیرنظامی گرجی، خانه و کاشانه شان را ترک کردند.(عکس: AFP)

نخستين کشتی جنگی آمريکا حامل کمک های بشردوستانه، روز يکشنبه وارد بندر باتومی گرجستان شد.


به گزارش خبرگزاری ها، ناوشکن «يو اس اس مک فاول» حامل کمک های بشردوستانه از جمله بطری های آب آشاميدنی، پتو و غذای بچه برای ده ها هزار آواره گرجی است که در پی درگيری های آغاز شده در روز هفتم اوت بر سر اوستيای جنوبی میان گرجستان و روسیه، خانه و کاشانه شان را ترک کردند.


بندر باتومی، واقع در کناره دريای سياه، در ۸۰ کيلومتری بندر پوتی قرار دارد که توسط نيروهای روسی تصرف شده است.


قرار است دو کشتی نظامی ديگر آمريکايی نيز کمک های بشردوستانه را به گرجستان برسانند.


اين در حالی است که ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون رييس ستاد ارتش روسيه، روز شنبه از حضور نظامی کشتی های پيمان ناتو در دريای سياه انتقاد کرده و اين اقدام را مانعی بر سر راه ايجاد ثبات در منطقه دانسته است.


قرار است دو کشتی نظامی ديگر آمريکايی نيز کمک های بشردوستانه را به گرجستان برسانند.

به گفته وی، سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به بهانه ارسال کمک های بشر دوستانه، شمار واحدهای نظامی دريايی خود را افزايش می دهد.


ژنرال نوگوويتسين افزود: علاوه بر ورود کشتی های آلمانی و اسپانيايی به حوزه دريای سياه، کشتی های نظامی آمريکايی و لهستانی نيز به سوی دريايی سياه حرکت کرده اند که من فکر می کنم اين کار به ثبات منطقه کمک نخواهد کرد.


پيش از اين، آمريکا کمک های بشردوستانه خود را با هواپيماهای نظامی به گرجستان منتقل می کرد.


سارکوزی: نيروهای روسی از پوتی خارج شوند


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در جريان مذاکره تلفنی خود با دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، از وی خواسته است تا نيروهای روسی شهر بندری پوتی گرجستان را تخليه کنند.


در بيانيه دفتر رياست جمهوری فرانسه آمده است: نيکلا سارکوزی و دمتيری مدوديف در مذاکرات روز شنبه توافق کردند به تماس های خود طی روزهای آينده ادامه دهند.


در اين بيانيه تصريح شده است:«آقای سارکوزی در اين تماس تلفنی تاکيد کرد نيروهای روسيه بايد هرچه زودتراز منطقه پوتی- سيناکی خارج شوند»


طبق اين گزارش، روسای جمهوری فرانسه و روسيه بر سر ضرورت تشکيل نيروهای ناظر در چارچوب سازمان همکاری و امنيت اروپا برای جايگزينی صلح بانان روسی در منطقه حائل امنيتی در جنوب اوستيای جنوبی، توافق کرده اند.


اما اين موضوع از سوی کرملين تکذيب شده است.


به گزارش خبرگزاری ايتار تاس، دفتر مطبوعاتی کرملين گفت که در تماس تلفنی روسای جمهوری روسيه و فرانسه در خصوص تشکيل نيروهای ناظر در چارچوب سازمان همکاری و امنيت اروپا برای جايگزينی صلح بانان روسی در منطقه حائل امنيتی در جنوب اوستيای جنوبی، صحبتی نشد.


رييس جمهوری فرانسه در جريان مذاکره تلفنی خود با رييس جمهوری روسيه از وی خواست تا نيروهای روسی، بندر پوتی گرجستان را تخليه کنند.

در همين زمينه در مسکو، الکسی پاولف، سخنگوی کاخ کرملين، نيز گفت: آقای مدوديف آمادگی خود را برای تعامل با سازمان همکاری و امنيت اروپا براساس ماده پنجم آتش بس ميان روسيه و گرجستان، ابراز کرده است.


ماده پنجم توافقنامه آتش بس بين روسيه و گرجستان تاکيد می کند: نيروهای روسی بايد به مواضع خود پيش از آغاز درگيری ها بازگردند، ولی با اين حال اين ماده اجازه برخی «اقدامات امنيتی» به صلح بانان روسی در منطقه اوستيای جنوبی می دهد.


چگونگی تفسير اين ماده از توافقنامه شش ماده ای آتش بس بين روسيه و گرجستان، باعث بروز اختلاف نظرهايی ميان مسکو و تفليس شده است.


روسيه پس از عقب نشينی، در بخش هايی از خاک گرجستان در کنار مناطق جدايی خواه اوستيای جنوبی و آبخازيا، منطقه حائل امنيتی ايجاد کرده است.


اين در حالی است که بندر پوتی، درکناره دريای سياه، در خارج از منطقه امنيتی ای قرار دارد که مسکو مدعی است برای محافظت از اوستيای جنوبی بايد در خاک گرجستان ايجاد کند.


از سوی ديگر، معاون رييس ستاد ارتش روسيه نيز روز شنبه اعلام کرد: نيروهای اين کشور به تصرف بندر پوتی ادامه خواهند داد.


سخنان ژنرال آناتولی نوگوويتسين، يک روز پس از آن ابراز شد که مسکو اعلام کرد که نيروهای خود را بر اساس توافقنامه آتش بس از گرجستان خارج کرده است.


در اين ميان، يک سخنگوی نيروهای روسی در ابخازيا اعلام کرد که نيروهای اين کشور که در روزهای اخير و پس از حمله نيروهای گرجستان به اوستيای جنوبی به ابخازيا اعزام شده بودند، در حال ترک اين منطقه هستند.


مسکو و تفليس از روز هفتم اوت بر سر منطقه اوستيای جنوبی، که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، درگير شدند.


اوستيای جنوبی همراه با ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کردند.
اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلحبان اين کشور، به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


در نهايت دو طرف پيشنهاد شش ماده ای فرانسه برای آتش بس را پذيرفتند.


XS
SM
MD
LG