لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

پیش نویس قطعنامه روسیه در باره گرجستان ارائه شد


قطعنامه پيشنهادی روسيه بر طرح فرانسه برای آتش بس و شش ماده آن تاکيد دارد.(عکس: EPA)
قطعنامه پيشنهادی روسيه بر طرح فرانسه برای آتش بس و شش ماده آن تاکيد دارد.(عکس: EPA)

روسيه روز چهارشنبه پيش نويس قطعنامه ای را برای آنچه که «بازگرداندن صلح به گرجستان» خواند، به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه کرد.


روسيه در حالی اين پيش نويس را ارائه کرده است که يک روز پيشتر با قطعنامه پيشنهادی کشورهای غربی در باره خروج فوری نيروهای روسی از گرجستان مخالفت کرده بود.


اين قطعنامه پيشنهادی که از سوی فرانسه و با حمايت آمريکا مطرح شده بود، خواستار خروج تمامی نيروهای مسکو از گرجستان و بازگشت به مواضع پيش از آغاز درگيری بود.


قطعنامه پيشنهادی روسيه بر طرح فرانسه برای آتش بس و شش ماده آن تاکيد دارد.


اين طرح به روسيه امکان می دهد که برخی اقدامات امنيتی اضافی را پيش از عقب نشينی از گرجستان به اجرا در آورد.


طرح یاد شده توسط روسای جمهوری روسيه و گرجستان امضا شده است و از سوی نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه و رييس دوره ای اتحاديه اروپا، تهيه شده بود.


از سوی ديگر، کاخ سفيد اعلام کرد شواهد اوليه ای را مبنی بر خروج شماری از نيروهای روسيه از گرجستان مشاهده کرده، اما خواستار آن است که مسکو سريع تر اقدام کند.


اين در حالی است که ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت اعتقاد ندارد که روسيه تعهد خود را برای خروج نيروهايش از مناطق اشغال شده گرجستان انجام خواهد دهد.


  • «هنگامی که روسيه بخشی از نيروهايش را از برخی مناطق خارج می کند، همزمان می کوشد مناطق استراتژيک ديگری را در گرجستان اشغال کند.»
میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهوری گرجستان

اين اظهارات در شرايطی ابراز می شود که دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با آقای سرکوزی گفت که نيروهای روسيه تا روز جمعه از بخش اعظم مناطق اشغالی در خاک گرجستان خارج خواهند شد.


به گفته کرملين، بخشی از نيروهای روسيه به خاک اين کشور و برخی ديگر به اوستيای جنوبی باز خواهند گشت.


بر اساس اين گزارش، منطقه امنيتی به عرض چهار کيلومتر در داخل خاک گرجستان در اطراف اوستيای جنوبی ايجاد خواهد شد.


در اين ميان، آقای ساکاشويلی گفت: هنگامی که روسيه بخشی از نيروهايش را از برخی مناطق خارج می کند، همزمان می کوشد مناطق استراتژيک ديگری را در گرجستان اشغال کند.


رييس جمهوری گرجستان همچنين گفت که احتمالا در صورت ادامه اشغالگری روس ها، گرجی ها تظاهرات مسالمت جويانه و مقاومت منفی را در مناطق اشغالی آغاز خواهند کرد.


از سوی ديگر، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه گفت که اين کشور با متحدان خود برای کسب اطمينان خاطر از اينکه اوستيای جنوبي و ابخازيا، جزيی از گرجستان باقی می مانند، کار خواهد کرد.


این دو منطقه خواستار استقلال و جدایی از گرجستان هستند. وی بار ديگر از روسيه خواست که نيروهای خود را از گرجستان خارج کند.


«روسيه يا گرجستان»


سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه از آمريکا خواست ميان اين کشور و گرجستان، يکی را انتخاب کند.


وی با درج مقاله ای در روزنامه وال استريت ژورنال گفت:« آمريکا بايد ميان طرح های خود در گرجستان و شراکت گسترده تر با روسيه یکی را انتخاب کند.»


آقای لاوروف در اين مورد اشاره کرد که واشينگتن از برگزاری مانور مشترک با روسيه به خاطر اوضاع گرجستان خودداری و همچنين تهديد کرده است که ديالوگ دوجانبه ثبات استراتژيک ميان دو کشور را به حال تعليق در می آورد.


  • «آمريکا بايد ميان طرح های خود در گرجستان و شراکت گسترده تر با روسيه انتخاب کند.»
وزیر امور خارجه روسیه

آمريکا و بريتانيا پيشتر به طور رسمی از شرکت در يک مانور مشترک نظامی- دريايی در دريای ژاپن که می بايست از ۱۵ تا ۲۳ اوت برگزار می شد، انصراف دادند.


در همين ارتباط، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، اعلام کرد که اين کشور به خاطر تنش های ايجاد شده در اوستيای جنوبی در اين مانور شرکت نخواهد کرد.


روسيه و گرجستان ازروز هفتم اوت به خاطر اعزام نيروهای گرجی به اوستيای جنوبی با هدف اعمال مجدد حکميت تفليس بر اين منطقه جدايی طلب وارد جنگ شدند.


اين درگيری با امضای توافقنامه آتش بس ميان دو کشور به طور موقت پايان يافته است.


وزير امور خارجه روسيه افزود: روسيه برای تعميق همکاری ها با آمريکا آمادگی دارد، اما روابط دو جانبه فقط بايد بر اساس متقابل توسعه يابند.


وزير امور خارجه روسيه در مقاله خود همچنين خواستار تحريم تسليحاتی آنچه که «رژيم کنونی تفليس» ناميد، شد.


وی در بخش ديگری از مقاله خود با اشاره به آمادگی روسيه برای اجرای توافقنامه آتش بس ابراز ترديد کرد که تفليس آمادگی واقعی در اين خصوص را داشته باشد.


سرگی لاوروف افزود: « پرزيدنت ساکاشويلی تلاش می کند تا جهان را متقاعد کند که تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، نه با حمله نيروهای گرجی، بلکه به خاطر بمباران اين شهر توسط نيروهای روسيه ويران شده است.»


در همین حال، وزارت دفاع نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد: روسیه، این کشور را مطلع کرده است که در نظر دارد تمام مناسبات نظامی خود با پیمان ناتو را قطع کند.


وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو روز سه شنبه گفتند که مناسبات آینده این پیمان با مسکو بستگی به خروج نیروهای روسیه از گرجستان دارد.


XS
SM
MD
LG