لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

دوشنبه؛ آغاز خروج سربازان روسی از گرجستان


یک خودوری زرهی ارتش روسیه در حال خروج از پایگاه نظامی این کشور در شهر سیناکی گرجستان.(عکس: AFP)
یک خودوری زرهی ارتش روسیه در حال خروج از پایگاه نظامی این کشور در شهر سیناکی گرجستان.(عکس: AFP)

دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز یکشنبه، اعلام کرد که نيروهای این کشور از روز دوشنبه، عملیات خروج از گرجستان را آغاز خواهند کرد.


اين موضوع پس از امضای توافقنامه آتش بس ميان دو کشور، و همچنين تشديد فشار بر مسکو برای خروج نيروهای روسی از گرجستان اعلام شد.


با اين همه، آقای مدوديف در مورد وضعیت اوستيای جنوبی اظهار نظر نکرد. اين منطقه جدايی طلب به مدت ۱۱ روز مرکز درگيری نيروهای روسی و گرجی بود.


بر اساس بيانيه ای که از سوی کرملين انتشار يافت، رييس جمهوری روسيه گفت که نيروهای این کشور به اوستيای جنوبی عقب خواهند نشست.


سخنان دميتری مدوديف در شرايطی عنوان شده است که يکی ازفرماندهان ارتش روسيه پيشتر گفته بود که عمليات خروج از مناطق تصرف شده گرجستان توسط نيروهای روسی آغاز شده است.


رييس جمهوری فرانسه هشدار داد که شروع نکردن عمليات خروج نيروهای روسيه از گرجستان، عواقبی جدی برای مسکو در بر خواهد داشت.

درهمين حال، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز يکشنبه هشدار داد که شروع نکردن عمليات خروج نيروهای روسيه از گرجستان، عواقبی جدی برای مسکو، از جمله در مورد مناسبات روسيه و اتحاديه اروپا در بر خواهد داشت.


وی اين هشدار را در تماس تلفنی با همتای روس خود ابراز داشت.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، نیز روز شنبه به مسکو درباره «رويای جدايی» اوستيای جنوبی و ابخازيا از تفلیس هشدار داده و گفته بود که روسيه بايد به عمليات نظامی در گرجستان پایان دهد


وی در حالی که اقدام روسيه در امضای پيمان آتش بس را اقدامی اميدوار کننده خواند، اما گفت: رویای روسيه برای گرجستان بدون اوستيای جنوبی و ابخازيا هرگز محقق نخواهد شد.


در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز يکشنبه به تفليس رفت تا در خصوص پايان دادن هر چه سريع تر به بحران قفقاز، مذاکرات بيشتری با ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، انجام دهد.


مسکو و تفليس در روزهای اخير بر سر اوستيای جنوبی که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از این کشور است، وارد جنگ شدند. این منطقه همراه با ابخازیا پس از تجزیه اتحاد شوروی اعلام استقلال کرد.


این موضوع با مخالفت تفلیس مواجه شد و سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


در حال حاضر، در پی امضای توافقنامه آتش بس ميان دو کشور، بخش هايی از خاک گرجستان در تصرف نيروهای روسيه قرار دارد.


توافقنامه آتش بس توسط نيکلا سرکوزی، به دو طرف پيشنهاد شد که شامل شش ماده است.


توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه از جمله مواد اين توافقنامه هستند.


بر اساس اين توافقنامه، نيروهای صلح بان روسی، و نه نيروهای اعزامی اين کشور پس از شروع درگيری ها، اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.


XS
SM
MD
LG