لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۶

نيروهای روسی شهر «ايگوئتی» را تخليه کردند


وزير امور خارجه روسيه، گفت که نيروهای روسي پس از به اجرا در آمدن تدابير امنيتی در مواضع پيش از آغاز جنگ در اوستيای جنوبی مستقر خواهند شد.(عکس:AFP)
وزير امور خارجه روسيه، گفت که نيروهای روسي پس از به اجرا در آمدن تدابير امنيتی در مواضع پيش از آغاز جنگ در اوستيای جنوبی مستقر خواهند شد.(عکس:AFP)

در پی امضای توافقنامه آتش بس از سوی روسای جمهوری روسيه و گرجستان، نيروهای روسی اقدام به تخليه شهر ايگوئتی، واقع درنزديکی تفليس کردند.


ايگوئتی در ۵۰ کيلومتری پايتخت گرجستان قرار دارد.


اما سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، گفت که نيروهای روسيه پس از به اجرا در آمدن تدابير امنيتی در مواضع پيش از آغاز جنگ در اوستيای جنوبی مستقر خواهند شد.


دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز شنبه، توافقنامه شش ماده ای آتش بس با گرجستان را امضا کرد.


اين توافقنامه روز جمعه به امضای ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، رسيده بود.


وی تا پيش از سفر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، به تفليس حاضر به امضای اين توافقنامه نبود و می گفت: تن به مصالحه نخواهد داد.


مسکو و تفليس در روزهای اخير بر سر دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال هستند، وارد جنگ شدند.


«رهبران روسيه به رييس جمهوری فرانسه و وزير امورخارجه آمريکا گفته اند بدون استعفای من، توافقنامه آتش بس قابل اجرا نخواهد بود.»
میخاییل ساکاشویلی

نيروهای گرجی در روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند. اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


درحال حاضر، بخش هايی از خاک گرجستان در تصرف نيروهای روسيه قرار دارد.


جامعه جهانی در اين مدت کوشيد تا دو طرف را به برقراری آتش بس تشويق کند.


درهمين ارتباط، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، با پيشنهاد يک طرح آتش بس شش ماده ای، تلاش فراوانی را برای پايان دادن به جنگ ميان روسيه و گرجستان به عمل آورد.


پيشنهاد آتش بس توسط فرانسه تهيه شده و شامل سه بخش است که عبارتند از: توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه.


با اين حال، بر اساس اين طرح پيشنهادی، نيروهای صلح بان روسی اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.


«سند متفاوت»


به گزارش خبرگزاری های روسی، سرگئی لاوروف درعين حال به خبرنگاران گفت که محتوای سند حل مناقشه در اوستيای جنوبی که رييس جمهوری گرجستان آن را امضا کرده، با سندی که روسای جمهوری روسيه و فرانسه امضا کرده اند، تفاوت دارد.


وزير امور خارجه روسيه توضيح داد که در سندی که ساکاشويلی امضا کرده، بخش اوليه بطور کامل حذف شده است که در آن گفته می شود «روسای جمهوری روسيه و فرانسه از اصول زير حمايت می کنند و روسای جمهور روسيه و فرانسه طرفين را فرا می خوانند که اين سند را امضا کنند».


آقای لاوروف گفت: اين بخشی جدايی ناپذير از سند است.


وی خاطر نشان کرد در سندی که رييس جمهوری روسيه و سران اوستيای جنوبی و آبخازی امضا کرده اند، اين بخش وجود دارد.


وزير امور خارجه روسيه با ابراز نگرانی از اين مطلب گفت که مسئله از طريق کانال های ديپلماتيک پيگيری خواهد شد.


از سوي دیگر، ايگور کناشنکوف، دستيار فرمانده نيروی زمينی روسيه، روز شنبه گفت که نظاميان روسی در منطقه اوستيای جنوبی بيش از ۱۰۰ دستگاه وسايل زرهی را به غنيمت گرفته اند که از ميان آنها ۴۴ تانک که دارای کارايی هستند، در دست ارتش روسيه باقی خواهد ماند.


درهمين حال، مقام های آلمانی گفتند که برلين تلاش خواهد کرد که توافقنامه آتش بس هر چه سريع تر به اجرا در آيد.


اين در شرايطی است که رييس جمهوری گرجستان در مصاحبه ای با هفته نامه اشپيگل گفت که رهبران روسيه درصدد سرنگونی او ازقدرت هستند.


ميخاييل ساکاشويلی گفت: رهبران روسيه به رييس جمهوری فرانسه و وزير امورخارجه آمريکا گفته اند بدون استعفای من، توافقنامه آتش بس قابل اجرا نخواهد بود.


از سويی، گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، در مصاحبه ای با همين نشريه، با انتقاد از سياست های گرجستان، رویکرد آقای ساکاشويلی را نوعی «قمار» سیاسی توصيف کرد.


XS
SM
MD
LG