لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۹

بوش خواستار خروج نیروهای روسیه از گرجستان شد


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا از روسیه خواست تا نیروهای خود را از گرجستان خارج کند.
(عکس از: AFP)
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا از روسیه خواست تا نیروهای خود را از گرجستان خارج کند. (عکس از: AFP)

در حالی که مقامات گرجستان می گويند نيروهای روسی آتش بس را نقض کرده اند، رييس جمهوری آمريکا از مسکو خواست تا برای حل بحرانی که باعث بروز تنش در روابط دو کشور شده اقدام کند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه از ارسال کمک ها انسان دوستانه به گرجستان خبر داده بود و در ضمن نسبت تضمین امنیت این پروازها به روسیه هشدار داده بود.


جرج بوش همچنین گفت: کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه اين کشور، برای کمک به حل اين بحران به گرجستان خواهد رفت.


آقای بوش سفر خانم رایس را اقدامی در راستای نشان دادن حمایت آمریکا از دولت دمکراتیک گرجستان توصیف کرد.


جرج بوش از دولت روسیه خواست ضمن توقف همه عملیات نظامی خود در خاک گرجستان، این نیروها را از گرجستان خارج کند.


رییس جمهوری آمریکا همچنین نسبت وفاداری روسیه به آتش بس ابراز تردید کرد و گفت براساس خبر های دریافتی، اظهارات مقامات روسی با آنچه در حال وقوع است منطبق نیست.


آقای بوش روز چهارشنبه گفت: «روسيه به حرف های خود وفادار بماند و برای پايان دادن به اين بحران اقدام کند».


در حالی رييس جمهوری آمريکا نسبت به گزارش ها در خصوص نقض آتش بس توسط نيروهای روسيه ابراز نگرانی می کند که مسکو هرگونه نقض آتش بس توسط نيروهای اين کشور را تکذيب می کند.


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، روز چهارشنبه اعلام کرده بود که روسیه آتش بس را رعايت نکرده و نيروهای روسی به نقل و انتقالات خود ادامه داده و به سمت تفلیس در حرکت هستند.


این در حالی است که ژنرال، آناتولی نوگویتسان، معاون ستاد کل نیروهای روسیه، گفت: هیچ یک از واحدهای ارتش روسیه به سمت تفلیس در حرکت نیستند.


نشست اتحادیه اروپا


در همین زمینه، وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در بروکسل، پايتخت بلژيک، توافق کردند تا نیروهایی را برای نظارت بر آتش بس به گرجستان اعزام کنند.


این در حالی بود که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا بر سر اعمال فشار بر روسیه به دلیل اقدام نظامی علیه گرجستان، به توافقی دست نیافتند.


این نشست اضطراری حاکی از شکاف بین اعضای این اتحادیه بود. در حالی کشورهای اروپای شرقی که در دوران جنگ سرد هم پیمان شوروی بودند، خواهان واکنش شدیدتر اتحادیه اروپا بودند، کشورهای اورپای غربی نسبت به دشمن کردن روسیه با خود ابراز نگرانی می کردند.


وزیر امور خارجه گرجستان در این نشست خواهان دخالت اروپا در رویدادهای اخیر شد و گفت این اتحادیه باید مانع وقوع آنچه در گرجستان در حال وقوع است، شود.


دستور کار نشست اتحادیه اروپا در بروکسل بررسی بحران جنگ گرجستان و روسيه و همچنین طرح فرانسه برای آتش بس بين دو طرف بود.


توافق بر سر آتش بس به دنبال سفر نيکلا سارکوزی، ریيس جمهوری فرانسه، به روسیه و گرجستان و گفت وگو با روسای جمهوری دو کشور، حاصل شد.


نقض آتش بس


در حالی که روسيه و گرجستان يکديگر را به نقض آتش بس متهم می کنند، خبرگزاری ها گزارش می دهند که تانک های روسی به سوی شهر «گوری» در حرکتند.



مقام های گرجی و روسی يکديگر را متهم کرده اند، آتش بسی را که فقط ۲۴ ساعت از برقراری آن می گذرد، نقض کرده اند.


پيشتر، خبرنگاران و شاهدان عينی از حرکت تانک های روسی به سوی شهر «گوری» خبر داده بودند ولی وضعيت شهر آرام گزارش شده است.


شاهدان عينی به خبرگزاری آلمان گفته اند که تانک های روسی وارد يک پايگاه نظامی گرجی در نزديکی شهر «گوری» شده اند.


دبير شورای عالی امينت ملی گرجستان نيز در همين مورد گفت که ۵۰ تانک و خودروی زرهی روسی همچنان در شهر «گوری» در خاک اصلی گرجستان باقی مانده اند. اما روسيه اين ادعا را بی پايه دانسته است.


در همين حال، سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کرد: شورشيان اوستيای جنوبی که تحت حمايت روسيه هستند با حمله به خانه های اقليت گرجی در اين منطقه اقدام به غارت و چپاول آنها می کنند.


از سوی ديگر گزارش می رسد که اوکراين محدوديت هايی را برای پهلوگيری کشتی های جنگی روسيه در بندر سواستپول اين کشور وضع کرده است.


ويکتو يوشچنکو، رييس جمهوری اوکراين با صدور فرمانی اعلام کرده است که عبور هر گونه کشتی از مرز دريايی اين کشور در دريای سياه منوط به اخذ مجوز از ۷۲ ساعت قبل است.


XS
SM
MD
LG