لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۴

خروج سربازان گرجستان و خوشحالی عراقی ها


انتقال سربازان گرجستانی از عراق از سوی آمریکا صورت گرفت که انتقاد روسیه را بر انگیخت.(عکس: AFP)
انتقال سربازان گرجستانی از عراق از سوی آمریکا صورت گرفت که انتقاد روسیه را بر انگیخت.(عکس: AFP)

خروج دو هزار نظامی گرجستان از عراق باعث خواهد شد که ارتش آمريکا برای پر کردن جای آنها تغييراتی صورت دهد. سربازان گرجستان پست های بازرسی متعددی در مسيرهای انتقال قاچاق همجوار با مرز ايران را اداره می کنند.


بسياری از عراقی ها از خروج نيروهای گرجستان از اين کشور متاسف نيستند و می گويند سربازان گرجی به آنها بی احترامی می کردند. يک دانشجو جوان به نام سعد حسن به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «سربازان گرجی خانواده ها را ساعت ها در گرمای شديد در پست های بازرسی معطل می کردند.»


گرجستان به دنبال آغاز درگيری های نظامی با ارتش روسيه بر سر ناحيه اوستيای جنوبی واحدهای ارتش خود را از عراق فراخواند.


اين کشور پس از آمريکا و بريتانيا بزرگترين نيروی نظامی را به عراق اعزام کرده بود.


ارتش آمريکا روز يکشنبه واحدهای نظامی گرجستان را با هواپيمای نظامی به تفليس منتقل کرد.


مقامات ارتش آمريکا اذعان کردند که خروج نظاميان گرجی در کوتاه مدت تاثيراتی خواهد داشت ولی تاکيد می کنند که ظرفيت نيروهای آمريکايی مستقر در عراق در حدی هست که بتواند جای نظاميان گرجی را پر کنند.


دولت گرجستان سال گذشته توافق کرد که بخش اعظم نظاميان خود در عراق را که تا آن زمان در منطقه امن «محدوده سبز» در شهر بغداد مستقر بودند به نواحی صحرايی در جنوب شرق بغداد منتقل کند.


اين مناطق بين بغداد و مرز ايران محل رفت و آمد گروه های شبه نظامی شيعيان شورشی و حمل و نقل کالاهای قاچاق و تسليحاتی است که از ايران به درون عراق وارد می شود.


مقامات ارتش آمريکا اذعان کردند که خروج نظاميان گرجی در کوتاه مدت تاثيراتی خواهد داشت ولی تاکيد می کنند که ظرفيت نيروهای آمريکايی مستقر در عراق در حدی هست که بتواند جای نظاميان گرجی را پر کنند.

در آن زمان فرماندهان نظامی آمريکا گفتند که سربازان گرجستان با پذيرش مسووليت کنترل پست های بازرسی در اين مناطق به ارتش آمريکا که درگير عمليات گسترده ای در نقاط ديگر عراق بود کمک موثری می کنند.


مقامات آمريکايی به دليل ملاحظات امنيتی جزييات چگونگی جايگزينی نظاميان گرجستان در اين مناطق را اعلام نکردند . با اين همه به گفته اهالی محلی و مقامات عراقی در اين استان مرزی، روز دوشنبه سه پست بازرسی سربازان گرجستان در حومه شهر کوت مرکز استان واسط خالی بود.


لطيف حماد، استاندار استان «واسط» گفت که پست های بازرسی نظاميان گرجستان نقش چندانی در تامين امنيت دراين مناطق نداشتند و به خاطر تنش هايی که در برخورد آنها با اهالی محل بوجود آمده بود مقامات عراقی درصدد برچيدن اين پست های بازرسی بودند.


سرهنگ دانيل اليوت، سخنگوی نظاميان آمريکايی مستقر در جنوب بغداد بدون ارائه جزييات در مورد چگونگی جايگزينی نظاميان گرجستان گفت: طرح های پشتيبانی و اضطراری برای پيشبرد نقل و انتقال و جايگزينی در دست اجراست.


اين سخنگو افزود: ما تغييرات لازم را به شکلی انجام خواهيم داد که هيچ تاثير منفی بر عمليات جاری در اين مناطق نداشته باشد.


او تاکيد کرد که خروج دو هزار نظامی گرجستان از اين مناطق تاثير دراز مدتی بر اوضاع امنيتی در عراق نخواهد داشت.


اما مردم ساکن اين نواحی از خروج سربازان گرجی خوشحال هستند. آنها می گويند: سربازان گرجستان نه عربی می دانستند و نه انگليسی و رفتارشان با مردم بسيار بی ادبانه بود.


سليم علی، يک کشاورز اهل منطقه می گويد: آنها هيچ کمکی به ما نمی کردند و هميشه در پست های بازرسی ما را معطل می کردند و يا به ما بی احترامی می کردند.


استاندار استان «واسط»، ناحيه مرزی جنوب شرقی بغداد نيز می گويد بعيد است که خروج نظاميان گرجستان تاثيری بر اوضاع امنيتی اين منطقه داشته باشد.


ارتش آمريکا مراسم بدرقه گرمی برای سربازان گرجستان ترتيب داد و با وجود اعتراض دولت روسيه به کمک آمريکا به انتقال آنان، اعلام کرده است که کليه سربازان گرجستان را تا پايان روز سه شنبه از عراق خارج خواهد کرد.


روز يکشنبه دريادار پاتريک دريسکول، سخنگوی ارشد نظاميان آمريکا در کنفرانس خبری در بغداد گفت: ما از نظاميان گرجستان به خاطر کمک بزرگی که به نيروهای ائتلاف کرده اند سپاسگذاری می کنيم و برای آنها آرزوی موفقيت داريم.


چند واحد کوچک از نظاميان گرجستان در بغداد باقی خواهند ماند و وظيفه آنها مشارکت در حفاظت از منطقه امن « محدوده سبز» است که ساختمان های دولتی و سفارت آمريکا در آنجا مستقر است.


سربازان گرجستان در طول چند سال گذشته در نقاط ديگری از عراق از جمله يک پل استراتژيک در بعقوبه واقع در ۶۰ کيلومتری شمال شرقی بغداد و همين طور در استان های شمالی بغداد از جمله تکريت مستقر بوده اند. ارتش آمريکا ضمن قدردانی از حضور نظاميان گرجستان می گويد غيبت آنها به سرعت جبران خواهد شد.


از سال ۲۰۰۳ و آغاز عمليات نظامی در عراق حداقل ۵ نظامی گرجستان در اين کشور کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG