لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

تانک های روسی وارد اوستیای جنوبی شدند


نبرد بين واحدهای ارتش گرجستان و جدايی طلبان اوستيای جنوبی که از حمايت روسيه برخوردارند، ادامه دارد
عکس از تلویزیون روسیه
نبرد بين واحدهای ارتش گرجستان و جدايی طلبان اوستيای جنوبی که از حمايت روسيه برخوردارند، ادامه دارد عکس از تلویزیون روسیه

در حالی که نبرد بين ارتش گرجستان و جدايی طلبان ادامه دارد، نیروهای روسی روز جمعه از مرز گذشته و وارد قلمروی اوستیای جنوبی شدند.


مقامات گرجستان و روسيه، هريک، طرف مقابل رابه تجاوز نظامی و حمله به غيرنظاميان متهم می کنند.


همزمان جامعه بين المللی از احتمال گسترش بحران اظهار نگرانی کرده و خواستار پايان دادن به اين درگيری ها شده است.


براساس تازه ترين گزارش هايی که از اوستيای جنوبی مخابره شده است، واحدهای ارتش گرجستان بخشی از شهر تسخينوالی، مرکز اين منطقه، را در کنترل خود دارند. هرچند مقامات دولت اين کشور ورود به داخل شهر را تکذيب کرده اند و می گويند اين شهر را محاصره کرده اند.


با اين حال، در گزارش خبرگزاری اينترفکس به نقل از ادوارد کوکويتی، رهبر جدايی طلبان اوستای جنوبی، که تاکنون از سوی منبع ديگری تاييد نشده، گفته شده است که صدها غيرنظامی اوستيايی در تسخينوالی توسط نيروهای گرجی کشته شده اند.


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، در سخنان خود روسيه را متهم کرده است که با اعزام چند ستون از واحدهای زرهی به داخل قلمرو اوستيای جنوبی به خاک گرجستان تجاوز کرده است.


آقای ساکاشويلی در کنفرانس خبری روز جمعه خود مدعی شد که بيش از ۱۵۰ تانک و نفربر زرهی ارتش روسيه وارد قلمرو اوستيای جنوبی شده و جنگنده های روسيه نيز وارد حريم هوايی گرجستان شده اند.


وی ادعا کرد که در جريان نبردهای امروز چهار جنگنده روسيه سرنگون شده اند.


رييس جمهوری گرجستان در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی سی ان ان نيز گفت که روسيه در حال جنگ با کشورش است و تفليش به کمک آمريکا چشم دوخته است. اما او جزييات بيشتری درباره اين موضوع نگفت.


همزمان رسانه های روسيه تصاويری را از ورود واحدهای نظامی اين کشور به داخل قلمرو اوستيای جنوبی را منتشر و اعلام کردند که هدف از اين پيشروی، کنترل کامل شهر تسخينوالی است.


  • در سال های اخير که روابط روسيه وگرجستان بر سر کنترل اين ناحيه به شدت تيره شد، دولت روسيه به جمعيت وسيعی از ساکنان اوستيای جنوبی گذرنامه و تابعيت روسی داده است.

درهمين ارتباط، يکی ازفرماندهان ارتش روسيه به خبرگزاری ريانووستی اين کشور گفت که نيروهای روسی به نزديکی شهر تسخينوالی رسيده اند.


اين خبر از سوی منابع مستقل تاييد نشده است.


هشدار پوتین


پيشروی واحدهای نظامی روسی، ساعتی پس از هشدارهای ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، آغاز شد که گفت: تحرکات اخير ارتش گرجستان در اوستيای جنوبی، واکنش تلافی جويانه در پی خواهد داشت.


آقای پوتين که برای شرکت در مراسم افتتاحيه المپيک به پکن سفر کرده است، در مصاحبه خود مدعی شد که ارتش گرجستان مناطق غير نظامی اوستيای جنوبی را هدف حمله قرار داده است که طی آن تعداد زيادی کشته و زخمی شده اند.


ساعاتی پس از آن نيز شورای امنيت ملی روسيه به رياست ديميتری مدوديف، رييس جمهوری اين کشور، تشکيل جلسه داد .


آقای مدوديف پس از پايان اين جلسه در سخنرانی تلويزيونی خود، دولت گرجستان را متهم کرد که درجريان اقدام نظامی خود در اوستيای جنوبی، تعدادی از شهروندان روسيه و ۱۰ تن از نيروهای صلح بان اين کشور را کشته است و اعلام کرد که دولت روسيه اين اعمال را تلافی خواهد کرد.


وی دقيقا نگفت که اين اقدامات تلافی جويانه چه خواهند بود.


همزمان خبرگزاری اينترفکس روسيه از قول شاهدان عينی گزارش داد که واحدهای نظامی اين کشور وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شده اند. وزارت دفاع روسيه می گويد اعزام اين واحدها با هدف حفاظت از جان صلح بانان روسی مستقر در اين شهر و اتباع روسی ساکن اوستيای جنوبی صورت می گيرد.


در سال های اخير که روابط روسيه وگرجستان بر سر کنترل اين ناحيه به شدت تيره شد، دولت روسيه به جمعيت وسيعی از ساکنان اوستيای جنوبی گذرنامه و تابعيت روسی داده است.


دولت گرجستان نيز همواره تاکيد دارد که اين ناحيه بخشی از قلمرو مشروع اين کشور است و روسيه را متهم به حمايت از گروه های مسلح جدايی طلب می کند که با دولت گرجستان می جنگند.


در چند ماه اخير، مناسبات روسيه و گرجستان بار ديگر بر سر ناحيه اوستيای جنوبی تيره شده است و دو طرف در اقداماتی تلافی جويانه سعی کرده اند نفوذ ديگری را بر اين منطقه تضعيف کنند.


از سال ها پيش که گروه هايی در اوستيای جنوبی خواستار جدايی اين جمهوری کوچک از گرجستان شدند، همزمان با درگيری های پراکنده، مذاکراتی هم بين روسيه و گرجستان در جريان بوده، ولی تاکنون به نتيجه نرسيده است.


بر اساس گزارش رسانه ها، در شرايط فعلی، دولت روسيه با گزينه های دشواری روبرو است. اگر اقدام نظامی خود برای کنترل اين ناحيه را متقوف کند، در آن صورت ارتش گرجستان در اوستيای جنوبی مستقر خواهد شد و بيرون راندن آنها از طرق ديپلماتيک مدت ها طول خواهد کشيد.


اين گزارش ها حاکيست که اگر گرجستان نتواند به سرعت کنترل خود را بر منطقه تثبيت کند، واحدهای نظامی روسيه و گروه های مسلح جدايی طلب اوستيای جنوبی ابتکار عمل را بدست می گيرند و در آينده مذاکرات از امتيازات بيشتری برخوردار خواهند بود.


در عين حال، عدم موفقيت گرجستان در اين اقدام می تواند عواقب سياسی بحران زائی برای دولت و ریيس جمهور فعلی اين کشور در برداشته باشد.


رييس جمهوری گرجستان به خاطر سرکوب مخالفان سياسی اش از سوی اتحاديه اروپا مورد انتقاد است و بعيد است در اين عمليات از حمايت بی قيد و شرط غرب برخوردار شود.


در عين حال، اتحاديه اروپا و ناتو در شرايط فعلی خواستار تشديد خصومت با روسيه نيستند . بنابراين شکست اين اقدام ضربه بزرگی بر اعتبار و قدرت ميخائيل ساکاشويلی خواهد بود.


واکنش اتحاديه اروپا و آمريکا


اتحاديه اروپا در بيانيه روز جمعه خود در واکنش به نبردها در اوستيای جنوبی خواستار توقف سريع زد و خوردها و بازگشت به روند مذاکرات در چارچوب های موجود شد و اعلام کرد که اين نهاد آماده هرگونه همکاری برای ايجاد فضای تفاهم بين دو طرف است.


آمريکا نيز از روسيه و گرجستان خواست که اختلافات خود را از طريق صلح آميز حل کنند.


داناپرينو، سخنگوی کاخ سفيد، در پکن به خبرنگاران گفت که مقامات آمريکا با هر دو طرف در تماس هستند و به تلاشهای خود برای حل اين بحران ادامه خواهند داد.


درهمين حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، که برای شرکت در مراسم افتتاحيه بازی هاي المپيک پکن در پايتخت چين به سر می برند، روز جمعه درباره بحران اوستيای جنوبی گفت و گو کردند، اما جزيياتی در مورد گفت و گوی اين دو منتشر نشده است.


دراين ارتباط، تنها گفته شده است که آقايان بوش و پوتين وضعيت در آن منطقه را مورد بررسی قرار داده اند.


XS
SM
MD
LG