لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

استقبال مخالفان از برگزاری انتخابات زودهنگام در گرجستان


به گزارش خبرگزاری رويترز، تعداد سربازان در خيابان های مرکز تفليس به شکل قابل ملاحظه ای کمتر شده است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، تعداد سربازان در خيابان های مرکز تفليس به شکل قابل ملاحظه ای کمتر شده است.

گروه های مخالف و منتقد دولت در گرجستان، روز جمعه از متعهد شدن ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری اين کشور به برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کردند، اما در عين حال از وی خواستند که به وضعيت فوق العاده پايان دهد و آزادی رسانه ها را به آنان بازگرداند.


گرجستان که هفته پر آشوب و خبرسازی را پشت سر گذاشت، روز جمعه شرايطی به مراتب عادی تر داشت و به گزارش خبرگزاری رويترز، تعداد سربازان در خيابان های مرکز تفليس به شکل قابل ملاحظه ای کمتر شده است.


رييس جمهوری گرجستان از سوی دولتمردان خارجی و فعالان حقوق بشر زير فشار است تا هر چه زودتر به وضعيت فوق العاده پايان دهد و رسانه هايی را که عموما در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه توقيف شده اند، آزاد کند.

ميخائيل ساکاشويلی که دو روز پيش برای مدت ۱۵ روز وضعيت فوق العاده اعلام کرد، از سوی دولتمردان خارجی و فعالان حقوق بشر زير فشار است تا هر چه زودتر به وضعيت فوق العاده پايان دهد و رسانه هايی را که عموما در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه توقيف شده اند، آزاد کند.


آقای ساکاشويلی که به عنوان يک رييس جمهوری متحد غرب و هوادار دموکراسی در کشور بی ثبات گرجستان به قدرت رسيد، روز چهارشنبه به وسيله پليس ضد شورش، تظاهرات مخالفان خود را سرکوب کرد.


مخالفان که شش روز پياپی را در خيابان های تفليس، پايتخت گرجستان راهپيمايی کرده بودند، خواهان استعفای ميخائيل ساکاشويلی بودند.


بعد از سرکوب مخالفين با گاز اشک آور، گلوله های پلاستيکی و ماشين های آب پاش و همچنين تعطيلی تمامی رسانه های مستقل، حاميان غربی آقای ساکاشويلی، شديدا او را تحت فشار قرار دادند و سرانجام وی در ساعات پايانی روز چهارشنبه در تلويزيون دولتی گرجستان حاضر شد و اعلام کرد که در روز پنجم ژانويه ۲۰۰۸ ، پانزدهم دی ماه، انتخابات رياست جمهوری برگزار خواهد کرد.


ساکاشویلی در ساعات پايانی روز چهارشنبه در تلويزيون دولتی گرجستان حاضر شد و اعلام کرد که در روز پنجم ژانويه ۲۰۰۸ – پانزدهم دی ماه – انتخابات رياست جمهوری برگزار خواهد کرد.

تينا خيداشلی، از رهبران اپوزيسيون گرجستان روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفت که او از انتخابات زودهنگام استقبال می کند، اما تاکید کرد که برگزاری انتخابات عادلانه، با دستور ساکاشويلی مبنی بر توقيف رسانه ها سازگار نیست.


خانم خيداشلی ضمن تاکيد بر اينکه اپوزيسيون گرجستان به زودی بر روی يک نامزد واحد توافق خواهد کرد، گفت: «ما می توانيم ساکاشويلی را از صحنه سياست گرجستان، به بيرون برانيم.»


ائتلاف گروه های اپوزسيون نتيجه اتحاد ماه گذشته ۱۰ حزب سياسی مخالف دولت در گرجستان است که با هدف سلب قدرت از ميخائيل ساکاشويلی شکل گرفته است.


همين احزاب در جريان اعتراض های مردمی سال ۲۰۰۳ علیه دولت ادوارد شواردنادزه، از ميخائيل ساکاشويلی حمايت می کردند، اما بعد از گذشت چهار سال از به قدرت رسيدن بدون خونريزی ساکاشويلی، اين احزاب می گويند که او به وعده هايش وفا نکرده و «فساد کابينه و خودکامگی ساکاشويلی»، اقتصاد گرجستان را با بحران رو به رو ساخته است.


همزمان سياستمداران مخالف آقای ساکاشويلی، ديدگاه های غرب گرايانه او را زير سئوال برده اند؛ موضوعی که با واکنش دولت همراه شده است. ميخائيل ساکاشويلی منتقدان خود را به «ارتباط با سرويس اطلاعاتی روسيه» متهم کرده است.


اپوزيسيون گرجستان هرگونه ارتباط با روسيه را تکذيب کرده است.


XS
SM
MD
LG