لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

کمک گرجستان به آمریکا، برای کنترل مرز ایران - عراق


فرماندهان آمریکایی در حال آخرین بررسی ها برای استقرار سربازان گرجی
فرماندهان آمریکایی در حال آخرین بررسی ها برای استقرار سربازان گرجی

صدها سرباز از کشورگرجستان - یکی از جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی - در پاسگاه های مرزی استان واسط عراق مستقر خواهند شد تا به متحدان آمريکايی خود برای آنچه «ريشه کن کردن جريان ورود سلاح های مرگ بار ای اف پی از ايران به عراق» خوانده شده، کمک کنند.


ایران همواره اتهام کمک تسلیحاتی به شورشیان عراقی را تکذیب کرده و می گوید که مشتاق است ثبات در عراق برقرار شود.


با این حال آن گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، روز جمعه ششم ژوئیه، آخرین مراحل اعزام دو هزار سرباز از يک پادگان نظامی گرجستان به پايگاه دلتا در استان واسط درعراق انجام شد.


قرار است نيروهای گرجی در داخل حلقه امنيتی نيروهای عراقی، حلقه ای ديگر متشکل از شش پاسگاه مرزی تشکيل دهند.


ژنرال لينچ، یکی از فرماندهانی که در ماههای اخیر نه سرباز تحت فرمان او، با «بمب های ساخت ایران» کشته شده اند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما بايد جريان ورود بمب های ايرانی را به داخل عراق متوقف کنيم. مردم هميشه در مورد آن حرف می زنند، اما ما جلوی اين موضوع را خواهيم گرفت.»


او افزود: «در چهار ماه گذشته، ۲۹ حمله با بمب های هدايت شونده از راه دور انجام گرفته که ۱۸ حمله، خساراتی به وسايل نقليه واحد تحت فرمان من وارد کرده و يا سربازانم را کشته است.»


  • «ما بايد جريان ورود بمب های ايرانی را به داخل عراق متوقف کنيم.»
ژنرال لينچ

استان واسط عراق، که پايگاه نيروهای تحت فرمان مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه است، مرزی ۲۴۰ کيلومتری با ايران دارد.


آمريکا می گويد از اين منطقه، مقادير بسيار زيادی سلاح به دست گروه های تندروی عراقی می رسند و آنها با اين سلاح ها به نيروهای آمريکايی حمله می کنند.


احتمال داده می شود که برخی از اين سلاح ها در تاريکی شب و از راه صحرا وارد عراق می شوند، اما برخی گزارش ها نیز حاکی است که بسياری از محموله های سلاح از پاسگاه های مرزی که تحت نظر سربازان عراقی است، وارد اين کشور می شوند؛ سربازانی که دارای ارتباط های عشايری و مذهبی با آن سوی مرز عراق هستند.


در هفته اخیر ژنرال کوين برگر، سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، يک واحد از سپاه پاسداران ايران را به «حمايت از حمله ای به نيروهای آمريکايی در شهر کربلا» متهم کرد. در آن حمله پنج سرباز آمریکایی کشته شده بودند.


او همچنين ايران را به «عزام شبه نظاميان لبنانی برای آموزش واحدهای ويژه عراقی جهت جنگ با نيروهای ائتلاف در عراق» متهم کرد.


تهران این اتهامات را تکذیب کرده است.


درهمين حال، سرهنگ مارک مولر، از ارتش آمريکا، به خبرگزاری فرانسه گفته است که نيروهای ائتلاف، حداقل ۱۰۰ مرد ايرانی را که به طور غير قانونی وارد خاک عراق شده بودند، بازداشت کرده اند.


او افزود: «اخيرا ما يک محموله بزرگ از راکت هايی را که مهر ساخت ايران بر روی آنها بود، کشف کرديم.»


سرهنگ مولر گفت: «به طور معمول، ما يک بار درماه، چنين محموله هايی را کشف می کنيم.»


XS
SM
MD
LG