لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

مدودف: روسیه عملیات در گرجستان را متوقف می کند


دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه (سمت چپ) در حال مذاکره با آناتولی سردیکوف، وزیر دفاع.(عکس: AFP)
دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه (سمت چپ) در حال مذاکره با آناتولی سردیکوف، وزیر دفاع.(عکس: AFP)

خبرگزاری های روسی روز سه شنبه گزارش دادند که دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه دستور پایان عملیات جنگی را در گرجستان صادر کرده است.


آقای مدودف در نشست خود با مقام های وزارت دفاع روسیه گفته است: «تصمیم گرفته ام تا عملیات را در گرجستان پایان دهم تا زمینه برقراری صلح فراهم شود.»


کاخ کرملین، مقر ریاست جمهوری روسیه این خبر را تایید کرده است.


درگيری میان روسیه و گرجستان پس از اعزام نيروهای گرجی به اوستيای جنوبی برای اعاده حاکميت تفليس بر اين منطقه جدایی طلب در نيمه شب پنجشنبه گذشته آغازشد.


پس از آن نيز نيروهای روسی برای آنچه تامين امنيت اتباع روسی و نيز نيروهای صلحبان روسی ناميده شد، وارد اوستيای جنوبی شدند.


دو منطقه اوستيای جنوبی و آبخازيا پس ازتجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين موضوع با مخالفت گرجستان مواجه شده است.


در همين حال، سرگئی لاورف، وزير خارجه روسيه خواستار کناره گيری ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان شد و گفت: اوضاع اوستيای جنوبی در صورت کناره گيری رييس جمهوری گرجستان، بهتر خواهد شد.


آقای لاروف افزود: روسيه فعالانه برای سرنگونی ميخائيل ساکاشويلی، تلاش نمی کند اما به اعتقاد او بهترين کار اين است که رييس جمهوری گرجستان استعفاء دهد.


  • «روسيه فعالانه برای سرنگونی ميخائيل ساکاشويلی، تلاش نمی کند اما به اعتقاد او بهترين کار اين است که رييس جمهوری گرجستان استعفاء دهد.»
وزیر امور خارجه روسیه

وزير خارجه روسيه در کنفرانس مشترک خبری در مسکو با الکساندر استاب، وزير خارجه فنلاند، اظهار داشت: تنها راه پايان دادن به خصومت ها، خروج کامل نيروهای گرجستان (از مناطق جدايی طلب) است.


او گفت که «اگر قرار باشد سربازان گرجی نيز در واحدهای پاسداران صلح که در طرح اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همکاری اروپا پيش بينی شده ، حضور داشته باشند، روسيه نمی تواند با آن موافقت کند.» سرگئی لاورف با انتقاد شديد از غرب گفت که «آن ها در حالی که از روسيه به خاطر توسل به زور انتقاد می کنند، سخنی در محکوميت گرجستان برای استفاده از زور نمی گويند.»



انتقاد شدید جرج بوش


پیش از تصمیم رییس جمهوری روسیه به توقف عملیات در گرجستان، جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، خواستار پايان عمليات نظامی مسکو در گرجستان شد و اقدام این کشور را امری غیر قابل قبول در قرن بیست و یکم دانست.


رییس جمهوری آمريکا در کنفرانس مطبوعاتی، در کاخ سفید، «افزايش خشونت های بيرحمانه و تأثرآور روسيه در گرجستان» را مورد انتقاد شديد قرار داد و گفت: « ظاهرا اقدام روسيه متوجه سرنگونی ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، است.»


جورج بوش همچنين گفت: «روسيه به کشور همسايه اش تجاوز کرده و حکومت دمکراتيکی را که مردم انتخاب کرده اند مورد تهديد قرار داده است. چنين اقدامی در قرن بيست و يکم قابل پذيرش نيست.»


رييس جمهوری آمريکا افزود :« اقدام نظامی روسيه در اين هفته، پرسش هايی جدی در باره مقاصدش در گرجستان و در منطقه ايجاد کرد. اين اقدام روسيه باعث شد تا جايگاهش در جهان دچار خدشه ای جدی شود.»


میخائیل ساکاشويلی، رییس جمهوری گرجستان نیز پس از سخنان جرج بوش اعلام کرد که روسيه بداند که گرجستان تسليم نمی شود.


  • «روسيه به کشور همسايه اش تجاوز کرده و حکومت دمکراتيکی را که مردم انتخاب کرده اند مورد تهديد قرار داده است. چنين اقدامی در قرن بيست و يکم قابل پذيرش نيست.»
ججر بوش، رییس جمهوری آمریکا


يکی از ديپلمات های ارشد آمريکا که نخواست هويتش فاش شود به رويترز گفت روسيه اين عمليات را از مدت ها پيش برنامه ريزی کرده بود.

سفر سرکوزی به روسيه


در همین حال، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد، روز سه شنبه رهسپار مسکو شد تا با همتای روس خود، ديميتری مدودف، ديدار و گفت وگو کند.


دفتر رييس جمهوری فرانسه اعلام کرد که نيکلا سرکوزی پس از مسکو عازم تفليس خواهد شد تا با رهبران گرجستان ديدار کند.


دفتر رييس جمهوری فرانسه همچنين گفته است: روز دوشنبه آقای سرکوزی دو مکالمه تلفنی طولانی مدت با ديميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، داشته و همچنين با سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به رايزنی پرداخته است.


برنارد کوشنر وزير امور خارجه فرانسه نيز روز يکشنبه در تفليس با رهبران اين کشور در مورد طرح صلح پيشنهادی فرانسه گفت و گو کرد.


طبق اين طرح صلح نيروهای صلحبان چند ملیتی بين نيروهای متخاصم مستقر می شوند و تمامی نيروها به مواضع پيش از جنگ باز می گردند.


رييس جمهوری گرجستان اعلام کرده با اين طرح صلح موافق است و روسيه هنوز نظر خود را در اين مورد اعلام نکرده است.


آقای سرکوزی رابطه بسيار حسنه ای با ولادیمير پوتين دارد و از معدود رهبران اروپايی بود که پيروزی حزب نخست وزير روسيه در انتخابات پارلمانی روسيه را به وی تبريک گفت.


XS
SM
MD
LG