لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

جی هشت: روسيه درخواست آتش بس با گرجستان را بپذيرد


برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه از شهر گوری در نزدیکی اوستیای جنوبی دیدار کرد.(عکس: AFP)
برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه از شهر گوری در نزدیکی اوستیای جنوبی دیدار کرد.(عکس: AFP)

با تشدید درگیری ها میان روسیه و گرجستان و رد پیشنهاد آتش بس تفلیس توسط مسکو، جامعه جهانی به تلاش های خود برای پایان دادن به این مناقشه ادامه می دهد.



وزيران امور خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، روز دوشنبه در کنفرانسی تلفنی از روسيه خواستند فورا آتش بس با گرجستان را بپذيرد و با ميانجگری بين المللی برای پايان دادن به اين مناقشه موافقت کند. وزيران امور خارجه اين گروه همچنين از تلاش های اتحاديه اروپا به رياست فرانسه برای ميانجيگری ميان روسيه و گرجستان حمايت کردند.


برنارکوشنر، وزير امور خارجه فرانسه پس از ديدار با رييس جمهوری گرجستان در تفليس گفت: رييس جمهوری گرجستان «از اين نقطه نظر، تقريبا تمامی پيشنهادهای اتحاديه اروپا را پذيرفته است.»


آقای کوشنر همچنين قرار است از سوی اتحاديه اروپا روز دوشنبه برای ميانجبگری به مسکو سفر کند .


به گفته وی، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز سه شنبه به مسکو خواهد رفت تا به گفته او «بکوشد آتش بس ميان روسيه و گرجستان را نهايی کند.»


این درگیری ها پس از اعزام نیروهای گرجی به اوستیای جنوبی برای اعاده حاکمیت تفلیس بر این منطقه جدبی طلب در نیمه شب پنجشنبه گذشته آغازشد.



پس از آن نیز نیروهای روسی برای آنچه تامین امنیت اتباع روسی و نیز نیروهای صلحبان روسی نامیده شد، وارد اوستیای جنوبی شدند.


در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که در منطقه ابخاز نیز درگیری میان نیروهای روسی و گرجی آغاز شود. به ویژه آنکه مسکو با دادن ضرب الاجل به نیروها یگرجستان مستر د ردره کودوری، خواستار خلع سلاح آنان شده است.


دو منطقه اوستيای جنوبی و آبخازيا پس ازتجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين موضوع با مخالفت گرجستان مواجه شده است.


کميسيون اروپا نیز روز دوشنبه خواستار توقف تمام فعاليت های نظامی روسيه در خاک گرجستان شد.


کميسيون اروپا روز دوشنبه خواستار توقف تمام فعاليت های نظامی روسيه در خاک گرجستان شد.


فرانسه نیز که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، طرحی را برای برقراری آتش بس سريع ميان نيروهای گرجستان و روسيه آماده کرده است.


اين طرح همچنين خواستار بازگشت نيروهای دو کشور به مواضع پيش از شروع درگيری ها، خضور ناظران بين المللی در منطقه و احترام به تماميت ارضی گرجستان است.


درخواست تعلیق همکاری با روسیه


در همیین حال، تفليس ازاتحاديه اروپا خواست تا مذاکرات مربوط به شراکت استراتژيک، تا زمانی که مسکو عمليات نظامی خود عليه اين کشور را متوقف نکند، به حال تعليق در آورد.


سالومه صمداشاويلی، نماينده گرجستان در این اتحادیه گفت: ۲۷ عضو اتحاديه اروپا اين موضوع را برای روسيه روشن کنند که برای حمله به گرجستان بايد بهايی بپردازد.


وی اضافه کرد که روس ها آينده مناسبات شان با اتحاديه اروپا را به خطر انداخته اند.


درهمین حال، کرملين اعلام کرد که دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، پيشنهاد کرده است که يک هيئت از سازمان امنيت و همکاری در اروپا عازم اوستيای جنوبی شود.


اين پيشنهاد در جريان مکالمه تلفنی آقای مدوديف با تاريا هالونن، رييس جمهوری فنلاند، مطرح شده است.


در ان میان، يان دهوپ اسکیفر، دبير کل پيمان ناتو، روز دوشنبه روسيه را به خاطر استفاده از نيروی نظامی و نقض تماميت ارضی گرجستان مورد انتقاد قرار داد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، نیز روز دوشنبه گفت: در گفت وگو با ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، در پکن، محل برگزاری بازی های المپيک، تاکيد کرده که واکنش نظامی مسکو با اقدامات اوليه گرجستان در حمله به مرکز اوستيای جنوبی قابل پذیرش و مناسب نبوده است.


آقای بوش از تمامی طرف‌های درگیر خواست نیروهای خود را به محل پیش از آغاز درگیری‌ها در ششم اوت بازگردانند.


به علاوه، ديک چینی، معاون رييس جمهوری آمريکا، در گفت و گوی تلفنی با ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، حمايت واشينگتن با مردم گرجستان و دولت دموکراتيک منتخب آنان در برابر تهديدات کنونی عليه تماميت ارضی اين کشور را ابراز داشت.


وی همچنين از پيشنهاد آتش بس و عقب نشينی نيروهای گرجستان توسط رييس جمهور و دولت اين کشور ستايش کرد.


آقای چینی گفت که تهاجم روسيه نبايد بدون پاسخ بماند و ادامه اين تهاجم برای روابط آن کشور و ايالات متحده و جامعه بين المللی عواقب جدی ای در پی خواهد داشت.


از سویی، رائول کاسترو، رييس جمهوری کوبا، در بيانيه ای از درخواست روسيه برای خروج نيروهای گرجستان از اوستيای جنوبی حمايت کرد.


وی گفت که گرجستان با حمايت آمريکا دست به عمليات نظامی دراوستيای جنوبی زده است.



  • «تهاجم روسيه نبايد بدون پاسخ بماند و ادامه اين تهاجم برای روابط آن کشور و ايالات متحده و جامعه بين المللی عواقب جدی ای در پی خواهد داشت.»
دیک چینی، معاون رییس جمهوری آمریکا

در همين ارتباط، حزب کمونيست روسيه خواستار به رسميت شناخته شدن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا و دفاع از آنان توسط مسکو شد.


انتقاد پوتین از کمک آمریکا به گرجستان


ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، روز دوشنبه ايالات متحده آمريکا را به خاطر کمک به تفليس برای انتقال نيروهايش از عراق به گرجستان مورد انتقاد قرار داد.


وی گفت که اقدام آمريکا تلاش ها برای حل مناقشه روسيه و گرجستان بر سر منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی را بر هم خواهد زد.


بر اساس گزارش ها، ارتش آمريکا عمليات انتقال دو هزار نيروی گرجستان از عراق به کشورشان را آغاز کرده است.


در پی تشديد درگيری ها در اوستيای جنوبی، تفليس اعلام کرد که درصدد بازگرداندن نيروهايش از عراق است.


آقای پوتين که در تلويزيون دولتی روسيه صحبت می کرد، افزود: روسيه به ماموريت صلحبانی خود در اوستيای جنوبی بر اساس قوانين بين المللی ادامه خواهد داد.


نيروهای صلحبان روسيه از سال ۱۹۹۲ ميلادی، پس از اعلام استقلال اوستيای جنوبی و ابخازیا و درگيری جدايی طلبان این دو منطقه با گرجستان، در آن سرزمین ها مستقر شده اند.


وی همچنين گفت که غرب اشتباها تجاوزگران واقعی را به جای قربانيان اين جنگ گرفته است.


در همين حال، يکی از سخنگويان کرملين روز دوشنبه آخرين پيشنهاد آتش بس از سوی گرجستان را رد کرد و گفت که مسکو در شرايط کنونی به برقراری آتش بس علاقه ای ندارد.


وی اضافه کرد:«بر اساس اطلاعات نيروهای صلحبان در اوستيای جنوبی، گرجستان به استفاده از نيروی نظامی ادامه می دهد و بر اين اساس، ما نمی توانيم پيشنهاد آتش بس را مورد توجه قرار دهيم.»


پيشنهاد آتش بس از سوی ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، مطرح شده بود.


در اين ميان، آقای ساکاشويلی روز دوشنبه اعلام کرد: روسيه خواستار برکناری او و کنترل مسير انتقال انرژی در قفقاز است.


وی افزود: اقدامات روسيه مربوط به اوستيای جنوبی نيست و مرتبط با مسير انرژی در قفقاز است.


گرجستان، مسير انتقال نفت از آسيا به اروپا به شمار می رود.


رييس جمهوری گرجستان همچنين خبر داد، تانک های روسيه به پنج کيلومتری شهر گوری رسيده بودند که توسط نيروهای گرجستان تا ۲۰ کيلومتری عقب نشينی کردند. اين مطلب از سوی منابع مستقل تاييد نشده است.


شهر گوری در ۵۰ کيلومتری اوستيای جنوبی قرار دارد.


از سوی ديگر، ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون فرمانده نيروهای مسلح روسيه، گفت که ارتش روسيه برنامه ای برای حرکت از اوستيای جنوبی و آبخازيا به داخل گرجستان ندارد.


همچنين وی ادعاهای تفليس مبنی بر بمباران خطوط نفتی درگرجستان را رد کرد.


XS
SM
MD
LG