لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

« روس ها عمليات نظامی را در کودوری آغاز کرده اند»


گرجستان می گويد که هزاران سرباز و تجهيزات نظامی روسی به آبخازيا اعزام شده است.(عکس: epa)
گرجستان می گويد که هزاران سرباز و تجهيزات نظامی روسی به آبخازيا اعزام شده است.(عکس: epa)

وزارت کشور گرجستان روز يکشنبه اعلام کرد که روسيه عملياتی را برای حمله به «دره کودوری» که تحت کنترل تفليس قرار دارد، آغاز کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، جدايی طلبان آبخازيا پيشتر گفته بودند که يک هزار نيرو به دره استراتژيک «کودوری» اعزام کرده اند.


اما گرجستان می گويد که هزاران سرباز و تجهيزات نظامی روسی به آبخازيا اعزام شده است.


در اين ارتباط، سخنگوی دولت گرجستان گفت که عمليات تخليه غيرنظاميان از اين منطقه آغاز شده است، اما مقام های دولتی همچنان بر سر پست خود هستند.


آبخازيا همانند اوستيای جنوبی پس ازتجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، خواستار جدايی از گرجستان است.


سازمان ملل متحد که تحولات منطقه را تحت کنترل و نظارت دارد، نسبت به ايجاد جبهه دوم درگيری ميان روسيه و گرجستان هشدار داده است.


در همين حال، کاخا لوميا، دبير شورای امنيت ملی گرجستان، گفت که نيروهای اين کشور از روسيه شکست نخورده اند و هنوز در حال جنگ با نيروهای آن کشور در منطقه اوستيای جنوبی و اطراف آن هستند تا مانع پيشروی بيشتر آنان شوند.


معاون مشاور امنيت ملی جرج بوش به روسيه هشدار داد که گسترش مناقشه نظامی در گرجستان می تواند تاثيری بلندمدت و مشخص بر مناسبات آمريکا و روسيه داشته باشد.

درگيری ها از نيمه شب پنجشنبه که نيروهای گرجستان به منظور اعمال کنترل مجدد منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی وارد آنجا شدند، آغاز شد.


دولت گرجستان پيشتر و در ساعات اوليه روز يکشنبه اعلام کرده بود که نيروهايش به طور کامل از اوستيای جنوبی عقب نشسته اند. اما روسيه گفت که نيروهای گرجستان به طور کامل از اين منطقه خارج نشده اند.


دبیر شورای امنیت ملی گرجستان همچنين گفت که نيروهای اين کشور به نيروهای روسيه اجازه ورود به شهر گوری را نخواهند داد.


روسيه: دو هزار غيرنظامی در اوستيای جنوبی کشته شده اند


گريگوری کراسين، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز يکشنبه گفت که بيش از دو هزار غيرنظامی، که اغلب آنها روس بوده اند، در منطقه درگيری کشته شده اند.


مقام های روسی در خصوص تلفات ارتش خود گفته اند که ۱۳ سرباز روسی کشته و بيش از ۷۰ نفر هم زخمی شده اند.


در مقابل، مقام های گرجستان اعلام کرده اند که ۴۰ غيرنظامی کشته و بيش از ۲۰۰ نفر ديگر زخمی شده اند.


گزارش ديگری نيز حاکيست که ۱۲۹ نظامی و غيرنظامی گرجی کشته و ۷۴۸ نفر زخمی شده اند.


از سويی، گريگوری کراسين، در واکنش به مسدود شدن راه های عبور و مرور بنادر گرجستان در دريای سياه گفت:« مسکو در نظر ندارد که مانع عبور و مرور نفتکش ها از بندر پوتی گرجستان شود. اما اين حق کشتی های روسيه است که کشتی هايی را که عازم بنادر گرجستان می شوند و يا از آنها خارج می شوند، مورد بازرسی قرار دهند.»


وی افزود:« اين امر به معنا مسدود کردن عبور و مرور کشتی ها نيست.»


درهمين حال، دولت اوکرايين اعلام کرد که حق دارد به ناوهای جنگی روسيه که به سوی سواحل گرجستان فرستاده شده اند، به طور موقت اجازه ندهد که به پايگاه شان در بندر سواستپول در اوکرايين بازگردند.


در بيانيه وزارت امور خارجه اوکرایین درباره احتمال استفاده از ناوگان روسيه در درگيری بر سر اوستيای جنوبی، به مسکو اخطار داده شده است.


اين در شرايطی است که مسکو گفته است ناوهای روسيه به عنوان عامل بازدارنده، روانه آبخاز شده اند تا از بروز مخاصمات در آن منطقه جلوگيری شود.


آناتولی نوگوويتسين، معاون رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح روسيه، اخطار اوکرایين در اين زمينه را «ورود طرف سوم به درگيری ها» و «دور از انتظار» خوانده است.


دراين حال، پليس درمسکو تدابير امنيتی درايستگاه های مترو و قطار را افزايش داده است.


خبرنگاران رويترز در همين ارتباط گزارش داده اند که حضور پليس و ماموران امنيتی درايستگاه های اصلی شهرمسکو کاملا ملموس است.


خبرگزاری اينترفکس نيز نوشت که پليس درايستگاه های قطار مدارک مسافرانی را که از قفقاز به پايتخت روسيه سفر کرده اند، بررسی می کند.


وزيران امور خارجه فرانسه و فنلاند در راه تفليس


مقام های فنلاند اعلام کردند که وزيران امور خارجه فرانسه و فنلاند به زودی برای گفت و گو با ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، برای متوقف کردن جنگ با روسيه بر سر اوستيای جنوبی وارد تفليس می شوند.


پس از اين مذاکرات قرار است وزير امور خارجه فنلاند به مسکو برود تا با سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، درباره درگيری های روزهای اخير گفت و گو کند.


فرانسه، رياست دوره ای اتحاديه اروپا و فنلاند، رياست سازمان امنيت و همکاری در اروپا را بر عهده دارند.


دراين ارتباط، ماتی وان هانن، نخست وزير فنلاند، به خبرنگاران گفت که برقراری آتش بس اهميت فوق العاده دارد.


درهمين حال، وزير امور خارجه لهستان اعلام کرد که وزيران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا روز چهارشنبه نشستی اضطراری را برای بررسی مناقشه اوستيای جنوبی برگزار خواهند کرد.


از سويی، جيمز جفری، معاون مشاور امنيت ملی جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه به روسيه هشدار داد که گسترش مناقشه نظامی در گرجستان می تواند تاثيری بلندمدت و مشخص بر مناسبات آمريکا و روسيه داشته باشد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG