لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۰

روسيه جنگ را در خاک گرجستان گسترش داد


یک سرباز گرجستانی به دلیل شلیک راکت به مسیر یک کاروان نظامی وسیله نقلیه خود را ترک می کند.(عکس: AFP)
یک سرباز گرجستانی به دلیل شلیک راکت به مسیر یک کاروان نظامی وسیله نقلیه خود را ترک می کند.(عکس: AFP)

گزارش های تازه حاکی است که ارتش روسيه با پيشروی به سوی خاک گرجستان دو شهر خارج از منطقه مورد درگيری اوستيای جنوبی و آبخازيا را تصرف کرده است.


اقدام تازه روسيه نشانه تشديد درگيری ها ميان اين کشور با همسايه خود گرجستان ظرف پنج روز گذشته است که موجب عقب نشينی نيروهای گرجی به سمت پايتخت شده است.


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان هدف از گسترش دامنه جنگ توسط روسيه را سرنگون ساختن دولت خود عنوان کرده است.


مسکو می گويد که برای متوقف ساختن نيروهای گرجستان از حمله به صلحبانان روسی در اوستيای جنوبی، عملياتی را عليه شهر سناکی در غرب اين کشور انجام داده است.


گرجستان نيز اعلام کرده است که نيروهای روسی شهر «گوری» در مرکز اين کشور را به تصرف خود درآورده اند، ولی مسکو اين خبر را تکذيب کرده است.


مسکو می گويد که برای متوقف ساختن نيروهای گرجستان از حمله به صلحبانان روسی در اوستيای جنوبی، عملياتی را عليه شهر سناکی در غرب اين کشور انجام داده است.

شبکه تلويزيونی سی ان ان از شهر گوری گزارش داده است که سربازان گرجستانی به سرعت اين شهر را تخليه کردند و روز دوشنبه خيابان های گوری خالی از سکنه بود.


همزمان با تشديد درگيريها هيئت های خارجی در تلاشند تا ميان گرجستان و روسيه آتش بس برقرار کنند.


درخواست برای برقراری آتش بس


وزيران امور خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، روز دوشنبه در کنفرانسی تلفنی از روسيه خواستند فورا آتش بس با گرجستان را بپذيرد و با ميانجگری بين المللی برای پايان دادن به اين مناقشه موافقت کند.


وزيران امور خارجه اين گروه همچنين از تلاش های اتحاديه اروپا به رياست فرانسه برای ميانجيگری ميان روسيه و گرجستان حمايت کردند.


برنارکوشنر، وزير امور خارجه فرانسه پس از ديدار با رييس جمهوری گرجستان در تفليس گفت: رييس جمهوری گرجستان «از اين نقطه نظر، تقريبا تمامی پيشنهادهای اتحاديه اروپا را پذيرفته است.»


آقای کوشنر همچنين قرار است از سوی اتحاديه اروپا روز دوشنبه برای ميانجبگری به مسکو سفر کند.


به گفته وی، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز سه شنبه به مسکو خواهد رفت تا به گفته او «بکوشد آتش بس ميان روسيه و گرجستان را نهايی کند.»


اين درگيری ها پس از اعزام نيروهای گرجی به اوستيای جنوبی برای اعاده حاکميت تفليس بر اين منطقه جدبی طلب در نيمه شب پنجشنبه گذشته آغازشد.


پس از آن نيز نيروهای روسی برای آنچه تامين امنيت اتباع روسی و نيز نيروهای صلحبان روسی ناميده شد، وارد اوستيای جنوبی شدند.


در حال حاضر اين نگرانی وجود دارد که در منطقه ابخاز نيز درگيری ميان نيروهای روسی و گرجی آغاز شود. به ويژه آنکه مسکو با دادن ضرب الاجل به نيروها يگرجستان مستر د ردره کودوری، خواستار خلع سلاح آنان شده است.


دو منطقه اوستيای جنوبی و آبخازيا پس ازتجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين موضوع با مخالفت گرجستان مواجه شده است.


وزيران امور خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، روز دوشنبه در کنفرانسی تلفنی از روسيه خواستند فورا آتش بس با گرجستان را بپذيرد و با ميانجگری بين المللی برای پايان دادن به اين مناقشه موافقت کند.

کميسيون اروپا نيز روز دوشنبه خواستار توقف تمام فعاليت های نظامی روسيه در خاک گرجستان شد.


انتقاد پوتين از «کمک» آمريکا به گرجستان


ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، روز دوشنبه ايالات متحده آمريکا را به خاطر کمک به تفليس برای انتقال نيروهايش از عراق به گرجستان مورد انتقاد قرار داد.


وی گفت که اقدام آمريکا تلاش ها برای حل مناقشه روسيه و گرجستان بر سر منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی را بر هم خواهد زد.


بر اساس گزارش ها، ارتش آمريکا عمليات انتقال دو هزار نيروی گرجستان از عراق به کشورشان را آغاز کرده است.


در پی تشديد درگيری ها در اوستيای جنوبی، تفليس اعلام کرد که درصدد بازگرداندن نيروهايش از عراق است.


آقای پوتين که در تلويزيون دولتی روسيه صحبت می کرد، افزود: روسيه به ماموريت صلحبانی خود در اوستيای جنوبی بر اساس قوانين بين المللی ادامه خواهد داد.


نيروهای صلحبان روسيه از سال ۱۹۹۲ ميلادی، پس از اعلام استقلال اوستيای جنوبی و ابخازيا و درگيری جدايی طلبان اين دو منطقه با گرجستان، در آن سرزمين ها مستقر شده اند.


وی همچنين گفت که غرب اشتباهی تجاوزگران واقعی را به جای قربانيان اين جنگ گرفته است.


در همين حال، يکی از سخنگويان کرملين روز دوشنبه آخرين پيشنهاد آتش بس از سوی گرجستان را رد کرد و گفت که مسکو در شرايط کنونی به برقراری آتش بس علاقه ای ندارد.


وی اضافه کرد:«بر اساس اطلاعات نيروهای صلحبان در اوستيای جنوبی، گرجستان به استفاده از نيروی نظامی ادامه می دهد و بر اين اساس، ما نمی توانيم پيشنهاد آتش بس را مورد توجه قرار دهيم.»


پيشنهاد آتش بس از سوی ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، مطرح شده بود.


در اين ميان، آقای ساکاشويلی روز دوشنبه اعلام کرد: روسيه خواستار برکناری او و کنترل مسير انتقال انرژی در قفقاز است.


وی افزود: اقدامات روسيه مربوط به اوستيای جنوبی نيست و مرتبط با مسير انرژی در قفقاز است.


گرجستان، مسير انتقال نفت از آسيا به اروپا به شمار می رود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG