لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

روسیه توافقنامه آتش بس را امضا کرد


رییس جمهوری روسیه جمعه شب در گفت و گوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، آمادگی اش را برای امضای این توافقنامه اعلام کرده بود.(عکس: ITAR TASS)
رییس جمهوری روسیه جمعه شب در گفت و گوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، آمادگی اش را برای امضای این توافقنامه اعلام کرده بود.(عکس: ITAR TASS)

دمیتری مدودیف، رييس جمهوری روسیه، روز شنبه توافقنامه آتش بس شش ماده ای با گرجستان را امضا کرد. رییس جمهوری گرجستان روز جمعه این توافقنامه را امضا کرده بود.


اين اقدام یک روز پس از تماس تلفنی آقای مدوديف با نيکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، اعلام شد.


پيش از اين، خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نقل از يک مقام آمريکايی خبر داده بود که روسيه به کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اطمينان خاطر داده است که توافقنامه آتش بس را امضا خواهد کرد.


مسکو و تفليس بر سر دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال هستند، درگير شده اند.


پس از آنکه نيروهای گرجی در روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، نيروهای روسی به اين اقدام، واکنش نشان داده و درحال حاضر در بخشی از خاک گرجستان مستقر هستند.


آقای سارکوزی در روزهای گذشته با پيشنهاد آتش بس شش ماده ای، تلاش فراوانی را برای پايان دادن به جنگ ميان روسيه و گرجستان به عمل آورد.


پيشنهاد آتش بس توسط فرانسه تهيه شده و شامل سه بخش است که عبارتند از: توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه.


با اين حال، بر اساس اين طرح پيشنهادی، نيروهای صلح بان روسی اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.


روسيه اعلام کرد که يک نسخه از توافقنامه امضا شده توسط رييس جمهوری گرجستان را به وسيله فاکس دريافت کرده است.


اين نسخه از سوی وزارت امور خارجه آمريکا برای وزارت امور خارجه روسيه ارسال شده است.


رييس جمهوری گرجستان، توافقنامه آتش بس را پس از مذاکراتش با وزير امور خارجه آمريکا در تفليس امضا کرد.


پيشتر، وی برخلاف مسکو اعلام کرده بود که تن به مصالحه نخواهد داد.


کاندوليزا رايس به آقای ساکاشويلی گفته بود که آتش بس پيشنهادی که او خواستار قبول آن توسط تفليس است، تماميت ارضی گرجستان را حفظ خواهد کرد.


وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده بود که «واشينگتن از گرجستان نخواهد خواست چيزی که اين کشور را مورد حمايت قرار نخواهد داد، امضا کند.»


به گفته خانم رايس، هدف اصلی، در شرايط کنونی، خارج شدن نيروهای روسيه از گرجستان است و مسايل دشوار مربوط به وضعيت اوستيای جنوبی و ابخازيا و نيز حضور روسيه در آن مناطق بعدا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


وی گفته بود: «اين توافقنامه در مورد اوستيای جنوبی و ابخازيا نيست، بلکه در مورد خروج نيروهای روسی است.»


در اين حال، وزيران امور خارجه کشورهای عضو پيمان ناتو قرار است در نشست اضطراری خود در بروکسل، در روز سه شنبه، درباره مناسبات آينده اين پيمان با روسيه پس از درگيری های اخير به بحث بپردازند.


اين نشست پس از هشدارهای واشينگتن به مسکو برگزار می شود. مقام های آمريکايی گفته اند که درگيری های اخير و حمله نيروهای روسی به گرجستان موجب انزوای روسيه در جامعه جهانی خواهد شد.


همچنين ويکتور يوشچنکو، رييس جمهوری اوکراين، از روسيه خواست توافقنامه جديدی را با اين کشور در خصوص استفاده از ناوگان دريای سياه خود، در بنادر اوکراين، برای اهداف نظامی تهيه کند.


وی گفت استفاده روسيه از ناوگان دريای سياه خود برای جنگ عليه گرجستان نشان داد که اوکراين به راحتی مي تواند به يک مناقشه بين المللی کشيده شود.


بر اساس توافقنامه سال ۱۹۹۷ ميلادی، ناوگان دريای سياه روسيه می تواند در پايگاه خود در بندر سواستوپل، واقع در شبه جزيره کريمه، باقی بماند. اين توافقنامه تا سال ۲۰۱۷ ميلادی اعتبار دارد.


در اين ميان، آخرين گزارش ها از ادامه حضور نيروهای روسی در بخش هايی از خاک گرجستان دلالت دارد.


XS
SM
MD
LG