لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۸

رایس: گرجستان پیشنهاد آتش بس را بپذیرد


وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در تفلیس با رییس جمهوری گرجستان دیدار کرد تا او را نسبت به پذیرش پیشنهاد آتش بس متقاعد کند.(عکس: AFP)
وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در تفلیس با رییس جمهوری گرجستان دیدار کرد تا او را نسبت به پذیرش پیشنهاد آتش بس متقاعد کند.(عکس: AFP)

همزمان با آغاز سفر کاندوليزا رايس به گرجستان براي نشان دادن حمايت واشينگتن از اين کشور، روسيه اعلام کرد که تفليس می تواند موضوع باز پس گيری اوستيای جنوبی و ابخازيا را فراموش کند.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه از پاريس به تفليس رفت تا بر حمايت کامل اين کشور از تماميت ارضی گرجستان تاکيد کند.


این در حالی است که جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه در سخنانی خواستار خروج نیروهای روسیه از گرجستان شد.


وی «گستاخی» روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کشور با اعزام نیرو به گرجستان، جایگاه بین المللی اش را تخریب کرده است.


در مقابل، دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه، اعلام کرد که دو منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی و ابخازیا خواهان استقلال هستند و این دو بخش دیگر حاضر نیستند به عنوان بخشی از گرجستان محسوب شوند.


قرار بود که خانم رايس در تفليس با رهبران گرجستان ديدار و درباره برقراری آتش بس بين اين کشور و روسيه و همچنين امدادرسانی به گرجستان از طريق نيروهای هوايی و دريايی آمريکا تبادل نظر و گفت و گو کند.


او در تفليس اعلام کرد که آتش بس پيشنهادی که او خواستار قبول آن توسط تفليس است، تماميت ارضی گرجستان را حفظ خواهد کرد.


پيشنهاد آتش بس توسط فرانسه تهيه شده و شامل سه بخش است که عبارتند از: توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه.


با اين حال، بر اساس این طرح پیشنهادی، نيروهای صلحبان روسی اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.


ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، پیشتر با این طرح مخالفت کرده بود.


وی در مصاحبه ای با روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو، گفته است: با مسکو مصالحه نخواهد کرد.


او افزود که مذاکرات در مورد پايان دادن به درگيری روسيه-گرجستان بايد تنها بر سر بيرون رفتن نيروهای به گفته او، «اشغالگر روسی» باشد.


  • «هدف اصلی، در شرايط کنونی، خارج شدن نيروهای روسيه از گرجستان است و مسايل دشوار مربوط به وضعيت اوستيای جنوبی و ابخازيا و نيز حضور روسيه در آن مناطق بعدا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»
کاندولیزا رایس

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که «واشينگتن از گرجستان نخواهد خواست چيزی که اين کشور را مورد حمايت قرار نخواهد داد، امضا کند.»


خانم رايس اضافه کرد که هدف اصلی، در شرايط کنونی، خارج شدن نيروهای روسيه از گرجستان است و مسايل دشوار مربوط به وضعيت اوستيای جنوبی و ابخازيا و نيز حضور روسيه در آن مناطق بعدا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


وی افزود: «اين توافقنامه در مورد اوستيای جنوبی و ابخازيا نيست، بلکه در مورد خروج نيروهای روسی است.»


وزير امور خارجه آمريکا که روز پنجشنبه در سر راه خود به گرجستان به فرانسه رفته بود، در پاريس به مسکو هشدار داده بود که نقض بيشتر صلح به تشديد انزوای روسيه منجر خواهد شد.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نيز روز پنجشنبه هشدار داده بود که سياست جاری روسيه به مناسباتش با آمريکا، برای سال ها، آسيب وارد می کند.


«انتقاد آلمان از روسیه»


همزمان با سفر خانم رايس، مذاکرات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، در مورد پايان دادن به درگيری آغاز شده است.


يک مقام نزديک به خانم مرکل به خبرگزاری ها گفت که صدراعظم آلمان در اين مذاکرات از سياست روسيه انتقاد خواهد کرد.


از سوی ديگر، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز جمعه گفت: گرجستان می تواند موضوع باز پس گيری دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا را فراموش کند.


وی روز پنجشنبه گفته بود که جهان می تواند بحث تماميت ارضی گرجستان را به دست فراموشی بسپارد.


اين موضوع باعث طرح برخی گمانه زنی ها در خصوص احتمال حمايت مسکو از اعلام استقلال اوستيای جنوبی و ابخازيا شده است.


هر چند، برخی از کارشناسان می گويند همين موضوع می تواند در آينده موجب بروز مشکل برای روسيه شود که خود با جدايی طلبی برخی از مناطق خود مواجه بوده است.


از سوي دیگر، روسيه روز جمعه اعلام کرد که نيروهای اين کشور سلاح های ساخت آمريکا را از يک پايگاه نظامی گرجستان در نزديکی شهر سيناکی کشف کرده اند.


ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون فرمانده نيروهای مسلح روسيه، با اعلام اين مطلب در مورد محموله های امدادی اخير آمريکا به گرجستان، ابراز تردید کرد.


وی گفت: «علاقمنديم بدانيم که آيا دراين محموله ها، کمک های انساندوستانه و يا چيز ديگری وجود داشته است. اما اطلاعاتی در اين مورد در اختيار نداريم.»


اين مقام بلند پايه نظامی روسيه همچنين در خصوص توافقنامه واشينگتن و ورشو برای ايجاد تاسيسات موشکی در لهستان که مربوط به طرح سپر دفاع موشکی است، گفت:« اين توافقنامه بدون مجازات باقی نخواهد ماند.»


وی بدون توضيح بيشتر در اين مورد از آمريکا که در شرايط کنونی دست به اين اقدام زد، انتقاد کرد.


انتقاد دیده بان حقوق بشر از روسیه


در همین حال، سازمان ديده بان حقوق بشر، روسيه را به خاطر استفاده از بمب های خوشه ای در مناطق غير نظامی گرجستان مورد انتقاد قرار داد.


بر اساس اين گزارش، استفاده از بمب های خوشه ای موجب قتل حداقل ۱۱ غير نظامی و زخمی شدن ده ها نفر ديگر شده است. اين سازمان حقوق بشری از روسيه خواست تا استفاده از اين نوع سلاح را متوقف کند.


  • «ترديدی وجود ندارد که گرجستان اقدام به آغاز درگيری کرد و پس از آن، روسيه نيروهای بيشتری به اوستيای جنوبی اعزام کرد تا با حمله بربر منشانه گرجستان به شهر تسخينوالی، مرکز آن منطقه، مقابله کند.»
میخائیل گورباچف، آخرين رييس جمهوری اتحاد شوروی سابق

روسيه استفاده از بمب های خوشه ای را تکذيب کرده است.


از سوی ديگر، گزارش ها حاکی از آن است که روسيه همچنان راه های عبور و مرور به شهر گوری را مسدود کرده اند.


البته خبرگزاری آسوشيتدپرس خبر داد که روس ها اجازه داده اند مقاديری از کمک های بشردوستانه وارد اين شهر شود.


همچنين وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که از نيروهاي روسی در شهر کوتايسی، دومين شهر بزرگ گرجستان، اثری به چشم نمی خورد.


در همين حال، هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، واشينگتن را به «برنامه ريزی، آماده سازی و ايجاد درگيری» در گرجستان متهم کرد.


پيشتر، کوبا نيز از موضع روسيه در درگيری های اخير حمايت کرده بود.


ميخاييل گورباچف، آخرين رييس جمهوری اتحاد شوروی سابق، نیز در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی سی ان ان گرجستان را مسئول درگيری ها در قفقاز دانست.


وی گفت: ترديدی وجود ندارد که گرجستان اقدام به آغاز درگيری کرد و پس از آن، روسيه نيروهای بيشتری به اوستيای جنوبی اعزام کرد تا با حمله بربر منشانه گرجستان به شهر تسخينوالی، مرکز آن منطقه، مقابله کند.


آقای گورباچف از تلويزيون های غربی به خاطر نشان ندادن آنچه که نيروهای گرجستان در اوستيای جنوبی انجام داده اند، انتقاد کرد و افزود: «آنها سعی می کنند تا روسيه را مقصر درگيری نشان دهند.»


سخنان آخرين رييس جمهوری اتحاد شوروی سابق با انتقاد ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، مواجه شد که به او گفت: «شرم بر تو باد، آقای گورباچف.»


آقای ساکاشويلی همچنين در مصاحبه ای خواستار اعزام نيروهای صلحبان از سوی کشورهای غربی بدون هيچ تاخيری شد و گفت:« اين نيروها می توانند به جنگ پايان دهند.»


XS
SM
MD
LG