لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۳

توافق آمریکا و لهستان بر سر سپر دفاع موشکی


دونالد تاسک، نخست وزير لهستان، پیشتر هشدار داده بود رویکرد اخیر روسیه باعث تسریع امضا قرارداد سپر موشکی خواهد شد.
(عکس از ایتارتاس)
دونالد تاسک، نخست وزير لهستان، پیشتر هشدار داده بود رویکرد اخیر روسیه باعث تسریع امضا قرارداد سپر موشکی خواهد شد. (عکس از ایتارتاس)

معاون وزير امور خارجه لهستان در پايان دور جديد مذاکره با نماينده آمريکا، توافق نامه استقرار موشک های سپر دفاع موشکی آمريکا در خاک لهستان را امضا کرد.


اين توافق نامه که روز پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه توسط آندره کرمر، معاون وزير امور خارجه لهستان و جان رود، مذاکره کننده ارشد آمريکا امضا شد، يک توافقنامه مقدماتی است و بايد به تاييد پارلمان لهستان برسد.


همزمان کاخ سفید اعلام کرد که جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، از امضای این توافقنامه عمیقا خرسند شده است.


دونالد تاسک، نخست وزير لهستان، سه شنبه گذشته و با شدت گرفتن درگيری روسيه و گرجستان اعلام کرده بود که اقدامات اخیر روسیه در گرجستان احتمال امضای اين توافق نامه که ماه پيش از سوی لهستان رد شده بود، را تقويت کرده است.


روسیه طی روزهای گذشته پس از تشدید درگیری ها بین ارتش گرجستان و جدایی طلبان اوستیای جنوبی و آبخازیا، به حمایت از جدایی طلبان به بخشی هایی از خاک گرجستان را در کنترل خود در آورد.


توافقنامه سپر دفاع موشکی در جريان مذاکرات اين هفته دو کشور پس از آن به امضا رسيد که دونالد تاسک، در برابر موافقت کشورش با نصب ۱۰ سکوی پرتاب در شمال لهستان، با آمريکا به توافق تازه ای در مورد همکاری نظامی دست يافت.


اين موشک ها که بخشی از سپر دفاع موشکی آمريکا است، قرار است در شمال کشور لهستان نصب شوند. بخش ديگر اين سيستم دفاعی، شامل يک مجموعه رادار، هم قرار است در جمهوری چک نصب شود.


  • دونالد تاسک، نخست وزير لهستان، سه شنبه گذشته و با شدت گرفتن درگيری روسيه و گرجستان اعلام کرده بود که اقدامات اخیر روسیه در گرجستان احتمال امضای اين توافق نامه که ماه پيش از سوی لهستان رد شده بود، را تقويت کرده است.

آمريکا هدف از نصب سپر دفاع موشکی خود در شرق اروپا را، دفاع از متحدان اروپايی خود در برابر موشک های بالستيکی عنوان کرده است که می تواند در آينده از سوی ايران، کره شمالی يا گروه هايی مثل القاعده به سوی این کشورها پرتاب شود.


دونالد تاسک، لحظاتی پيش از امضای اين قرار داد گفت: «ما در نهايت به اين نقطه نظر رسيديم که لهستان به عنوا يک عضو ناتو و متحد مهم آمريکا، بايد امن باشد.»


جان رود، مذاکره کننده آمريکا هم در اين باره گفته است: «ما اطمينان داريم که بر سر يک موافقتنامه مستحکم توافق کرده ايم، اين مذاکرات روابط امنيتی ما را به سطحی تازه ارتقا داد.»


دولت لهستان تير ماه گذشته امضای اين توافق نامه را به تعويق انداخت. نخست وزير لهستان گفته بود که هنوز با آمريکا بر سر جزئيات همکاری نظامی دو کشور به توافق نرسيده اند.


آمريکا قرار است در برابر موافقت لهستان با نصب اين موشک ها، به اين کشور کمک های نظامی بکند اما جزئيات اين کمک ها هنوز منتشر نشده است.


دونالد توسک، همچنين گفته بود:«اگر خطرهای ناشی از پذيرش اسقرار سيستم دفاع ضد موشکی در خاک لهستان جدی تر شود ما به سلاح های نيرومند تری نظير موشک های پاتريوت نياز داريم.»


در همين حال، روسيه به شدت با استقرار سپر دفاع موشکی آمريکا در نزديکی مرزهای غربی خود مخالف است و تهديد کرده است که در صورت عملی شدن اين طرح، روسيه نيز موشک هايی را به سوی اروپا نشانه می رود.


خبرگزاری رويترز به نقل از مقامات رسمی که نامی از آن ها نبرده خبر داده است که اگر برنامه ها طبق زمان بندی پيش برود، سپر دفاع مشکی تا سال ۲۰۱۲ عملياتی می شود.


جمهوری چيک هم تير ماه گذشته توافق نامه استقرار بخش رهگيری سپر دفاع موشکی را در خاک خود امضا کرد، اين توافق نامه هم بايد به تصويب پارلمان اين کشور برسد.


مسکو تهديد کرده است که در صورت موافقت نهايی لهستان و چک با اسقرار اين سيستم دفاعی در خاک خود، در برابر اين دو کشور موضع تلافی جويانه خواهد گرفت.


XS
SM
MD
LG