لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۹

افزایش تنش میان آمریکا و روسیه در باره گرجستان


قرار است خانم رايس پس از گفت و گو با نيکلا سرکوزی در باره مناقشه گرجستان و روسيه راهی تفليس شود. (عکس:AFP)
قرار است خانم رايس پس از گفت و گو با نيکلا سرکوزی در باره مناقشه گرجستان و روسيه راهی تفليس شود. (عکس:AFP)

همزمان با اوجگيری تنش لفظی میان واشینگتن و مسکو بر سر مسئله گرجستان، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه برای گفت و گو با رييس جمهوری فرانسه درباره آخرين تحولات قفقاز به پاريس می رود.


قرار است خانم رايس پس از گفت و گو با نيکلا سرکوزی در باره مناقشه گرجستان و روسيه راهی تفليس شود.


نيکلا سارکوزی، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا بر عهده دارد، در هفته جاری به روسيه و گرجستان رفت و اين دو کشور را به اجرای آتش بس و پایان دادن به درگیری نظامی بر سر اوستیای جنوبی ترغيب کرد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمریکا، پيش از حرکت به سوی فرانسه و گرجستان، با متهم کردن روسيه به استفاده از تاکتيک های جنگ سرد گفت: «اکنون سال ۱۹۶۸ و حمله به چکسلواکی نيست که روسيه بتواند با تهديد همسايگانش پايتختی را به اشغال درآورد و دولتی را سرنگون کند و هيچ اتفاقی هم نيفتد.»


خانم رايس همچنين اعلام کرد که وی با سناتور اوباما و سناتور مک کين، دو کانديدای انتخابات آينده رياست جمهوری آمريکا، در باره گرجستان گفت و گو خواهد کرد و از آنها خواهد خواست که از اقدامات دولت در اين مورد پشتيبانی کنند.


  • «اکنون سال ۱۹۶۸ و حمله به چکسلواکی نيست که روسيه بتواند با تهديد همسايگانش پايتختی را به اشغال درآورد و دولتی را سرنگون کند و هيچ اتفاقی هم نيفتد.»
وزیر امور خارجه آمریکا

جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، روز چهارشنبه با لحن تندی اقدام نظامی روسيه در خاک گرجستان را به باد انتقاد گرفت و به وزير امور خارجه دولت خود ماموريت داد که برای بررسی تنش گرجستان با روسيه راهی تفليس و پاريس شود.


جورج بوش همچنين دستور ارسال کمک های بشر دوستانه به گرجستان را صادر کرد. در اقدامی ديگر و در حمايتی آشکار از گرجستان، پنتاگون اعلام کرد که برنامه هايی برای بازسازی ارتش این کشور در دست دارد.


روز چهارشنبه پس از ورود نيروهای روسيه به شهر استراتژيک گوری، جورج بوش روسيه را به اشغال بخشی از گرجستان و زير پاگذاشتن توافق آتش بس متهم کرد.

محافظه کاران آمريکايی و نيز پاره ای از سياستمداران گرجی پيش از اين از موضع جورج بوش در برابر روسيه انتقاد کرده بودند و آن را به اندازه کافی «قاطع» نمی دانستند.


جورج بوش روزچهارشنبه گفت: «ايالات متحده آمريکا، در کنار دولت گرجستان که به طور دمکراتيک انتخاب شده، می ايستد.»


واشینگتن، روسيه را تهديد کرده که ممکن است اين کشور را منزوی کند و آن را از برخی از گروه های بين المللی، مانند سازمان تجارت جهانی بيرون کند.


لاوروف؛ «بازی خطرناک» واشینگتن


در واکنش به سخنان رييس جمهوری ايالات متحده، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، به شدت از سخنان جرج بوش انتقاد کرد و گفت که واشینگتن با پشتيبانی از ميخاييل ساکاشويکی وارد بازی خطرناکی شده است.


سرگئی لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: « ما متوجه هستيم که رهبری کنونی گرجستان، پروژه ويژه ايالات متحده است، اما يک روز ايالات متحده بايد ميان دفاع از پرستيز خود بر سر يک پروژه مجازی يا همکاری واقعی که نيازمند عمل مشترک است، يکی را انتخاب کند.»


آقای لاروروف مواضع جورج بوش در برابر مسکو را به «سخنران نويسان بد» نسبت داد.


وی گفت: «بی پرده بگويم، يک بار ديگر من از مهارت های اين سخنران نويس ها که اظهارات رييس جمهوری ايالات متحده را تهيه می کنند، شگفت زده شده ام.»


سرگئی لاوروف افزود: «در سخنرانی بوش گفته نشد که چطور در همه اين سال ها گرجستان از جمله از سوی ايالات متحده مسلح شده است.»


در همين حال وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که با خروج نيروهای روسيه از شهر گوری، پليس گرجستان در حال بازگشت به اين شهر است.


  • «بی پرده بگويم، يک بار ديگر من از مهارت های اين سخنران نويس ها که اظهارات رييس جمهوری ايالات متحده را تهيه می کنند، شگفت زده شده ام.»
وزیر امور خارجه روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه گرجستان، روز پنجشنبه گفت که نيروهای روسی همچنين شهر پوتی را نيز ترک کرده اند.


بندر پوتی که که دارای يک ترمينال نفتی نيز هست برای اقتصاد گرجستان از اهميت حياتی برخوردار است. نيروهای روسيه روز چهارشنبه به شهر گوری که در ۲۴ کيلومتری اوستیای جنوبی است، وارد شدند.


ورود نيروهای روسيه به شهر گوری تنها ساعاتی پس از توافق گرجستان و روسيه برای آتش بس و بازگشت نيروهای دو طرف به مواضع پيشين خود صورت گرفته بود.



ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، روز سه شنبه اعلام کرد که وی شرايط روسيه برای آتش بس را می پذيرد. اين توافق، که از سوی فرانسه و اتحاديه اروپا حمايت می شود.


روز چهارشنبه پس از پذيرش آتش بس، نيروهای روسيه شهر گوری که بزرگترين پايگاه نظامی گرجستان است را به محاصره درآوردند.


از سوی ديگر پنتاگون اعلام کرده است که در حال حاضر اولويت برای وزارت دفاع ايالات متحده، فرستادن کمک های بشر دوستانه به گرجستان است اما در نظر دارد که نيروهای ارتش گرجستان را بازسازی کند.


ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۹۷نزديک به ۲۲۷ ميليون دلار به گرجستان کمک نظامی کرده است.


XS
SM
MD
LG