لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۷

ساکاشویلی توافقنامه آتش بس با روسيه را امضا کرد


مقامات گرجستان می گویند نیروهای روسیه یک سوم از خاک این کشور را تصرف کرده اند.
(عکس از AFP)
مقامات گرجستان می گویند نیروهای روسیه یک سوم از خاک این کشور را تصرف کرده اند. (عکس از AFP)

همزمان با امضا توافقنامه آتش بس توسط رییس جمهوری گرجستان، کشورهای غربی برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و گرجستان تلاش های خود را تشدید کرده اند.


رییس جمهوری فرانسه خواهان صدور قطعنامه شورای امنیت در خصوص بحران گرجستان شده و بریتانیا بار دیگر از مسکو خواسته است تا نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، نیز بارديگر خواستار خروج نيروهای روسی از خاک گرجستان شد و گفت: ضروری ترين کار در شرايط کنونی خروج کامل و بيدرنگ همه نيروهای روسيه است.


خانم رايس که به همراه ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، در تفليس صحبت می کرد، گفت: «اکنون سال ۱۹۶۸ نيست و نيروهای روسيه باديد از گرجستان خارج شوند».


ميخاييل ساکاشويلی، روز جمعه اعلام کرد که توافقنامه آتش بس با روسيه را امضا کرده است، وی در عين حال از رويکرد کشورهای اروپا در درگيری های اخير انتقاد کرد.


قطعنامه شورای امینت


در همين زمينه، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، با استقبال از امضای توافقنامه آتش بس توسط رييس جمهوری گرجستان، گفت: زمينه برای تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای پايان دادن به بحران اخير فراهم شده است.


دفتر آقای سارکوزی روز جمعه در بيانيه ای تصريح کرده است: توافقنامه آتش بس زمينه را برای پايان دادن عمليات نظامی و خروج سريع نيروهای روسی از خاک گرجستان مهيا کرده است.


به گزارش رويترز، نمايندگی فرانسه در سازمان ملل متحد در تلاش است تا خيلی سريع متن پيش نويس قطعنامه شورای امنيت درباره بحران گرجستان را تهيه کند.


در همين حال، کاخ کرملين روز جمعه اعلام کرد آقای سارکوزی و دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، درباره آتش بس از طريق تلفن با يکديگر گفت وگو کرده اند.


بنا بر اين گزارش، روسای جمهوری فرانسه و روسيه بر ضرورت امضا توافقنامه آتش بس توسط همه طرف های درگير تاکيد کردند.


اين در حالی است که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه در سخنانی خواستار خروج نيروهای روسيه از گرجستان شد.


وی «گستاخی» روسيه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که اين کشور با اعزام نيرو به گرجستان، جايگاه بين المللی اش را تخريب کرده است.


در مقابل، دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسیه،، اعلام کرد که دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا ديگر نمی خواند به عنوان بخشی از قلمرو گرجستان باقی بمانند..


کاندولیزا رایس پیشتر گفته بود: آتش بس پيشنهادی که او خواستار قبول آن توسط تفليس است، تماميت ارضی گرجستان را حفظ خواهد کرد.


پيشنهاد آتش بس توسط فرانسه تهيه شده و شامل سه بخش است که عبارتند از: توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه.


با اين حال، بر اساس اين طرح پيشنهادی، نيروهای صلحبان روسی اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.


هشدار روسیه درباره سپر موشکی


همزمان با این تحولات، توافق لهستان با امریکا برای استقرار بخشی از سیستم دفاع موشکی در خاک این کشور، موجب خشم مقامات روسیه شد.


آقای مدودف در واکنش به این اقدام گفت: توافق لهستان با آمريکا، در حقيقت فدراسيون روسيه هدف قرار گرفته است.


در همین زمینه آناتولی نوگويتسين، يک ژنرال ارشد روسيه، به لهستان در مورد استقرار سپر موشکی هشدار داده و گفته بود: لهستان با موافقت با استقرار سيستم دفاع موشکی آمريکا در خاک خود، این کشور را در معرض خطر حمله قرار داده است


اين توافق نامه که روز پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه توسط آندره کرمر، معاون وزير امور خارجه لهستان و جان رود، مذاکره کننده ارشد آمريکا امضا شد، يک توافقنامه مقدماتی است و بايد به تاييد پارلمان لهستان برسد.


دونالد تاسک، نخست وزير لهستان، سه شنبه گذشته و با شدت گرفتن درگيری روسيه و گرجستان اعلام کرده بود که اقدامات اخير روسيه در گرجستان احتمال امضای اين توافق نامه که ماه پيش از سوی لهستان رد شده بود، را تقويت کرده است.


توافقنامه سپر دفاع موشکی در جريان مذاکرات اين هفته دو کشور پس از آن به امضا رسيد که دونالد تاسک، در برابر موافقت کشورش با نصب ۱۰ سکوی پرتاب در شمال لهستان، با آمريکا به توافق تازه ای در مورد همکاری نظامی دست يافت.


اين موشک ها که بخشی از سپر دفاع موشکی آمريکا است، قرار است در شمال کشور لهستان نصب شوند. بخش ديگر اين سيستم دفاعی، شامل يک مجموعه رادار، هم قرار است در جمهوری چک نصب شود.


XS
SM
MD
LG