لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

روسیه از افزایش ناوگان ناتو در دریای سیاه خبر داد


یک شناور آمریکایی در بندر باتومی گرجستان در ساحل دریای سیاه. (عکس: AFP)
یک شناور آمریکایی در بندر باتومی گرجستان در ساحل دریای سیاه. (عکس: AFP)

همزمان با تشدید تنش میان غرب و مسکو در باره بحران گرجستان، يک فرمانده نيروی دريايی روسيه اعلام کرد که شمار کشتی های جنگی ناتو در دريای سياه افزايش يافته است.


سرگئی منی يايلو، فرمانده پايگاه دريايی نووروسيک گفت: «بر پايه اطلاعات ما، شمار کشتی های ناتو در دريای سياه و شمار آنها رو به افزايش است.»


کشورهای عضو پيمان آتلانتيک شمالی، اعلام کرده اند که قصد دارند به گرجستان کمک های بشردوستانه بفرستند.


به رغم هشدار کشورهای غربی، مسکو روز سه شنبه به طور يکجانبه، استقلال دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازيا را که متعلق به گرجستان است به رسميت شناخت.


گرجستان در دوازدهم اوت عليه شورشيان جدايی طلب اوستايی جنوبی، اقدام نظامی کرد که با مداخله نظامی روسيه وادار به عقب نشينی شد.


خبرگزاری روسی «ريانووستی» به نقل از منابع اطلاعاتی روسيه گزارش داده است: کشتی های جنگی ناتو که به دريای سياه وارد شده اند، حامل ۱۰۰ موشک کروز «تام هاوک» و موشک های ضد کشتی «هارپون» هستند.


سرگئی منی يايلو، فرمانده پايگاه دريايی نووروسيک همچنين گفته است: ناو «مسکوا» که فرماندهی ناوگان روسيه در دريای سياه را به عهده دارد، به سوی سوخومی، مرکز آبخازيا حرکت کرده است.


ستاد مشترک ارتش روسيه روز سه شنبه اعلام کرد که ۱۰ کشتی ناتو شامل سه کشتی از ايالات متحده، دو ناو محافظ از لهستان و آلمان، يک ناو از اسپانيا و چهار شناور از ترکيه در دريای سياه مستقر شده اند.


ستاد مشترک ارتش روسيه روز سه شنبه اعلام کرد که ۱۰ کشتی ناتو شامل سه کشتی از ايالات متحده، دو ناو محافظ از لهستان و آلمان، يک ناو از اسپانيا و چهار شناور از ترکيه در دريای سياه مستقر شده اند.

همزمان با این تحولات، وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرد که در واکنش به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن اوستیای جنوبی و آبخازیا، تمام دیپلمات های خود را از مسکو فراخوانده است.


از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، کشورهای عضو پيمان ناتو را به تسليح گرجستان متهم کرد.


آقای لاوروف گفت: «بر پايه اطلاعات ما، آنها حتی، تحويل انواع جنگ افزارهای جديد را آغاز کرده اند و در حال بازسازی همان زيربناهای نظامی هستند که در حمله به کار گرفته شد.»


وزير امورخارجه روسيه گفت: ناتو به ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان «قول» داده است از وی دفاع کرده و «رژيم او را دوباره تجهيز کند.»


سرگئی لاوروف افزود: «اين جنگ افزارها که پيدا و پنهان به گرجستان تحويل داده شده است، در نهايت عليه شهروندان روسيه به کار گرفته می شود.»


حمله مدودیف به ساکاشویلی


از سوی ديگر، دميتری مدودیف، رييس جمهوری روسيه، در مقاله ای که روز چهارشنبه در روزنامه بريتانيايی «فايننشيال تايمز» به چاپ رسيد، ضمن دفاع از تصميم مسکو برای به رسميت شناختن آبخازيا و اوستيای جنوبی، ساکاشويلی را «مرد ديوانه» ای خواند که جان صدها تن از شهروندان روسيه را گرفته است.


رييس جمهوری روسيه با بيان اين که روس ها و گرجی ها دارای « دوستی و تفاهم تاريخی» هستند، می نويسد: «من از صميم قلب اميدوارم که مردم گرجستان ... روزی رهبرانی شايسته خود داشته باشند.»


دمیتری مدودیف در اين يادداشت، اوستيای جنوبی و آبخازيا را با کوزوو مقايسه کرده و کشورهای غربی را متهم می می کند که «اعلام استقلال غير قانونی» کوزوو در فوريه سال ۲۰۰۸ را به سرعت به رسميت شناختند.


مدودیف در ادامه می آورد: «در روابط بين الملل نمی توانيد برای يک طرف يک قانون داشته باشيد و برای ديگران قانون جداگانه ای داشته باشيد.»


اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب گرجستان، با واکنش تند آمریکا روبرو شد و جرج بوش آن را اقدامی «غير مسئولانه» خواند.


رييس جمهوری آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد:«ما انتظار داريم روسيه به تعهدات بين المللی خود عمل کند و درمورد اين اقدام غير مسئولانه تجديد نظر کند.»


برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه با انتقاد از روسيه در مورد به رسميت شناختن استقلال دو بخش از گرجستان، مسکو را به نقض قوانين بين المللی متهم کرد.


فرانسه که ریاست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، ۲۷ عضو اين اتحاديه را فراخوانده است که روز يکم سپتامبر، در بروکسل در مورد اين اقدام مسکو و مناسبات آينده با روسيه رايزنی کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG