لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

سركوزى: زمان اعمال تحريم‌ها عليه برنامه اتمی ايران نزديک است


آقاى سركوزى (راست) كه در پكن به سر مى برد در كنفرانس خبرى مشترك با هو جين تائو، رييس جمهور چين، گفت: چين اميدوار است كه براى مذاكره فرصت داده شود و فرانسه اين مسئله را درك مى كند.
آقاى سركوزى (راست) كه در پكن به سر مى برد در كنفرانس خبرى مشترك با هو جين تائو، رييس جمهور چين، گفت: چين اميدوار است كه براى مذاكره فرصت داده شود و فرانسه اين مسئله را درك مى كند.
نيكلا سركوزى، رييس جمهور فرانسه، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتاى چينى خود در پکن با اعلام اينكه مذاكره با ایران بر سر برنامه اتمى اش سازنده نبوده است گفت كه زمان اعمال تحريم ها عليه تهران نزديک است.

آقاى سركوزى در كنفرانس خبرى مشترک با هو جين تائو، رييس جمهور چين، گفت: چين اميدوار است كه براى مذاكره فرصت داده شود و فرانسه اين مسئله را درك مى كند.

وى افزود: «ما خواهان آن هستيم كه در فرصت مناسب و همراه با يكديگر اين مسئله مورد بحث قرار گيرد ولى اگر گفت و گوها با شكست روبرو شود، تنها بايد از حربه تحريم استفاده كنيم.»

اين مقام بلندپايه فرانسوى گفت: «مسئله اصلى اين است كه در فقدان يك گفت و گوى سازنده بايد به طرف تحريم گام برداشت تا مذاكرات روند سازنده اى پيدا كند. همه اكنون متقاعد شده اند كه اين لحظه در حال نزديك شدن است.»

ريس جمهور فرانسه اظهار داشت به همتاى چينى خود گفته است كه حركت ايران به سوى «تسليحات هسته اى» مى تواند ثبات جهان را برهم زند.

گزارش ها حاكى است كه هيچ يك از دو رييس جمهور حاضر نشدند به پرسش هاى خبرنگاران پاسخ دهند.

كشورهاى فرانسه، بريتانيا و آمريكا – اعضاى دائم شوراى امنيت- در تلاش هستند تا قطعنامه چهارم تحريم ها عليه جمهورى اسلامى ايران را در شوراى امنيت به تصويب برسانند.

تحريم هاى جديد در واكنش به امتناع ايران از توقف غنى سازى اورانيوم و همچنين عدم پذيرش توافقنامه آژانس بين المللى انرژى اتمى از سوى این کشور براى مبادله سوخت راكتور تحقيقاتى تهران دنبال مى شود.

اين تلاش ها در حالى صورت مى گيرد كه چين و روسيه- دو عضو دائم شوراى امنيت- از شركاى عمده تجارى ايران محسوب مى شوند و همراهى آنها با قطعنامه جديد كشورهاى غربى هنوز در هاله اى از ابهام قرار دارد.

در حالى كه موضع روسيه در ماه هاى اخير براى موافقت با تحريم ايران نرم تر شده است، چين همچنان بر ادامه مذاكرات بر سر فعاليت هاى هسته اى تهران اصرار مى ورزد.

هفته گذشته، جو بايدن، معاون رييس جمهورى آمريكا، گفت كه چين با اعمال تحريم هاى جديد عليه ايران موافقت مى كند و پيش بينى كرد كه اين تحول تا قبل از پايان ماه آوريل رخ خواهد داد.

همزمان با اين تحولات، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران به چند كشور عضو غير دائم شوراى امنيت سفر كرده است تا آنها را قانع كند تا از همراهى با قطعنامه جديد احتمالى عليه تهران باز دارد.

گزارش ها حاکی است که سفر منوچهر متکی در بوسنی با شکست روبرو شده و رییس شورای ریاست جمهوری این کشور گفته است که از تحریم های بین المللی علیه ایران حمایت می کند.

ايران متهم است كه در پوشش فعاليت هسته اى خود به دنبال ساخت بمب اتمى است ولى مقام هاى تهران اين اتهام را رد كرده و گفته اند كه هدف اين برنامه صلح آميز است.

در سه قطعنامه تحريمى پيشين عليه ايران برخى از فرماندهان نظامى و افراد مرتبط با پرونده هسته اى این کشور از سفر به خارج از كشور منع شده اند و همكارى با شركت ها و بانک هاى ايرانى درگير در اين برنامه نيز ممنوع شده است.

در صورت تصويب قطعنامه جديد در شوراى امنيت، احتمال مى رود فشار بر موسسات مالى و بانكى ايران تشديد شود و محدوديت هاى بيشترى بر معامله با طرف هاى ايرانى نيز وضع شود.

نيكلا سركوزى روز چهارشنبه براى ديدارى سه روزه از چين وارد اين كشور شد و بلافاصله مذاكرات خصوصى خود را با همتاى چينى اش آغاز كرد.

وى علاوه بر ايران قرار است در باره روابط دو جانبه پاريس – پكن و همچنين افغانستان، پاكستان، كره شمالى و ميانمار با مقام هاى چينى گفت و گو كند.
XS
SM
MD
LG