لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۸

ماموران با هجوم به دفتر عبادى اسناد و مدارك او را بردند


در هنگام حضور ماموران در دفتر وكالت خانم عبادى، او اعلام كرد كه در صورت انتشار هر نوع مطلب در خصوص موكلان خود كه به صورت امانت نزد او است اعلام خطر مي كند. (عکس: AFP)
در هنگام حضور ماموران در دفتر وكالت خانم عبادى، او اعلام كرد كه در صورت انتشار هر نوع مطلب در خصوص موكلان خود كه به صورت امانت نزد او است اعلام خطر مي كند. (عکس: AFP)

يك هفته پس از بستن دفتر كانون مدافعان حقوق بشر در تهران، پنج نفر تحت پوشش مامور مالياتى با هجوم به دفتر وكالت شيرين عبادى پرونده ها، اسناد و دو كامپيوتر وى را با خود بردند .


عبدالفتاح سلطانى، وكيل دادگسترى، كه در زمان هجوم ماموران در اين دفتر حضور داشت به «راديو فردا» گفت: «ظاهر قضيه اين بود كه ماموران از طرف سازمان مالياتى بودند ولى آنچه كه به نظر مى رسيد به دنبال مسائل ديگرى بودند.»


وى افزود: «ماده ۱۸۱ قانون ماليات مى گويد كه ماموران مى توانند با هماهنگى نماينده دادگسترى، دفاتر مالى موسسات و شركت ها را بررسى كنند و در صورت نياز دفاتر را با خود ببرند.»


آقاى سلطانى مى گويد: «ولى آنچه كه رخ داده، اين است كه در دفتر يك وكيل اصولا اسناد مالى نيست و پرونده هاى موكلانش وجود دارد. تمام پرونده ها، بسيارى از اوراق و مدارك و دو كيس كامپيوترى كه مربوط به امور دفترى است با خود برده اند كه با يك نگاه سطحى معلوم بود جنبه مالياتى ندارند.»


به گفته اين وكيل دادگسترى، «ماموران چند ساعت در دفتر خانم عبادى بودند و تقريبا هر آنچه از پوشه، مدرك، كاغذ و كامپيوتر بود را با خود بردند كه اين با هيچ ماده قانونى جور در نمى آيد.»


گفت و گوی بهروز کارونی با عبدالفتاح سلطانی در باره هجوم به دفتر شیرین عبادی


وی اظهار داشت: «به نظر مى رسد اهداف ديگرى پشت اين قضيه وجود دارد هر چند ظاهر آن رسيدگى به مسائل مالى است. اين در حالى است كه خانم عبادى سالهاست، كارهاى وكالت خود را به رايگان انجام مى دهد و هيچ وجهى در اين زمينه دريافت نمى كند.»


  • «متاسفانه عده اى در پشت صحنه در حال برنامه ريزى هستند تا به نحوى با خانم عبادى برخورد كنند. همه اينها حاصل اين مطلب است كه عده اى از جناح تندرو، تصميم گرفته اند خانم عبادى را اذيت و خسته كنند و او را از فعاليت هاى حقوق بشرى باز دارند.»

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری



وى با تكذيب خبر خبرگزارى «مهر» مبنى بر همكارى نكردن شيرين عبادى با ماموران مالياتى در هفته گذشته گفت: «متاسفانه عده اى در پشت صحنه در حال برنامه ريزى هستند تا به نحوى با خانم عبادى برخورد كنند. همه اينها حاصل اين مطلب است كه عده اى از جناح تندرو، تصميم گرفته اند خانم عبادى را اذيت و خسته كنند و او را از فعاليت هاى حقوق بشرى باز دارند.»

اين وكيل دادگسترى مى گويد: «خانم عبادى با اين تهديدها و اين برخوردها هرگز عقب نشينى نخواهد كرد و به آنچه كه معتقد است يعنى فعاليت در راستاى كرامت انسانى، مثل سابق ادامه خواهد داد.»


افزايش فشار به شيرين عبادى


گزارش هاى رسيده حاكى است كه در هنگام حضور ماموران در دفتر وكالت خانم عبادى، او اعلام كرد كه در صورت انتشار هر نوع مطلب در خصوص موكلان خود كه به صورت امانت نزد او است اعلام خطر مي كند.


سايت «تابناك» كه به محسن رضايى، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديك است، در خبرى گفته است: «مراجعه ماموران سازمان مالياتى و نيز انتقال اسناد و مدارك عبادى به سازمان امور مالياتى تهران بر پايه حكم مقام قضايى صورت گرفته است.»


شيرين عبادى در ماه هاى اخير و به دليل اعتراض هاى وى به نقض حقوق بشر در ايران و پذيرفتن وكالت فعالان دانشجويى و جنبش زنان مورد حمله رسانه هاى محافظه كار قرار گرفته است.


در تابستان سال جارى، خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، در خبرى به نقل از فردى كه او را يك «منبع آگاه» ناميد، نوشت كه «دختر شيرين عبادى حدود يك سال است كه به عضويت فرقه ضاله بهاييت گرويده است.»


اين برنده جايزه صلح نوبل، خبر خبرگزارى رسمى ايران را «دروغ» خواند و گفت كه از دست اندركاران اين رسانه شكايت مى كند.


روزنامه تندروى «كيهان» نيز در گزارش ها و يادداشت هاى مختلف خانم عبادى و دفتر كانون مدافعان حقوق بشر را به همراهى با «محافل صهيونيستى» در بحث حقوق بشر متهم كرده است و در مطلبى به قلم يكى از نويسندگان خود، وى را با عنوان «شيرين عبادى؛ جانباز شاهنشاه آريا مهر» خطاب كرد.


دفتر كانون مدافعان حقوق بشر كه خانم عبادى رياست آن را بر عهده داشت، هفته گذشته از سوى دستگاه قضايى جمهورى اسلامى و به اتهام نداشتن مجوز فعاليت از وزارت كشور تعطيل شد.


اين اقدام دستگاه قضايى با محكوميت گسترده سازمان هاى حقوق بشرى، آمريكا و اتحاديه اروپا روبرو شد.


XS
SM
MD
LG