لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

جزئیات تخریب مدرسه اهل سنت سیستان توسط نیروهای امنیتی


نمایی از گنبد مدرسه اهل سنت در عظیم آباد که توسط نیروهای امنیتی تخریب شد.
نمایی از گنبد مدرسه اهل سنت در عظیم آباد که توسط نیروهای امنیتی تخریب شد.

برخی گزارش ها در چند روز گذشته، حاکی از آن بود که یک مدرسه دینی اهل سنت، واقع در منطقه «لوتک» از توابع استان سیستان و بلوچستان، از سوی نیروهای انتظامی دولت جمهوری اسلامی ایران، مورد حمله قرار گرفته و تخریب شده است.


برای آگاهی بیش تر در باره جزییات این حادثه، رادیو فردا با «مولانا عبدالحمید»، رهبر مذهبی مسلمانان حنفی مذهب ایران و امام جمعه اهل سنت در زاهدان گفت و گو کرده است.


شما، خبر حمله به مدرسه «امام حنفیه» در «عظیم آباد سیستان» را تایید می کنید؟


مولانا عبدالحمید: شب چهارشنبه گذشته، متاسفانه یک کاروان بسیار بزرگ نظامی و انتظامی، از سیستان و زاهدان، کل منطقه را محاصره می کنند و ایامی بوده است که طلاب تعطیل بوده اند.


آیا از مسوولان مدرسه یا طلبه های ساکن مدرسه، کسی هم دستگیر شده است؟


چون شب آمده اند و مدرسه را محاصره کرده اند، همان طلبه هایی را که در خواب بوده اند، دستگیر کرده و به شهر زابل منتقل کردند و بعد هم آن ها را رها کرده اند.


انگیزه و دلیلی که برای این گونه عملیات نظامی علیه یک مدرسه دینی اعلام کرده شده، چه بوده است؟


هیچ دلیلی که قانع کننده باشد و منطقی باشد، نیست. گفته اند که این مدرسه، مجوز ندارد؛ در حالی که در قانون اساسی، اهل سنت برای تعلیم و تربیت فرزندانش اجازه دارد.


  • «احساس ما این است که تغییراتی در سیاست نظام جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت های مذهبی و دینی به وجود آمده است و این مدرسه هم در همین راستا تخریب شده است.»
مولانا عبدالحمید

این مدرسه هم مدرسه با سابقه ای بوده است و هفده سال سابقه داشته است. این مدرسه نیازی هم به مجوز نداشته است؛ خانه و ساختمان جدیدی در آن جا نساخته اند. مردم منازل خود را داده اند و وقف کرده اند و حوزه هم از همین خانه های وقفی مردم و خانه های خریداری شده تشکیل شده است. آن جا محل پانصد نفر طلبه بوده است و آمده اند این ساختمان ها را؛ هم قسمت خواهران و هم برادران را با خاک یکسان کرده اند.


جناب مولوی؛ شما خودتان فکر می کنید که تخریب یک مدرسه دینی، با چه انگیزه هایی می تواند صورت بگیرد؟


احساس ما این است که تغییراتی در سیاست نظام جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت های مذهبی و دینی به وجود آمده است و این مدرسه هم در همین راستا تخریب شده است.


ما پیش از این به مسوولان نوشته ایم که این تندروی هایی را که صورت می گیرد، جلو آن گرفته شود. ما هنوز هم خواهان اخوت هستیم. برادری را می خواهیم، مشروط به این که دیگران هم برادری را رعایت کنند.


مولانا؛ برای آشنایی بیش تر مخاطبان رادیو فردا، آیا ممکن است در باره سابقه و تاریخچه این مدرسه نیز توضیحاتی ارایه بفرمایید؟


تاریخچه این حوزه به هفده سال پیش برمی گردد که در روستایی به نام «اسلام آباد»، مدرسه ای بود و مرحوم «مولانا محمد گل»، از علمای سیستان آن مدرسه را ساخته بودند. برحسب درخواست ایشان، این مدرسه در آن جا دایر شد.


پس از پانزده، شانزده سال که مدرسه در آن جا فعالیت می کرد، به تحریک برخی ارگان ها و نهادها، فرزندان آن مرحوم سلاح به دست گرفتند و مدرسه را اشغال کردند. به هر حال، سه روز آن مدرسه به اشغال درآمد.


پس از سه روز، درحالی که راه حلی پیدا نشد و تحریک هم ادامه داشت، مدرسه با همه اساتید و طلاب آن، به روستای دیگری به نام عظیم آباد منتقل شد. مردم هم از این مدرسه استقبال کردند و منازل خود را در اختیار طلاب و علما گذاشتند.


این مدرسه، یکی از بزرگ ترین مدرسه های دینی در استان سیستان و بلوچستان است و پانصد نفر طلبه مرد داشته است و سیصد نفر طلبه زن.


جناب مولوی عبدالحمید؛ پرسش پایانی ما این است که آیا از سوی شما، مذاکره یا گفت و گویی هم با مسوولان کشور یا منطقه، در این باره صورت گرفته است؟


من روز جمعه در خطبه های نماز، صحبتی کردم و گفتم که ما کارمان را به الله تعالی می سپاریم و از الله تعالی درخواست رسیدگی داریم؛ چون ما هیچ امیدی نداریم که کسانی که این مدرسه را خراب کرده اند، نرمشی نشان بدهند.


XS
SM
MD
LG