لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

كره جنوبى تحريم هاى جديدى عليه موسسات و نهادهای ايرانی وضع كرد


بانک ملت شعبه سئول محور اصلی تحریم های جدید کره جنوبی علیه ایران است.
بانک ملت شعبه سئول محور اصلی تحریم های جدید کره جنوبی علیه ایران است.
كره جنوبى روز چهارشنبه ۱۰۲ شركت و موسسه ايرانى از جمله شعبه بانك ملت در سئول را همراه با ۲۴ نفر از افراد درگير در پرونده هسته اى جمهورى اسلامى را در فهرست تحريم هاى جدید خود قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزارى ها، آمريكا در هفته هاى اخير از كره جنوبى خواسته بود تا تحريم ها عليه جمهورى اسلامى را تشديد كند و بانك ملت در مركز اين درخواست ها بود. اين بانك متهم است كه صدها ميليون دلار منابع مالى براى موسسات دفاعى، موشكى و هسته اى جمهورى اسلامى ايران تامين كرده است.

يك مقام كره جنوبى گفته است كه اقدام هاى تازه اين كشور در راستاى پيوستن به تلاش هاى بين المللى در باره برنامه هسته اى ايران است.

کیم یونگ سان، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: «هر گونه معامله از سوى بانك ملت حتى در اندازه يك دلار، نيازمند كسب مجوز از سوی دولت کره جنوبی است. باور ما اين است كه با این وضعیت حتی معاملات عادى بانك ملت دچار مشكل خواهد شد».

به گفته اين مقام كره اى، سئول همچنين قراردادهاى ساخت و ساز و سرمايه گذارى در ايران در حوزه منابع نفتى را ممنوع كرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خطوط کشترانی جمهوری اسلامی نیز از دیگر موسسات و نهادهایی هستند که در فهرست جدید تحریمی کره جنوبی قرار گرفته اند.

كره جنوبى در هفته هاى اخير تحت فشارهاى زيادى از سوى آمريكا براى همراهى با تشديد تحريم ها بر ضد تهران قرار داشت و این در حالی است که جمهوری اسلامی هشدار داده بود که هر گونه تحريم جديد از سوى سئول مبادلات تجارى ایران با كره جنوبى را به خطر انداخته و جريان صدور نفت به اين كشور را مختل خواهد كرد.

ايران كه چهارمين كشور تامين كننده اصلى نفت كره جنوبى است، حدود ۱۰ درصد از نيازهاى اين كشور به انرژى را تامين مى كند.

به گزارش خبرگزارى رويترز، هر گونه اختلال در صدور نفت به كره جنوبى كه چهارمين قدرت بزرگ اقتصادى آسيا به شمار مى رود، مى تواند بر وضعيت اقتصادى اين كشور كه وابسته به واردات منابع انرژى است تاثير بگذارد.

به دنبال تصويب قطعنامه ماه ژوئن شوراى امنيت سازمان ملل بر ضد ايران در باره برنامه هسته ايش، آمريكا از كره جنوبى خواسته بود تا براى تحت فشار قرار دادن تهران تحريم هاى جديدى عليه آن وضع كند.

گزارش ها حاكى است كه شركت هاى پيمانكار و كشتى سازى كره جنوبى پروژه هاى چند ميليارد دلارى از ايران دريافت كرده اند.

پيش از كره جنوبى، آمريكا، اتحاديه اروپا، ژاپن و استراليا نيز تحريم ها عليه ايران را تشديد كرده بودند.

روز سه شنبه، وزارت خزانه دارى آمريكا اعلام كرد كه يك بانك متعلق به ايران در آلمان را به دليل تلاش براى تامين منابع مالى برنامه هسته اى جمهورى اسلامى مورد تحريم قرار داده است.

جمهورى اسلامى ايران از سوى آمريكا و متحدان غربى آن متهم است كه در پوشش فعاليت هاى هسته اى خود كه آن را صلح آميز مى داند در پى دستيابى به دانش توليد سلاح هسته اى است. ايران اين اتهام را رد مى كند.

روز دوشنبه هفته جارى، يوكيو آمانو، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى در گزارش تازه خود بار ديگر تاكيد كرد كه ايران در اقدامى مقابله جويانه با خواسته هاى بين المللى فعاليت هاى هسته اى خود را ادامه مى دهد.

شوراى امنيت سازمان ملل از ايران خواسته است تا فعاليت هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را معلق كرده و با بازرسان آژانس براى راستى آزمايى برنامه اتمى اش همكارى كند.

آقاى آمانو در گزارش تازه خود گفته است كه ايران در فعاليت بازرسان آژانس اخلال ايجاد مى كند. اين در حالى است كه تهران گفته است حق دارد تا درباره انتخاب بازرسان آژانس تصميم گيرى كند.
XS
SM
MD
LG