لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

شيوع آنفلوانزاى خوكى در اروپا و آمريكا همزمان با هشدار جهانی


موارد بيشترى از ابتلاء افراد به آنفلوانزاى خوكى در اروپا، آمريكا و كانادا گزارش شده است و همزمان سازمان ملل نسبت به گسترش جهانى اين ويروس هشدار داد.

بر اساس گزارش هاى منتشره تا كنون در آمريكا ابتلاء ۴۰ نفر، مكزيك ۲۶ نفر، كانادا شش نفر و اسپانيا يك نفر به بيمارى مهلك آنفلونزاى خوكى تاييد شده است. دو مورد ابتلاء به اين ويروس نيز در اسكاتلند گزارش شده است.

در مكزيك كه اين بيمارى از آنجا آغاز شده است تا كنون ۱۴۹ نفر جان خود را از دست داده اند و بيش از دو هزار نفر نيز بسترى شده اند. وزير بهداشت اين كشور مى گويد كه متاسفانه شمار افراد مبتلا به آنفلوانزاى خوكى در حال افزايش است.

مكزيك براى جلوگيرى از همه گير شدن اين بيمارى تمام مدارس خود را حداقل تا روز ششم مه تعطيل كرده است. در شهر نيويورك آمريكا نيز آمار مبتلايان به ۲۰ نفر افزايش يافته است و ابتلاى هشت نفر ديگر نيز پيشتر تاييد شده بود.

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا روز دوشنبه گفت: «ما به طور جدى مواردى از بيمارى آنفلوانزاى خوكى را كه در ايالات متحده مشاهده شده است در دست بررسى داريم كه البته موجب بروز نگرانى هايى شده و نيازمند حالت آماده باش است ولى هنوز به مرحله اى نرسيده كه براى آن حالت اضطرارى اعلام شود.»

وى افزود: «وزارت بهداشت و خدمات انسانى، شرايط فوق العاده براى پيشگيرى از بيمارى را اعلام كرده و امكانات و تجهيزات لازم براى مقابله با آن را به نحوى كه به سرعت و در نهايت كارآيى مورد استفاده قرار گيرند فراهم آورده است.»

برخى از كارشناسان نگران هستند كه آنفلوانزاى خوكى به صورت فراگير گسترش يابد. سازمان بهداشت جهانى ضمن اعلام هشدارهاى لازم و بيان اين نكته كه اين بيمارى به طور بالقوه امكان گسترش دارد در عين حال تاكيد كرده كه خوشبختانه تمام كشورهاى جهان از امكانات مقابله با آن برخوردارند.

آندرولا واسيليو، نماينده سازمان بهداشت جهانى روز دوشنبه به شهروندان اروپايى هشدار داد كه از سفر به مناطق در معرض شيوع بيمارى آنفلونزاى خوكى خوددارى كنند.

مسئول امور بهداشت اتحاديه اروپا نيز از شهروندان اين اتحاديه خواست تا از سفر به مكزيك و آمريكا خوددارى كنند مگر اينكه موارد اضطرارى باشد.

نخستين مورد ابتلا به ويروس آنفلوانزاى خوكى در كشورهاى عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه در اسپانيا گزارش شد و مربوط به مردى ۲۳ ساله است كه هفته گذشته از مكزيك وارد اين كشور شد و آزمايش ابتلاء وی به اين ويروس در بيمارستانى در جنوب شرقى اسپانیا مثبت بود.

در همين حال بان كى مون، دبير كل سازمان ملل با ابراز نگرانى از شيوع این ویروس خواستار «همبستگى جهانى» براى مقابله با آن شد.

وى گفت: ما نگران هستيم كه اين ويروس منجر به فراگير شدن آنفلونزا شود. اين اتفاق مى تواند آهسته يا شديد صورت گيرد. اما نگرانى ما به اين دليل است كه در مكزيك افرادى جان خود را از دست دادند كه جوان و سالم بودند.

آقاى بان از بانك جهانى، آژانس هاى سازمان ملل و نهادهاى بين المللى خواست تا منابع مالى را براى كمك به كشورهاى فقير به منظور مقابله با فراگير شدن آنفلونزای خوکی به كار گيرند.
XS
SM
MD
LG