لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

تهدید شورشیان کرد به نا امن کردن شهرهای ترکیه


آنکارا از روز پنج شنبه هزاران سرباز را به مناطق مرزی عراق با ترکیه اعزام کرده است تا شورشيان کرد وابسته به حزب کارگران ترکيه مستقر در خاک عراق را سرکوب کنند( عکس: EPA)
آنکارا از روز پنج شنبه هزاران سرباز را به مناطق مرزی عراق با ترکیه اعزام کرده است تا شورشيان کرد وابسته به حزب کارگران ترکيه مستقر در خاک عراق را سرکوب کنند( عکس: EPA)

گروه شورشی پ کا کا وابسته به حزب کارگران کردستان ترکيه، تهديد کرد که در واکنش به عمليات نظامی آنکارا شهرهای اين کشور را نا امن خواهد کرد.


بهوز اردال، يک فرمانده ارشد شورشيان کرد ترکيه، پ کاکا، از ساکنين کرد شهرهای ترکيه خواست تا قيام کرده و عليه حکومت اين کشور وارد جنگ شوند.


آنکارا از روز پنج شنبه هزاران سرباز را به مناطق مرزی عراق با ترکیه اعزام کرده است تا شورشيان کرد وابسته به حزب کارگران ترکيه مستقر در خاک عراق را سرکوب کنند.


به گزارش رويترز، اين فرمانده ارشد پ کا کا به خبرگزاری فرات وابسته به اين گروه گفته است: «اگر آنها می خواهند که ما را نابود کنند، جوانان ما بايد شهرها ( ترکيه) را غير قابل سکونت کنند.»


وی افزود: «جوانان کرد بايد پاسخ عمليات نظامی را بدهند. چريک های کرد تنها هفت تا ۱۰ هزار نفر هستند ولی جوانان کرد صدها هزار نفر هستند. آنها همه جا هستند...در همه شهرهای ترکيه.»


اين فرمانده ارشد پ کا کا گفت: به عنوان مثال، تنها دو نفر می توانند صدها ماشين را آتش بزنند.


مناطق جنوب شرقی ترکيه که بيشتر ساکنان آن را کردها تشکيل می دهند به دليل اقدامات چريک های پ کاکا همواره نا امن بوده است، ولی از زمان حمله ارتش ترکيه به پايگاه های شورشيان در شمال عراق که از سال گذشته آغاز شد آرامش بيشتری حاکم شده است.


مناطق جنوب شرقی ترکيه که بيشتر ساکنان آن را کردها تشکيل می دهند به دليل اقدامات چريک های پ کاکا همواره نا امن بوده است، ولی از زمان حمله ارتش ترکيه به پايگاه های شورشيان در شمال عراق که از سال گذشته آغاز شد آرامش بيشتری بر این مناطق حاکم شده است.

برخی از شهرهای بزرگ ترکيه نظير استانبول و ازمير در غرب ترکيه نيز جمعيت زيادی از کردها را در خود جای داده است.


آقای اردال می گويد: «ما عليه مردم ترکيه نيستيم ولی اين منطق جنگ است.»


سقوط یک هلی کوپتر ارتش ترکیه


در تحول ديگری، پ کا کا اعلام کرد که چريک های وابسته به اين گروه توانسته اند يک هليکوپتر کبرا متعلق به ارتش ترکيه را در شمال عراق سرنگون کنند.


به گفته احمد دانيس، مسئول امور خارجی پ کا کا، اين هليکوپتر در منطقه چمسکو سقوط کرده ولی از تعداد تلفات خبری در دست نيست.


وی اظهار داشت: « درگيری (ميان چريک ها و ارتش ترکيه) در جريان است و غروب روز شنبه آتشبار و حملات هوايی ترکيه به پايگاه های پ کا کا ادامه يافت.»


مسئول امور خارجی پ کا کا روز شنبه گفته بود که از زمان آغاز درگيری ميان طرفين ۲۲ سرباز ترک کشته شده اند که اجساد ۱۵ نظامی پيدا شده که نام آنها منتشر خواهد شد.


اين در حالی است که ارتش ترکيه گفته است که تنها هفت سرباز اين کشور در درگيری ها جان باخته اند و در مقابل ۷۹ شورشی کرد کشته شده اند.هنوز هيچ منبع مستقلی اطلاعات منتشر شده توسط طرف های درگير را تاييد نکرده است.


ايالات متحده که سربازان زيادی در عراق مستقر کرده گفته است که ترکيه حق دارد تا از خود در برابر شورشيان دفاع کند اما خواستار عقب نشينی نيروهای ترکيه از شمال عراق پس از ضربه زدن به پايگاه های پ کا کا شده است.


آنکارا شورشيان کرد را متهم کرده که از سال ۱۹۸۴ در قتل بيش از ۴۰ هزار نفر از مردم ترکيه دست داشته است. پ کاکا هدف از مبارزات چريکی را تشکيل يک کشور مستقل کرد اعلام کرده است.


اين گروه از سوی ترکيه، آمريکا و اتحاديه اروپا به عنوان يک گروه شورشی در فهرست گروه های تروريستی قرار گرفته است.


XS
SM
MD
LG