لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

نشست اضطرارى شوراى امنيت درباره آزمايش موشكى كره شمالى


چين و روسيه اعلام كرده اند هر گونه قطعنامه اى كه متضمن تحريم هاى جديد عليه كره شمالى باشد را وتو خواهند كرد.
چين و روسيه اعلام كرده اند هر گونه قطعنامه اى كه متضمن تحريم هاى جديد عليه كره شمالى باشد را وتو خواهند كرد.
نمايندگان ۱۵ كشور عضو شوراى امنيت سازمان ملل روز يكشنبه براى واكنش نشان دادن به پرتاب موشك كره شمالى پشت درهاى بسته تشكيل جلسه دادند.

نشست اضطرارى شوراى امنيت ساعت سه بعد از ظهر به وقت شرق آمريكا و به درخواست ژاپن آغاز به كار كرد تا در باره چگونگى پاسخ به اقدام اخير كره شمالى تصميم گيرى كند.

آمريكا، ژاپن و كره جنوبى مى گويند كه اقدام پيونگ يانگ نقض قطعنامه هاى سازمان ملل است كه كره شمالى را از آزمايش موشك هاى قاره پيما منع كرده است.

سوزان رايس، نماينده آمريكا در سازمان ملل، در اين زمينه به شبكه تلويزيونى اى بى سى گفت: «آمريكا در اين زمينه جدى است و چنين اقدامى مقابله جويى است و سازمان ملل بايد پاسخ مناسب و قاطعى به چنين موضوعى نشان دهد.»

وى افزود: «آمريكا از نزديك با ژاپن همكارى دارد و ما با متحدان خود در شوراى امنيت مشورت خواهيم كرد براى اينكه پاسخى مناسب و قاطع به اين اقدام نشان دهيم.»

كره شمالى اوايل روز يكشنبه اعلام كرد، با موفقيت ماهواره اى را به فضا پرتاب كرده است كه در حال پخش آهنگ هاى انقلابى است. ولى هم ارتش آمريكا و هم كره جنوبى مى گويند كه پرتاب اين ماهواره موفقيت آميز نبوده و در اقيانوس آرام سقوط كرده است.

ژان موريس ريپرت، سفير فرانسه در سازمان ملل، روز يكشنبه از همه اعضاى شوراى امنيت از جمله روسيه و چين خواست تا در انتقاد از پيونگ يانگ كنار هم بايستند.

وى اظهار داشت: ما از همه شوراى امنيت انتظار داريم تا آنچه را كه رخ داده است به طور يكپارچه محكوم كنند.

اين درخواست در حالى مطرح مى شود كه به گفته ديپلمات هاى حاضر در سازمان ملل، چين و روسيه اعلام كرده اند هر گونه قطعنامه اى كه متضمن تحريم هاى جديد عليه كره شمالى باشد را وتو خواهند كرد.

اين دو كشور مى گويند، متقاعد نشده اند كه كره شمالى مقررارت سازمان ملل را نقض كرده است.

در نتيجه اين تهديد، آمريكا و ژاپن پيش نويس قطعنامه اى را به شوراى امنيت ارائه كرده اند كه بر اساس آن مقابله سختگيرانه تر و تشديد تحريم هاى فعلى مالى و تسليحاتى عليه كره شمالى درخواست شده است.

كره شمالى در سال ۲۰۰۶ آزمايشی اتمى انجام داد كه به دنبال آن شوراى امنيت سازمان ملل قطعنامه ۱۷۱۸ را عليه اين كشور به تصويب رساند.

به دنبال پرتاب ماهواره پيونگ يانگ در روز يكشنبه، كره جنوبی اين اقدام را «بى ملاحظه» خواند و ژاپن نيز از انجام آن به شدت ابراز تاسف كرد.

در مقابل، روسيه و چين كه از متحدان نزديك كره شمالى به شمار مى روند خواستار خويشتندارى كشورهاى غربى در زمينه مقابله با پيونگ يانگ شده اند.
XS
SM
MD
LG