لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

احمدی‌نژاد: به کشورهای همراه با سناریو آمریکا پاسخ قاطع می‌دهیم


این دومین بار ظرف دو روز گذشته است که آقای احمدی‌نژاد درباره آنچه سناریو آمریکا علیه ایران عنوان می‌کند، هشدار داده است.
این دومین بار ظرف دو روز گذشته است که آقای احمدی‌نژاد درباره آنچه سناریو آمریکا علیه ایران عنوان می‌کند، هشدار داده است.
محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه آمریکا را متهم کرد که در صدد اجرای سناریویی علیه ایران است و گفت: «هر کشوری که با این سناریو همکاری و همراهی کند ایران اقدام را دشمنانه تلقی کرده و جواب او را خواهد داد».

رئیس‌جمهور ایران درباره آنچه «سناریو آمریکا علیه ایران» خواند، اضافه کرد که «آنها تصمیم دارند به بعضی از کشورهای خاورمیانه حمله نظامی کرده و بعد فلش‌ها را به سمت ما بگیرند مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد بمب بسازد تا ملت ایران را مجبور به توقف و یا عقب‌نشینی کنند».

وی که در پنجمین جشنواره کارآفرینان برتر سخن می‌گفت، تهدید کرد: «هر کس در این سناریوی آمریکا علیه ایران شرکت کند ما عمل آن را به عنوان دشمنی تلقی کرده و پاسخ قاطع خواهیم داد».

این دومین بار ظرف دو روز گذشته است که آقای احمدی‌نژاد در باره آنچه که سناریو آمریکا علیه ایران عنوان می‌کند، هشدار داده است.

وی جمعه شب نیز گفته بود: «آنها (آمریکایی‌ها) با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند که فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند و در اوج فشارها به یکی دو کشور خاورمیانه که دوست ما هستند با کمک صهیونیست‌ها حمله نظامی کنند».

رئیس جمهور ایران در سخنان خود به نام این دو کشور اشاره نکرد ولی گفت: «به لطف خدا این سناریو در اختیار ماست، گرچه آنها فکر می‌کنند این سناریو فوق سری است».

در هفته‌های اخیر برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان سپاه از آنچه سناریو آمریکا و اسرائیل برای حمله به ایران می‌خوانند، سخن به میان آورده‌اند. محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، روز شنبه از آمادگی آمریکا برای حمله به ایران خبر داده بود.

همزمان، مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اظهاراتی گفت: «اگر آمریکا که دو شکست بزرگ و مفتضحانه را در برابر حزب‌الله و حماس در منطقه تجربه کرده است می‌خواهد شکست سومی را هم برای بار دیگر تجربه نماید، تصمیم با خودش است».

از سوی دیگر، فرمانده پيشين نيروی دريايی سپاه پاسداران گفت که ايران برای مقابله با حمله احتمالی، برای هر کشتی نظامی آمريکا ۱۰۰ شناور جنگی اختصاص داده است.

مرتضی صفاری در مصاحبه با هفته‌‌نامه «پنجره» اضافه کرده است که در حال حاضر در خليج فارس و دريای عمان «بيش از ۱۰۰ ناو جنگی» وجود دارد که ملوانان آنان به گفته‌ وی، «طعمه‌ خوبی برای نظاميان ايران به شمار می‌روند».

گسترش فشارهای بین‌المللی بر ایران

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر تحت فشارهای گسترده بین‌المللی قرار گرفته است تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و مذاکره با کشورهای گروه پنج به علاوه یک را برای حل و فصل فعالیت‌های اتمی خود آغاز کند.

شورای امنیت سازمان ملل در نهم ژوئن گذشته قطعنامه چهارم تحریمی علیه ایران به تصویب رساند که در آن بازرسی کشتی‌ها و هواپیماها به مقصد ایران نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

همزمان آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم‌های یکجانبه‌ای را بر ضد تهران اعمال خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشره، تمرکز اصلی این تحریم‌ها بر صنعت نفت و گاز ایران و همچنین ممنوعیت صادرات بنزین به ایران استوار شده است.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد در سخنان روز یکشنبه خود با اعلام اینکه «آمریکایی ها بخشی از اروپا و روسیه را در سناریو جدید خود همراه کردند»، افزود: «هر اقدامی که علیه ایران انجام دهند نظیر مزاحمت برای هواپیماها و کشتی‌های ما، باید بدانند که بلافاصله از طرف ایران پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد و این پاسخ پشیمان‌کننده خواهد بود».

وی همچنین از تلاش اتحادیه اروپا برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه تهران در نشست هفته جاری، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از دعوا، تنش، تحریم و قطعنامه استقبال نمی‌کند».

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه در بروکسل گردهم آیند تا تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حوزه‌های تجارت، امور بانكى و بيمه‌اى، حمل و نقل بويژه دريايى و هوايى و همچنين بخش‌هاى مهم صنعت نفت و گاز ايران را تصویب کنند.
XS
SM
MD
LG