لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

ارتش آمريكا «هواپيماى بدون سرنشين ايران» را سرنگون كرد


ارتش آمريكا روز دوشنبه اعلام كرد كه يك هواپيماى بدون سرنشين ايرانى را يك ماه پيش در شمال شرقى بغداد، پايتخت عراق، سرنگون كرده است.

يك سخنگوى ارتش آمريكا در اين زمينه گفت: جنگنده هاى نيروهاى ائتلاف در عراق روز ۲۵ فوريه يك فروند هواپيماى بدون سرنشين ايرانى را در ۱۰۰ كيلومترى شمالى شرقى بغداد ساقط كرد.

اين سخنگو اضافه كرده است كه هواپيماى ياد شده قبل از سرنگونى به مدت يك ساعت و ده دقيقه توسط جنگنده هاى ائتلاف رهگيرى شده بود.

پيشتر ژنرال عبدالعزيز جاسم، فرمانده عمليات نظامى در وزارت دفاع عراق، با اعلام اين خبر گفته بود كه هواپيماى ياد شده پس از عبور از مرز عراق توسط رادار نيروهاى ائتلاف كشف شده بود.

ولى وى اظهار داشت، اين هواپيما به طور اشتباهى وارد حريم هوايى عراق شده بود.

ايران هنوز به اين خبر واكنشى نشان نداده است. مقام هاى نظامى جمهورى اسلامى در سال هاى اخير بارها از ورود هواپيماهاى بدون سرنشين در خاك ايران خبر داده و آن را اقدامی برای جاسوسى توسط آمريكا عنوان کردند.

ايران اعلام كرده که در زمينه ساخت هواپيماهاى بدون سرنشين به خودكفايى رسيده است و سى ام بهمن ماه گذشته، احمد وحيدى، جانشين وزير دفاع و پيشتيبانى نيروهاى مسلح ايران گفت: هواپيماى بدون سرنشين با برد يك هزار كيلومتر ساخته است.

به گفته ايران، اين هواپيما قادر است كه اطلاعات لازم را از مواضع دشمن گردآورى كرده و از آنها عكسبردارى كند.

خبرگزارى رويترز گزارش داده است كه حادثه ياد شده ممكن است تنش در روابط تهران و واشينگتن را در باره امور عراق افزايش دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها از سوى آمريكا به دخالت در امور داخلى عراق و مسلح كردن شبه نظاميان اين كشور متهم شده است. تهران اين اتهام را رد مى كند و خواست خود را ايجاد ثبات و امنيت در عراق مى داند.

روابط دولت هاى شيعه ايران و عراق در سال هاى اخير نزديك بوده است و مقام هاى دو كشور بارها به كشورهاى يكديگر سفر كرده اند.

ارتش آمريكا در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار نيروى نظامى در عراق دارد ولى دولت باراك اوباما اعلام كرده است كه تا پايان ماه اوت سال ۲۰۱۰ بخش زيادى از اين نيروها از عراق خارج مى شوند و تا پايان سال ۲۰۱۱ تمام نيروهاى آمريكا به جز بخش محدودى خاك اين كشور را ترك مى كنند.
XS
SM
MD
LG