لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

سازمان های یهودی آمریکا خواستار ترک سالن سخنرانی احمدی نژاد شدند


حضور محمود احمدی نژاد در نشست سال گذشته سازمان ملل در نیویورک نیز با اعتراض مخالفان وی روبرو شده بود.
حضور محمود احمدی نژاد در نشست سال گذشته سازمان ملل در نیویورک نیز با اعتراض مخالفان وی روبرو شده بود.
سازمان های یهودی آمریکایی با دست زدن به اقداماتی برای «بیان اعتراض» به حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، در همایش بازنگری پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در سازمان ملل، از هیئت های نمایندگی کشورهای جهان خواسته اند که به هنگام سخنرانی احمدی نژاد در روز دوشنبه سالن را ترک کنند.

«کنگره جهانی یهود» در بیانیه ای از هیئت های نمایندگی کشورهای عضو سازمان ملل خواست که موافقت دولت خود را با خروج از سالن نشست سازمان ملل به هنگام سخنرانی آقای احمدی نژاد به دست آورند.

«کنگره جهانی یهود» در بیانیه خود نوشته است: «موافقت دوباره سازمان ملل با حضور رییس حکومتی که که حامی تروریسم و ناقض حقوق بشراست، موجب تاسف عمیق است.»

این کنگره افزوده است: «احمدی نژاد رییس حکومتی است که قطعنامه های سازمان ملل را در رابطه با برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، زیر پا گذاشته است.»

«کنگره جهانی یهود» سازمان های یهودی در بیش از یکصد کشور را نمایندگی می کند. رون لاودر، رییس این کنگره، یک سرمایه دار مشهور، و از جمله صاحب صنایع مشهور آرایشی «استی لاودر» است.

افزون بر «کنگره جهانی یهود»، دبیرکل کنفرانس روسای سازمان های یهودی آمریکا نیز در بیانیه ای نوشت که «حضور احمدی نژاد در نشست بازنگری ان.پی.تی، به مفهوم نادیده گرفن همه اقدامات جامعه بین المللی در مقابله با گسترش جنگ افزارهای اتمی و خطرات ناشی از تروریسم هسته ای است.»

در روزهای اخیر، بسیاری از سازمان های یهودی و مخالف احمدی نژاد از مدیران و صاحبان ۳۵ هتل اصلی نیویورک خواسته بودند که به احمدی نژاد و هیئت همراه او اجازه اقامت در این هتل ها را ندهند.

یهودیان آمریکا، از صاحبان اصلی سهام این هتل ها هستند.

در همین حال، مدیر هتل «اینترکنتیننتال بارکلی» نیویورک تایید کرده که هیئت جمهوری اسلامی خواهان اقامت در این هتل شده است؛ هتلی که ماه سپتامبر گذشته نیز رییس جمهور ایران در آن اقامت کرده بود.

مایکل بلومبرگ، شهردارنیویورک که با حمایت اکثریت سه میلیون نفری یهودیان این شهر به این مقام رسیده است، در پاسخ به اعتراض های یهودیان اعلام کرده که «برای آمدن احمدی نژاد به نیویورک اهمیتی قائل نیست.»

آقای بلومبرگ گفت: «نیروهای پلیس نیویورک احمدی نژاد را محافظت می کنند اما این بدین معنی نیست که شهردار نیویورک برای این فرد احترامی قائل است یا در صدد ملاقات با وی بر می آید.»

سازمان های یهودیان آمریکا در سفرهای پیشین احمدی نژاد به نیویورک تظاهرات گسترده ای را سامان دادند.

الی ویزل، نویسنده مشهور یهودی و برنده جایزه نوبل و بازمانده هولوکاست از سخنرانان میشگی تظاهرات مخالفان احمدی نژاد در نیویورک بوده است.

سال گذشته به هنگام حضور آقای احمدی نژاد در نشست اروپایی سازمان ملل در ژنو سازمان های یهودی با ایجاد اخلال در آغاز سخنرانی وی، رییس جمهور ایران را «انکار کننده هولوکاست» نامیدند.

۱۴ سناتورجمهوریخواه آمریکا در روزهای اخیر در نامه ای به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، نوشته بودند که آمریکا الزامی به دادن ویزای ورود به احمدی نژاد ندارد.

این سناتورها نوشته بودند که «دادن روادید ورود به احمدی نژاد، یعنی تمسخر همه تلاش های جهانی در مبارزه با دستیابی حکومت های سرکش و سازمان های تروریستی به جنگ افزار اتمی.»

با وجود انتقادهای گسترده به سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک، وی بامداد روز یکشنبه تهران را به قصد این شهر ترک کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا پیشاپیش به آقای احمدی نژاد نسبت به «اقدامات جنجالی» در نشست ان.پی.تی هشدار داده است.

رسانه های اسرائیلی ابراز اطمینان کرده اند که «احمدی نژاد ستاره همایش خواهد بود و حضور او همه رخدادهای کنفرانس را تحت تاثیر قرار می دهد.»

آقای احمدی نژاد دومین سخنران نشست روز دوشنبه، پس از بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل خواهد بود.
XS
SM
MD
LG