لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

آمریکا از تشدید تحریم های کره شمالی خبر داد


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از تشدید تحریم های کره شمالی از سوی یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل در آینده نزدیک خبر داد.

رابرت وود به خبرنگاران گفت که انتظار می رود این کمیته فهرست بیشتری از کالاها و نهادهای کمک کننده به برنامه نظامی کره شمالی تهیه کند تا مشمول تحریم شوند.

وی گفت: نشست این کمیته روز چهارشنبه برگزار شد و گفت و گوهای خود را ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: کره شمالی به خواست جامعه جهانی توجهی نکرده است و لذا باید با عواقب آن روبرو شود.

کره شمالی روز چهارشنبه و پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل بیانیه ای غیر الزام آور در محکومیت پرتاب موشک توسط این کشور صادر کرد در واکنشی تند از بازرسان آژانس بین المللی خواست تا خاک کره شمالی را ترک کنند.

این کشور همچنین اعلام کرد که تمام فعالیت های هسته ای خود را که به حال تعطیل در آمده بود را از سر خواهد گرفت.

پیونگ یانگ همچنین از ناظران آمریکایی که در تعطیلی نیروگاه اتمی یونگ بیون به کره شمالی کمک می کردند خواست به کشور خود باز گردند.
چهار ناظر آمریکایی در کره شمالی حضور داشتند که به گفته رابرت وود، در حال آماده شدن برای ترک این کشور هستند.

کره شمالی به رغم اعتراض های آمریکا و همسایگان خود روز پنجم آوریل موشکی را برای قرار دادن یک ماهواره در فضا پرتاب کرد.

پیونگ یانک پرتاب این ماهواره را موفقیت آمیز دانست ولی آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند که این ماهواره در اقیانوس آرام سقوط کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای که روز دوشنبه به اتفاق آراء تصویب شد با محکوم کردن اقدام کره شمالی از این کشور خواست تا از پرتاب موشک های جدید اجتناب کند.

این شورا همچنین بر لزوم تشديد تحريم های فعلی علیه کره شمالی تاکيد کرد که بر اساس آن دارايی های شرکت ها يا سازمان های طرف معامله با برنامه سلاح هسته ای، موشک های بالستيک و ساير سلاح های کشتار جمعی کره شمالی ضبط خواهد شد.

واشینگتن نگران توسعه موشک های بالستیک کره شمالی است که در صورت ارتقاء آن می تواند اهدافی را در خاک آمریکا مورد حمله قرار دهد.
XS
SM
MD
LG