لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

نگرانی واشینگتن از نفوذ ایران در آمریکای جنوبی


محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز- روابط ایران با کشورهای آمریکای لایتن از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد گسترش زیادی یافته است.(عکس: مهر)
محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز- روابط ایران با کشورهای آمریکای لایتن از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد گسترش زیادی یافته است.(عکس: مهر)

ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی کرده است که در صورت درگیری با ایران، تهران به دلیل حضورش در آمریکای لاتین دست به اقداماتی علیه واشینگتن بزند.


توماس شانون، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی، روز چهارشنبه، هفتم مه، به خبرگزاری رویترز گفت: «دولت آمریکا نگران است که در صورت درگیری با ایران، تهران در صدد استفاده از حضورش در منطقه برای اجرای فعالیت هایی علیه آمریکا بر آید.»


دولت های چپگرا در ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی، طی سال های اخیر به متحدان ایران تبدیل شده اند و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی با تهران مناسبات دیپلماتیک دارند.


توماس شانون گفت: تهران می خواهد با نشان دادن اینکه قادر است دوستانی در آمریکای لاتین پیدا کند، منطقه ای که از نظر تاریخی در حوزه نفوذ ایالات متحده بوده است، انزوای بین المللی اش را تسهیل کند.


  • «تهران می خواهد با نشان دادن اینکه قادر است دوستانی در آمریکای لاتین پیدا کند، منطقه ای که از نظر تاریخی در حوزه نفوذ ایالات متحده بوده است، انزوای بین المللی اش را تسهیل کند.»
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا

واشنگتن، جمهوری اسلامی را به حمایت از گروه های تروریستی و تلاش مخفیانه برای تولید سلاح های هسته ای متهم کرده و نسبت به اقدامات تهران در کسب اتحاد با کشورهای آمریکای جنوبی نگران است.


دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی از دولت های منطقه خواسته است به تحریم های مورد حمایت سازمان ملل علیه ایران که به خاطر برنامه هسته ای اش اعمال شده است احترام بگذارند.


توماس شانون همچنین اتهامات درباره دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات دهه نود میلادی به سفارتخانه اسرائیل و یک مرکز اجتماعی یهودی در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین را یادآور شد.


این مقام ارشد آمریکایی گفته است: واشنگتن از دوستان و شریکان خود در منطقه می خواهد که هشیار باشند.


وی افزوده است: حملات دهه نود نشان می دهد که جمهوری اسلامی قادر به اجرای عملیات تروریستی در قاره آمریکاست.


تهران، هرگونه دخالت در حملات یاد شده را که بیش از یکصد کشته بر جای گذاشت رد کرده است.


جمهوری اسلامی ایران از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای آمریکای لاتین گسترش داده است و اقدام به سرمایه گذاری های فراوانی در ونزوئلا و نیکاراگوا کرده است.


هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا در دو سال گذشته چهار بار از ايران ديدن كرده است و تهران نیز وعده داده است تا در بخش های ساختمانی، خودرو و خدمات این کشور سرمایه گذاری کند.


XS
SM
MD
LG