لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

تشکیلات خودگردان فلسطينی پرداخت هزينه برق نوار غزه را «متوقف می‌کند»


نمایی از نوار غزه که در کنترل گروه حماس است.
نمایی از نوار غزه که در کنترل گروه حماس است.

اسرائيل روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت گفت که دولت خودگردان فلسطينی در کرانه باختری رود اردن به اين کشور اعلام کرده که پرداخت هزينه برق را که اسرائيل به نوار غزه می‌فروشد متوقف خواهد کرد.

اين تصميم همزمان با افزايش تنش بين تشکیلات خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس با گروه حماس اتخاذ می‌شود که در نوار غزه حکومت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، محمود عباس ریيس تشکیلات خودگردان فلسطينی تهديد کرده که برای اعمال کنترل بر نوار غزه از فشار مالی بر گروه حماس استفاده خواهد کرد.

گروه حماس در سال ۲۰۰۷ در جريان نبردهای خونين با نيروهای تشکيلات خودگردان کنترل نوار غزه را به دست گرفت. از آن زمان تلاش‌های متعدد برای مصالحه حکومت‌های رقيب در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه به شکست انجاميده است.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطينی هنوز در مورد اين خبر اظهارنظر نکرده‌اند.

گروه حماس می‌گويد تسليم اين فشارها نخواهد شد. اسماعيل رضوان يکی از مقامات حماس اين اقدام محمود عباس را محکوم کرده و گفته است: «محاصره کردن غزه و محروم کردن آن از برق، آب و ساير خدمات اساسی به خاطر اهداف سياسی غيرمنطقی است».

از زمان کنترل اين منطقه توسط گروه حماس، مرزهای نوار غزه توسط اسرائيل و مصر مسدود شده است. نوار غزه همواره مشکل کمبود شديد برق داشته و اکنون در طول شبانه روز فقط شش ساعت برق دارد.

کوگات، بخشی از تشکيلات نيروهای مسلح اسرائيل، می‌گويد تشکیلات خودگردان فلسطينی به آنها اطلاع داده که پرداخت هزينه برق نوار غزه را بلادرنگ متوقف خواهد کرد.

اعمال فشار جديد محمود عباس برای تقويت موضع خود در نوار غزه درست قبل از ملاقات هفته آينده او با دونالد ترامپ در کاخ سفيد اتفاق می‌افتد. آقای عباس تحت فشار است تا نشان دهد که او نماينده تمامی فلسطينی از جمله ساکنان نوار غزه است.

خليل الحيه دومين مقام حماس در غزه روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «اگر محمود عباس بخواهد غزه را وادار به تسليم کند و يا وفاداری ما را به زور جلب کند حتما شکست خواهد خورد».

او افزود: «غزه يک بشکه قابل انفجار است و او نمی‌تواند بيشتر از اين به اين بشکه فشار بياورد. اگر چنين کند در صورتش و در همه جهان منفجر خواهد شد».

XS
SM
MD
LG