لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

فتح و حماس یکدیگر را مسئول ناکامی مذاکره دوحه دانستند


در پی نا کام ماندن مذاکرات گروه‌های فلسطینی فتح و حماس در دوحه قطر، این دو جنبش فلسطینی یکدیگر را به نقش داشتن در عدم پیشرفت مذاکرات آشتی بین خود متهم کرده‌اند.

در روزهای اخیر هیئت‌هایی از حماس و فتح برای مذاکره به قطر اعزام شده بودند، اما ناکامی گفت‌وگوها به لغو نشست روز شنبه ۲۹ خرداد میان آنها منجر شد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و عربی، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس در غزه فتح را عامل «شکست» مذاکرات دوحه معرفی کرد و گفت «مسئولیت کامل این وضع بر دوش فتح است».

به گفته ابوزهری، فتح به رهبری محمود عباس از وعده‌های پیشین خود در مورد شورای قانونگذاری فلسطین و حل مشکلات کارمندان دولت فلسطینی در غزه «عدول» کرده است.

ابو زهری افزود، فتح می‌خواهد اساسنامه سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را تحمیل کند؛ امری که حماس زیر بار آن نمی‌رود.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فلسطینی معان، اسامه قواسمی سخنگوی جنبش فتح گفت مسائلی که در روزهای گذشته حول مذاکرات حماس و فتح بروز کرد، نشان داد که «حماس هنوز آماده شراکت سیاسی، آشتی ملی و اتحاد نیست».

این سخنگوی فتح گفت که هیئت حماس تنها می‌خواست برای مشکلات مالی خود با فتح گفت‌وگو کند، نه بیشتر.

با وجود این، آقای قواسمی گفت که فتح به تلاش برای خاتمه دادن به این انشقاق و رسیدن به وفاق ادامه خواهد داد و سران حماس را به «اتحاد ملی» فرا می‌خواند.

مذاکرات ناکام دوحه، سومین دور از گفت‌وگوها برای آشتی ملی فلسطینی بود، که از چهارشنبه گذشته ۲۶ خرداد آغاز شده بود.

بهار سال ۲۰۱۴، حماس و فتح برای آشتی به توافق اصولی رسیدند اما با گذشت دو سال، هنوز تقریباً هیچیک از بندهای آن، غیر از انحلال دولت غزه به نخست‌وزیری اسماعیل هنیه، اجرایی نشده است.

حکومت خودگردان فلسطینی از آغاز تأسیس خود در پاییز ۱۹۹۳ حاکمیت نوار غزه را نیز در دست داشت اما در سال ۲۰۰۷، یک سال بعد از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی، این جنبش اسلامگرا در نبردهای مسلحانه شدید و پر تلفات، فتح را از حاکمیت در غزه خلع کرد.

در ۹ سال گذشته حکومت دوگانه فلسطینی در غزه و کرانه باختری ادامه یافته و حماس این روزها به آغاز دهمین سال قدرت عملی خود در این باریکه رسید.

تداوم اختلافات دو جنبش فلسطینی مانع از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در کرانه باختری و غزه شده است.

تنش‌های شدید سیاسی میان دو جنبش دیرپای فلسطینی در حالی است که غزه هنوز برای بازسازی ویرانه‌های جنگ دو سال پیش ارتش اسرائیل در تقلاست و نزدیک به صد هزار نفر از ساکنان بی‌خانمان غزه سرپناهی ندارند.

کرانه باختری نیز در دوره اخیر شاهد رخدادهای خشونت‌بار و پرتلفات بوده است.

در هشت ماه گذشته جوانان فلسطینی در کرانه باختری در نبود امیدی برای صلح و آینده‌ای برای خود، به حملات خیابانی علیه اسرائیلی‌ها روی آورده و نزدیک به ۲۵۰ کشته داده‌اند.

XS
SM
MD
LG