لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

مرضیه افخم: بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و آمریکا در دستور کار نیست


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و آمریکا در دستور کار مذاکرات دو کشور نیست و طرفین تنها در موضوع پرونده هسته‌ای ایران با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم روز سه‌شنبه، ۹ دی، درباره احتمال بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و آمریکا گفت: «گفت‌وگوهای دو کشور صرفاً درباره موضوع هسته‌ای بوده و این موضوع در دستور کار مذاکرات دو کشور نیست».

وی همچنین با اشاره به انتشار خبری به نقل از «یک رسانه عربی» افزود: «هیچ منبع مسوولی از وزارت امور خارجه در این زمینه با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشته است».

این گفته‌های خانم افخم در حالی است که روزنامه «الحیات» به نقل از «یک منبع آگاه» در وزارت امور خارجه ایران درباره احتمال افتتاح مجدد سفارتخانه‌های دو کشور در خاک یکدیگر نوشته بود که این مسئله به مواضع آمریکا و نحوه تعامل این کشور با ایران و همچنین تحولات منطقه ارتباط دارد.

این روزنامه به نقل از این منبع آگاه اعلام کرده بود که ایران برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر» که خبر آن روز هشتم دی منتشر شد، با محتمل دانستن امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران، گفت که «ابتدا باید اختلافات در مراحل مختلف حل شود».

با این همه رییس جمهوری آمریکا گفت ایران با کوبا متفاوت است.

آمریکا و کوبا روز ۲۶ آذر اعلام کردند که روابط خود را پس از ۵۰ سال‌ بهبود می‌بخشند.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، بهمن پارسال گفته بود که بازگشایی سفارت آمریکا در تهران امری غیرممکن نیست.

۳۵ سال پیش در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان که خود را دانشجویان پیرو خط امام می‌نامیدند، از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا رفتند و ده‌ها کارمند این سفارت را به‌گروگان گرفتند. روابط دو کشور از آن زمان قطع شده است.

بعد از روی کار آمدن حسن روحانی، روسای جمهوری ایران و آمریکا برای نخستین بار بعد از ۳۴ سال با هم به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

پس از آن وزیران امور خارجه ایران و آمریکا بارها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، هرچند که طرفین می گویند این مذاکرات حول پرونده هسته‌ای تهران بوده است.

روزنامه الحیات به نقل از این منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران همچنین خبر داده بود که در نامه اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همتایانش در کشورهای عضو گروه ۱+۵، از فرصتی که این مذاکرات برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و جهان ایجاد خواهد کرد، صحبت شده است.

خبرگزاری ایرنا روز سوم دی از «نامه‌های جداگانه‌ای» خبر داد که آقای ظریف به وزیران امور خارجه چند کشور نوشته و در آن‌ها «مواضع اصولی» تهران درباره مذاکرات اتمی را تشریح کرده است.

در این گزارش مشخص نشده که این نامه در چه زمانی و به وزیران امور خارجه کدام کشور‌ها ارسال شده است.

بر اساس این گزارش، آقای ظریف دراین نامه از «برخی تلاش‌ها در آمریکا و اروپا که به جای پایبندی به تعهدات خود مبنی بر سهل کردن تحریم‌ها، کوشیده‌اند تا اقدامات بیشتری را برای حفظ و تقویت رژیم تحریم‌ها تحمیل نمایند» ابراز تاسف کرده است.

XS
SM
MD
LG