لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

«تاکنون رضایتی از رهبر برای استیضاح احمدی نژاد دیده نشده است»


محمود احمدی نژاد شانه های آیت الله علی خامنه ای را در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری می بوسد.
محمود احمدی نژاد شانه های آیت الله علی خامنه ای را در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری می بوسد.
علی مطهری از نمايندگان مجلس ايران گفته است که در مجلس امضای کافی برای سوال از رييس جمهور و احضار وی به مجلس جمع شده است.

طبق قانون اساسی ايران طرح سوال از رييس جمهور نياز به امضای يک چهارم نمايند گان مجلس دارد.



در همين زمینه رادیو فردا در گفت و گو با حسن شريعتمداری، تحليلگر مسائل ايران در آلمان، از وی پرسیده که اصولا چرا بخشی از اصولگرايان درصدد سوال از محمود احمدی نژاد و احضار وی به مجلس هستند؟

حسن شريعتمداری: آقای احمدی نژاد عملا يک حمله همه جانبه و گازانبری را نسبت به اصولگرايان شروع کرده است. اصولگرايانی که بخشی از آنها در مجلسند به رياست آقای لاريجانی، برخی در دايره نفود آيت الله هاشمی رفسنجانی هستند و بخشی در حوزه علميه و بازارند.

آقای احمدی نژاد شروع کرده است سنگر به سنگر اين مواضع را فتح کند و آنها را در موضع انفعال قرار دهد تا در انتخابات آينده جرات و جسارت اينکه بتوانند عرض اندام کنند را نداشته باشند.

علی مطهری- از نمايندگان مجلس- اعلام کردند که امضاهای لازم برای سوال از رئيس جمهور در مجلس شورای اسلامی، جمع آوری شده و کافی است. به نظر شما چرا منتقدين رئيس جمهور ایران در مجلس می خواهند از وی سوال کنند؟ آيا اين رفتار به اعتقاد شما يک رفتار تهاجمی است يا يک رفتار تدافعی؟

آقای مطهری در واقع می خواهد اين اقدام آقای احمدی نژاد را با سوال از رئيس جمهور و در صورت امکان با استيضاح دولت ايشان مقداری تلافی کند. البته اينکه آيا بتواند يا نه، مسئله ای است که در روزهای آينده معلوم خواهد شد.

آیا اصولا استيضاح رئيس جمهور در ساختار حکومت ايران بدون نظر مثبت آیت الله خامنه ای- رهبر جمهوری اسلامی- ممکن است ؟

نه خير. در حقيقت اگر مسئله استيضاح وزراء دولت نباشد بلکه بخواهند آقای احمدی نژاد را با استيضاح ساقط کنند، جز با رضايت آقای خامنه ای اين کار ممکن نيست و تا کنون هيچ علامتی برای چنين رضايتی ديده نشده است.

ولی آقای خامنه ای هم از کسانی است که نظر نهايی اش را در لحظات آخر اعلام می کند.

ممکن است حتی به جناح مقابل هم تا لحظات آخر چراغ سبزهايی نشان دهد که دال بر رضايتش باشد تا آقای احمدی نژاد را در لحظات آخر متوجه قدرت خودش بکند. ولی در لحظه آخر به احتمال قوی طرف دولت را خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG