لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

احمدی نژاد رييس جمهوری مصر را به تهران دعوت کرد


محمد مرسی، رییس جمهوری مصر
محمد مرسی، رییس جمهوری مصر
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در تماس تلفنی با محمد مرسی، همتای مصری خود از وی دعوت کرد تا در نشست ماه اوت سران اجلاس غيرمتعهدها در تهران شرکت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی مصر که رويترز آن را مخابره کرده است، رييس جمهوری اسلامی ايران در اين تماس تلفنی پيروزی آقای مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر را تبريک گفته است.

اين نخستين تماس ميان رهبران دو کشور از زمان سوگند یاد کردن آقای مرسی در مقام رياست جمهوری مصر است. ايران و مصر از ۳۰ سال پيش روابط ديپلماتيک با يکديگر ندارند.

بر اساس اين گزارش، آقای احمدی نژاد در تماس تلفنی خود از محمد مرسی دعوت کرده است تا در نشست غير متعهدها که روز ۲۹ اوت در تهران آغاز به کار خواهد کرد شرکت کند. خبرگزاری مصر اشاره نکرده است که آيا رييس جمهوری مصر اين دعوت را پذيرفته است يا نه.

نخستين تلاش ها برای تشکيل جنبش غير متعهدها در سال ۱۹۵۵ و در جريان کنفرانس باندونگ در اندونزی صورت گرفت که در آن چهره های برجسته ای نظير جواهر لعل نهرو، نخست وزير هند، جمال عبدالناصر، رييس جمهوری مصر و احمد سوکارنو، رييس جمهوری اندونزی شرکت داشتند.

اولين اجلاس سران عدم تعهد در سال ۱۹۶۱ و در بلگراد پايتخت يوگوسلاوی سابق برگزار شد و ايران در سال ۱۳۵۸ به عضويت اين سازمان در آمد. در حال حاضر مصر رياست جنبش غير متعهدها را برعهده دارد و قرار است در نشست شهريورماه در تهران رياست دوره ای اين سازمان را به ايران واگذار کند.

تهران و قاهره از سال ۱۳۵۸ که آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، روابط با مصر را به صورت يکجانبه قطع کرد مناسبات ديپلماتيک با يکديگر ندارند و دو کشور تنها به تشکيل دفتر حافظت منافع در پايتخت های يکديگر اقدام کرده اند.

در زمان رياست جمهوری حسنی مبارک روابط ايران و مصر با تنش های زيادی روبرو بوده است. با کناره گيری آقای مبارک از قدرت که به دنبال اعتراض های وسيع مردم مصر صورت گرفت ايران اميدوار است تا روابط نزديکی با اين کشور برقرار کند.

پيروزی محمد مرسی به عنوان فردی اسلامگرا در انتخابات رياست جمهوری مصر با استقبال گرم ايران روبرو شد هر چند که آقای مرسی در زمينه برقراری سريع رابطه قاهره با تهران محتاط بوده است.

وی خردادماه گذشته در مصاحبه ای با روزنامه «الکويتيه» از موضع ايران در قبال سوريه انتقاد کرد و گفت که «من ديدار با نماينده ايران در قاهره را نپذيرفته ام البته دست‌کم تا هنگامی که موضع آنها درباره سوريه مشخص شود.»

شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم» وابسته به تلويزيون دولتی ايران نيز از قول ياسر علی، سخنگوی آقای مرسی، گزارش داده بود که «نخستين سفر مرسی پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری و سوگند خوردن به عربستان سعودی خواهد بود.»

به فاصله کمی پس از انتخاب محمد مرسی به مقام رياست جمهوری، خبرگزاری فارس- نزديک به سپاه پاسداران- مدعی شد که مصاحبه ای اختصاصی با وی انجام داده و اين عضو اخوان المسلمين تاکيد کرده است که خواهان از سرگيری مناسبات ميان دو کشور است.

اين مصاحبه با واکنش تند سخنگوی مرسی روبرو شد و وی اظهار داشت که رييس جمهوری مصر هرگز با اين خبرگزاری مصاحبه ای انجام نداده و شکايتی را عليه آن تنظيم خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG