لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

مقام دولت احمدی‌نژاد «سند» اهدای سکه طلا به مقام‌های عالی‌رتبه را منتشر کرد


جدال محمود احمدی‌نژاد (وسط) با مقام‌های قوه قضاییه ایران طی هفته‌های گذشته وارد مرحله تازه‌ای شده است.
جدال محمود احمدی‌نژاد (وسط) با مقام‌های قوه قضاییه ایران طی هفته‌های گذشته وارد مرحله تازه‌ای شده است.

ذیحساب نهاد ریاست‌جمهوری در دوران محمود احمدی‌نژاد در واکنش به تکذیب دفتر ابراهیم رئیسی٬ معاون اول سابق قوه قضائیه و غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مبنی بر دریافت سکه٬ صورت‌مجلس تحویل سکه به آنها و محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران، را منتشر کرد.

توضیحات حبیب‌الله جزء خراسانی٬ ذیحساب نهاد ریاست جمهوری دولت دهم و تصاویر اسناد مروبط به پرداخت به این افراد٬ روز دوشنبه (ششم آذر) در وب‌سایت «دولت بهار» منتشر شده است.

جزء خراسانی در این وب‌سایت نوشته که دفتر رئیسی٬ «تحویل گیرنده سکه‌های مزبور نبوده‌اند٬ لذا در جریان ماوقع نیستند».

وی افزوده که سال ۹۱ هر دوشنبه شب٬ برای بررسی تحریم‌های اقتصادی٬ جلساتی با حضور مسئولین و نمایندگان سه قوه، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و فرماندهان نظامی در ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شد.

به گفته جزء خراسانی٬ در برخی از این جلسات و به مناسبت‌هایی چون عید غدیر٬ برای قدردانی از خدمات اعضای جلسه به آن‌ها سکه اهدا می‌شد.

دولت بهار٬ روند اهدای سکه به مناسبت عید غدیر را بدین صورت گزارش کرده که «سکه‌های مذکور توسط کار‌پرداز اداره کل امور مالی نهاد ریاست جمهوری به مکان جلسه در ساختمان سفید آورده شد و در حضور رئیس جمهور وقت و تعدادی از وزرای حاضر در جلسه به بزرگواران تحویل گردید».

بر اساس این گزارش٬ «به جهت جایگاه و رعایت شئونات آنها {حضار در جلسه} ٬ با رعایت مقررات خارج از شمول و بر اساس قاعده مورد قبول مراجع نظارتی، از آن‌ها رسید أخذ نگردید».

ذیحساب نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم اضافه کرده که «همان زمان در سوابق مالی و دفتر ثبت آمار تعدادی سکه‌ها با ذکر تاریخ، تعداد و اسامی گیرندگان به ثبت رسید و مطابق مقررات مربوطه، صورتمجلس تحویل توسط کار‌پرداز و معاون اداره کل امورمالی تنظیم و با گواهی اینجانب بعنوان ذیحساب و مدیرکل امورمالی، معاون پشتیبانی و تحول اداری، معاون اجرائی و سرپرست نهاد و همچنین رئیس دفتر رئیس جمهور به هزینه گرفته شد».

دولت بهار با انتشار یکی از این صورتمجلس‌ها به عنوان نمونه٬ به نقل از خراسانی به کنایه نوشته است: «صد البته به این عزیزان حق می‌دهم که بر اثر گذشت زمان، مشغله کاری و شرکت در جلسات متعدد، شرایط سنی و همچنین کم اهمیت بودن موضوع، نسبت به آن، دچار فراموشی شده باشند».

در این صورتمجلس٬ علاوه بر مصباحی‌مقدم٬ رئیسی و جعفری٬ به نام غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه٬ محمدرضا باهنر و محمد حسن ابوترابی٬ دو نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی٬ سعید جلیلی٬ دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی٬ حسن فیروزآبادی٬ رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح، نیز اشاره شده است.

این سند در حالی منتشر شده که دفتر ابراهیم رئیسی، تولیت فعلی آستان قدس رضوی و معاون اول سابق قوه قضائیه٬ روز دوشنبه دریافت سکه در زمان دولت دهم را تکذیب کرده بود.

این دفتر اظهارات حمید بقایی٬ معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اهدای سکه در دولت دهم به شماری از شرکت‌کنندگان در جلسه از جمله رئیسی را «کذب» خوانده و اعلام کرده بود که چنین موضوعی٬ «از اساس صحت ندارد».

غلامرضا‌ مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز که پیشتر دریافت سکه را تکذیب کرده بود٬ بعد از انتشار صورتمجلس اهدای سکه به وی از سوی وب‌سایت دولت بهار٬ گفته که «آقای بقایی اعلام کرده به هر کدام از افراد پنج سکه بهار آزادی به مناسبت عید غدیر داده شده، در حالی که این سند نشان نمی‌دهد که نفری پنج سکه به افراد داده شده است».

سخنگوی جامعه روحانیت افزوده که «در سند منتشر شده ادعا شده که یک سکه داده‌اند که خود تکذیب ادعای بقایی است».

دفتر فرماندهی کل سپاه پاسداران نیز امروز بدون نام بردن از حمید بقایی٬ با انتشار اطلاعیه‌ای٬ دریافت سکه از سوی محمدعلی جعفری را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا٬ در این اطلاعیه آمده که «ادعای مطرح شده از جانب یکی از مسئولان دولت دهم مبنی بر دریافت سکه از سوی فرمانده کل سپاه به دلیل حضور در یک جلسه‌ کاری، مضحک و کاملا کذب است».

دفتر فرمانده کل سپاه همچنین افزوده که «معاونت حقوقی سپاه با طرح شکایت رسمی، این تهمت و اقدام خلاف اخلاق را دنبال خواهد نمود».

شهریور ماه سال ۹۴ روزنامه اعتماد در گفت‌وگویی با مرتضی بانک٬ از قول معاون نهاد ریاست جمهوری٬ از «خرید و اهدای ۳۷ هزار سکه طلا» در دولت محمود احمدی‌نژاد از بودجه نهاد ریاست جمهوری خبر داده بود.

بانک گفته بود که در دولت گذشته «۴۲ میلیارد تومان تنها در عرض سه سال سکه طلا خریده بودند و توزیع کرده بودند»، و «۴۲ میلیارد تومان رقم کمی نیست».

به دنبال احضار حمید بقایی٬ معاون اجرایی دولت محمود احمدی‌نژاد به دادگاه٬ رئیس دولت‌های نهم و دهم به تندی از ساختار قضایی جمهوری اسلامی٬ صادق لاریجانی٬ رئیس این قوه و برادران لاریجانی انتقاد کرده و اتهام‌هایی را متوجه آن‌ها کرده است.

مقام‌های قضایی نیز این انتقاد‌ها را بی‌پاسخ نگذاشته و در روزهای اخیر تند‌ترین عبارات را برای احمدی‌نژاد به کار برده‌اند.

XS
SM
MD
LG