لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

احمدی نژاد: ترمز قطار هسته ای را دور انداخته ایم


آقای احمدی نژاد در سخنان خود بار ديگر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد.
آقای احمدی نژاد در سخنان خود بار ديگر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد.

رييس جمهوری اسلامی ايران در تازه ترين اظهار نظر خود، اعلام کرد که ايران در سال گذشته، « ترمز و دنده عقب قطار هسته ای» خود را کنده و دور انداخته است .


بر اساس گزارشی که خبرگزاری های مهر و فارس از سخنان محمود احمدی نژاد در ششمين همايش سراسری روحانيون و مسئولين سازمان عقيدتی سياسی نيروی انتظامی مخابره کرده اند، وی گفته است که « ايران فناوری سوخت را در اختيار دارد و قطار فناوری ملی در ريل يکطرفه به پيش خواهد رفت.»


آقای احمدی نژاد در سخنان خود بار ديگر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد و بدون نام بردن از کشورهای غربی گفت: « آنان با اشتباه کردن خودشان ضرر مي کنند چون امروز ابتکار عمل در دست ملت ايران است و آنان نيز مي دانند و قبول کرده اند که ايران فناوری هسته ای دارد و در نهايت همه آنها مجبور خواهند بود در مقابل عظمت اين انقلاب تعظيم کنند.»


چالش بر سر برنامه هسته ای ايران در ماه های اخير و بدنبال تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت در ۲۳ دسامبر سال گذشته به اوج خود رسيده و جنگ لفظی ميان تهران و واشينگتن بر سر صلح آميز يا نظامی بودن اين برنامه شدت يافته است .


روز شنبه، ديک چنی، معاون رييس جمهوری امريکا در جريان ديدار از استراليا گفت که ايالات متحده در تلاش است که تا پرونده هسته ای ايران را از راه های مسالمت آميز حل و فصل کند ولی « در عين حال همه گزينه ها روی ميز قرار دارد.»


آقای چنی همچنين گفته است که پذيرفتن جمهوری اسلامی به عنوان يک قدرت هسته ای، اشتباهی بزرگ خواهد بود .


آژانس بين المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شد ايران نه تنها غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده، بلکه فعاليت های هسته ای خود را افزايش هم داده است .


اين درحالی است که شورای امنيت سازمان ملل از ايران خواسته بود تا روز چهارشنبه دوم اسفند ماه فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به ميز مذاکره بازگردد. اما تهران از اجرای اين درخواست امتناع کرد .


آقای احمدی نژاد بار ديگر اعلام کرد که ايران آماده مذاکره است ولی افزود:« اين مورد پذيرش ما نيست که برخی مانند دوران اوليه تاريخی بشر با اسلحه و زور بخواهند بر دنيا حکومت کنند.»


رييس جمهوری ايران افزود: « آنها به برخی از افراد که همسو با دشمن می انديشند و زمزمه تسليم و ساز و حقارت سر می دهند دل بسته اند ؛ آنها به کسانی دلخوش دارند که بر اساس خودخواهی و دنيا طلبی سقوط کرده و به جای آن که از دشمنان ملت سوال کنند چرا زور می گويند ملت را مورد پرسش قرار می دهند که چرا ايستادگی می کنند ولی همان طور که در ۲۸ سال گذشته دستاوردی نصيب آنها نشد اکنون نيز راه به جايی نخواهند برد.»


پنج کشور عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان قرار است روز دوشنبه، ۲۶ فوريه، در لندن گردهم آيند تا درباره چگونگی برخورد با ايران بدليل اجرا نکردن قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت با یکدیگر رايزنی کنند. بريتانيا، فرانسه و آمريکا خواهان صدور قطعنامه شديدتری عليه تهران هستند در حالی که چين و روسيه مواضع نرم تری در اين زمينه دارند .


به گفته کارشناسان احتمالا صدور قطعنامه تازه ای عليه ايران نيازمند مذاکرات طولانی ميان طرف های درگير در پرونده هسته ای تهران است و ممکن است که بيش از يک ماه طول بکشد .


XS
SM
MD
LG