لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

متکی: ایران برای مقابله با هر گزینه ای آماده است


منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، می گوید کشورش خواهان گفت وگو و تعامل سازنده است
منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، می گوید کشورش خواهان گفت وگو و تعامل سازنده است

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، روز شنبه پنجم اسفندماه و در واکنش به اظهارت دیک چینی، معاون رییس جمهوری آمریکا، گفت کشورش برای مقابله با هرگزینه ای آماده است.


با گذشت سه روز از مهلت شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم، بحث و گمانه زنی بر سر عواقب اين امر ثقل بيشتري يافته است.


ديک چينی معاون ریيس جمهوری آمريکا می گويد همه گزينه ها برای مقابله با برنامه اتمی تهران کماکان محتمل است؛ منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی می گويد ايران برای مقابله با آمريکا آماده است؛ و کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا می گويد ديپلماسی در مواجهه با جمهوری اسلامی می تواند نتيجه بخش باشد.


به گزارش ايرنا وزير امور خارجه ايران روز شنبه در واکنش به اظهارات اخير معاون رييس‌ جمهوری آمريکا مبنی ‌بر اينکه واشينگتن هيچ گزينه‌ ای را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ايران ‌منتفی نمی ‌داند، گفت: «جمهوری اسلامی ايران، خود را برای‌ هر گزينه‌ای آماده کرده اما تاکيد ايران بر تعامل و همکاری سازنده است.»


اين اظهارات در واکنش به سخنان ديک‌ چينی معاون رياست جمهوری آمريکا بيان شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای چينی که هم اکنون مشغول ديدار از استرالياست، روز شنبه طی کنفرانس مشترکی با جان هوارد نخست وزير استراليا بار ديگر تهران را تهديد کرد که اگر به مخالفت با خواست شورای امنيت ادامه دهد «تمامی گزينه ها» کماکان بر روی ميز قرار دارند.


ديک چينی همچنين گفته است که پذيرفتن جمهوری اسلامی به عنوان يک قدرت هسته ای، اشتباهی بزرگ خواهد بود.


سخنان معاون رييس‌ جمهوری آمريکا در رسانه های جهان به عنوان تاييدی بر وجود احتمال اقدام نظامی نگريسته شد و واکنش دولتمردان تهران را در پی داشت.


منوچهر متکی در واکنش به اين سخنان گفت: «ما آمريکا را در موقعيتی نمی بينيم که بخواهد بحران ديگری بر پرداخت ‌کنندگان ماليات در آمريکا و منطقه تحميل کند.»


اما همزمان با اين جنگ لفظی ميان دو طرف، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا که برای ملاقات با همتايان مکزيکی و کانادايی خود به اتاوا رفته است ابراز عقيده کرد که تلاش های ديپلماتيک می تواند تهران را قانع به توقف برنامه اتمیش کند.


به گزارش رويترز خانم رايس گفت آمريکا به وضوح گفته است که در مسير ديپلماتيک قرار دارد و معتقد است اگر جامعه بين الملل در مواجهه با جمهوری اسلامی متحد بماند، راهکار ديپلماتيک نتيجه بخش خواهد بود.


در همين حال روز جمعه محمود احمدی نژاد بار ديگر تصريح کرد که ايران بايد در برابر فشارها بايستد و برنامه هسته ای خود را به پيش ببرد


XS
SM
MD
LG