لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

آلودگی هوا در تهران؛ زنگ خطری که خاموش نمی شود


در حالی که زنگ خطر آلودگی هوای تهران و بعضی از کلان شهرها هنوز فروکش نکرده و در شرايطی که بارش برف و باران کمکی موقتی برای تنفس راحت شهروندان ايرانی است، برخی مسئولان در تهران همه گناه اين آلودگی را به گردن وسايل نقليه و حمل و نقل عمومی اندازند.

يکی از نمايندگان مجلس اين اشتباه را از چشم دولت می‌بيند که توجهی به راه اندازی مترو در کلان شهرها ندارد و يکی ديگر از مسئولان شورای شهر تهران، افزايش روزانه خودروها به شهر را دليلی می‌بيند که آلودگی هوا از تهران دست نمی‌کشد؛ آلودگی که به گفته ریيس پليس راهنمايی و رانندگی تهران هم به مشکلات خودروسازی داخلی برمی‌گردد.

سرهنگ هادی هاشمی در يک نشست رسمی ماده آزبست در ماشين‌های مختلف را دليل اصلی آلودگی اعلام کرد؛ ماده‌ای سرطان‌زا که به دليل افزايش مقاومت لنت ترمز در مقابل سايش همچنان در خودروسازی ايران استفاده می‌شود.

وی گفت: «آزبست ۱۰ سال پيش ممنوع شد. ۱۰ سال مهلت گرفتند که صنايع را اصلاح کنند و ديگر از آزبست استفاده نکنند. ولی امسال ۷۷۰ هزار تن آزبست وارد کرديم. ما از مالزی داريم آزبست وارد می‌کنيم که خودش يک گرم آن را مصرف نمی‌کند.»

ریيس فراکسيون مديريت شهری مجلس، محمد حسين مقيمی، تاکيد کرده که دولت نه تنها يک ميليارد دلار بودجه توسعه حمل و نقل عمومی را نپرداخته بلکه تا کنون به هيچکدام از تعهدات خود عمل نکرده است.

يکی از راه حل‌های مورد نظر مسوولان شهری در تهران برای کاهش آلودگی هوا اضافه کردن به طرح ترافيک و بخش‌های ممنوع بيشتر برای عبور و مرور خودروهای شخصی است.

وجود آزبست، فرار شهروندان از معاينه فنی خودرو و کيفيت بد خودروهای توليدی تا امروز دلايل اصلی آلودگی هوا بوده است. استفاده از سوخت فسيلی به گفته خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، بر اساس آمار رسمی بيش از ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران را توليد می‌کند.

اما وارونگی هوا نکته ديگری است که مسئولان اين روزها بيشتر و بيشتر به آن اشاره می‌کنند و می‌گويند آلودگی هوای پاييز و زمستان در ايران از اين جريان به وجودمی‌آيد. در حالت وارونگی هوا بر خلاف حالت طبيعی با افزايش ارتفاع دما هم بيشتر می‌شود.

محمدجواد محمدی زاده، ریيس سازمان محيط زيست، از طرحی می‌گويد که برای مبارزه با وارونگی هوا در دست تهيه و اجرا است: «استفاده از تکنولوژی‌های نوينی است که جهاد دانشگاهی و حوزه معاونت تحقيقات راجع به بحث وارونگی هوا انجام می‌دهد. اين پروژه اگر انشاء الله در گوشه ای از تهران که به اجرا درآيد جواب دهد، اين را ما در مقياس‌های بزرگ هم انشاء الله اجرا خواهيم کرد.»

اما آلودگی هوای تهران گويا با هر بار بارندگی فقط به شکل موقت کم و محو می‌شود و باز به گفته ریيس پليس راهنمايی و رانندگی تهران، مرگ و مير را هر روز افزايش می‌دهد: «باران می‌آيد، برف می‌آيد، پنج ساعت صاف می‌شود و بعد از پنج ساعت انگار يک چتری از آلودگی هوای تهران را می‌گيرد. برويد آمار محرمانه وزارت بهداشت را ببينيد که روزی چند نفر می‌ميرند.»

در حالی که بعضی مسئولان افزايش فضای سبز در شهرها را يکی از راه‌های تقابل با آلودگی هوا می‌دانند، اما سخنگوی شورای شهر تهران اين معضل را آن قدر جدی می‌داند که معتقد است تا زمانی که کيفيت بد سوخت خودروها تغيير نکند، توسعه فضای سبز هيچ مشکلی را حل نمی‌کند و کاشت درخت راه درمان اين بيماری و بيمار بد حال نيست.
XS
SM
MD
LG