لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

نماینده مجلس: دولت از پرداخت بودجه کاهش آلودگی سر باز می‌زند


آلودگی در هوای تهران
آلودگی در هوای تهران
در حالی که بنا بر برخی محاسبات آماری هم‌اینک روزی ۳۱۰ شهروند تهرانی دچار مرگ ناشی از آلودگی هوا می‌شوند، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس می‌گوید که دولت از پرداخت بودجه کاهش آلودگی هوا سر باز می‌زند.

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی، سال ۸۹ را با ۱۲۰ روز هوای بسیار ناسالم و تنها یک روز هوای سالم بی‌سابقه دانست و افزود که «قطعاً رکورد این بحران در سال ۹۰ شکسته می‌شود، چرا که در این مدت هیچ قدمی برای حل مشکلاتی که به این بحران دامن می‌زنند برداشته نشده ‌است».

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس.
انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس.
در همین حال رسانه‌های داخلی ایران از جمله روزنامه «همشهری» می‌گویند که وزارت بهداشت نسبت به ارائه آمار دقیق مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا «بی‌توجهی می‌کند» و به این خاطر این رسانه‌ها ناچارند بر اساس آمار و ارقام سازمان بهشت‌زهرا محاسباتی در این زمینه انجام بدهند.

روزنامه همشهری می‌نویسد که «اگر مجموع مرگ‌های ناگهانی در پاییز را که به گفته کار‌شناسان بهداشت ارتباط معناداری با آلودگی هوا دارد در نظر بگیریم، ۱۸ هزار و ۶۰۶ نفر تنها در دو ماه اول این فصل جان خود را از دست داده‌اند؛ به عبارت دیگر در مهر و آبان امسال هر روز ۳۱۰ شهروند تهرانی دچار مرگ ناشی از آلودگی هوا شده‌اند.»

بنا بر این گزارش، برپایه مطالعات صورت گرفته بیش از ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها در تهران به مشکلات قلبی تنفسی مربوط می‌شود که این مشکلات ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با آلودگی هوا دارد.

اما نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس روز سه‌شنبه به خبرآن‌لاین گفت که «اعداد و آمار اعلامی نگران‌کننده و هشداردهنده است و به همین دلیل وزارت بهداشت این مطلب را دلیلی برای عدم ارائه آمار مرگ‌ومیرها در این خصوص عنوان کرده‌ است.»

انوشیروان محسنی بندپی علاوه بر این افزود که «متأسفانه در آماری که از شاخص‌های آلودگی هوا اعلام می‌شود هیچ گاه میزان بَنزن موجود در هوا اعلام نمی‌شود، در حالی که میزان آن در هوای شهرهای بزرگ، چند برابر استاندارد بین‌المللی است. این هم خود افزایش‌دهنده بیماری‌های سرطانی است. در واقع سرطان‌زا بودن بنزن صددرصد محرز شده و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد.»
اعداد و آمار اعلامی نگران‌کننده و هشداردهنده است و به همین دلیل وزارت بهداشت این مطلب را دلیلی برای عدم ارائه آمار مرگ‌ومیرها در این خصوص عنوان کرده‌است.

محسنی بندپی در ادامه گفت: «بنابراین باید بپذیریم که درست است سرب را حذف کردیم، اما بنزن موجود در هوا چند برابر استاندارد است. بنابراین همان گونه که وزیر بهداشت نیز اعلام کرد سونامی بیماری‌های سرطانی را در پیش داریم و در واقع میزان ابتلا به سرطان نیز در جامعه ما رو به افزایش است.»

به گفته این دست‌اندرکار محیط زیست ایران، «آثاری که از آلودگی هوا به کودکان وارد می‌شود در درازمدت خود را نشان می‌دهد، سرطان پروسه خاص خود را دارد و پایین رفتن سن ابتلا به سرطان در کشورمان موید این مطلب است. این که آمار اعلام نمی‌شود برای این است که تحقیقی در این باره تاکنون انجام نشده ‌است.»

وی در مورد شمار مرگ‌ومیرهای محاسبه شده بر اثر آلودگی گفت که «عمق فاجعه بیش از اینهاست» و ضررهای اقتصادی آن را نیز میلیون‌ها دلار اعلام کرد.

به گفته این نماینده مجلس، مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۵، خسارت آلودگی هوا بر مرگ‌ومیر ۶۰۰ میلیون دلار، بیماری ۵۴۰ میلیون دلار و ضررهای اقتصادی آن ۴۰۰ میلیون دلار است. وی افزود که «این سازمان پیش‌بینی کرد اگر آلودگی تا سال ۲۰۱۶ افزایش یابد ما سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار خسارت می‌بینیم.»

در پی آلودگی شدید هوای تهران، روز شنبه جلسه‌ای اضطراری به منظور بررسی این بحران تشکیل شد، اما به گفته یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه تصمیم خاصی در این مورد گرفته نشده است.

«کوتاهی دولت در زمینه کاهش آلودگی»

به گفته نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در ایران «مدیریت جامع و علمی در برخورد با پدیده آلودگی هوا وجود ندارد»، «مترو تهران مورد بی‌توجهی و بی‌مهری دولت قرار گرفته»، موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده «اجرا نشده» و در مورد مقابله با پدیده ریزگردها هم «اقدام قابل توجهی صورت نگرفته‌ است».

به گزارش خبرآن‌لاین، انوشیروان محسنی بندپی در مورد مسائل متروی تهران گفت: «قانون تخصیص تسهیلات ارزی به متروی کشور به میزان ۲ میلیارد دلار در سال ۸۸ تصویب شده بود که باید در سال ۸۹ اجرا می‌شد، اما با مقاومت‌هایی که از سوی دولت صورت گرفت این قانون اجرا نشد و امسال هم به طور کل حذف شد.»

وی اضافه کرد: «علت حذف قانون تخصیص تسهیلات ارزی این بود که اعتبار جایگزینی برای مترو در لایحه بودجه عمومی دیده شود، چرا که در این صورت امکان تخصیص اعتبار از سوی دولت به مترو احتمال بیشتری خواهد داشت. در حالی که این روزها نمایندگان امیدی به این اتفاق هم ندارند.»

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود: «با وجود این که به اعتقاد ما مهم‌ترین و اولویت‌دارترین موضوع شهر تهران، مترو است، اما عزم و اراده جدی در دولت برای حل مشکل اعتباری قطار شهری وجود ندارد. امروز بدون هیچ دلیل منطقی و موجه، مترو مورد بی‌توجهی و بی‌مهری دولت قرار گرفته و مردمی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند از بودجه‌های کشور محروم هستند.»

به گفته وی، قرار بود هر سال ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده عمومی ۱۵ ساله و خودروی شخصی ۲۰ ساله از رده خارج شوند. چون بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک خودروی فرسوده نسبت به خودروی صفر ۱۰ برابر آلایندگی دارد. اما این موضوع اجرا نشد و نه تنها خودروهای فرسوده خارج نشدند، بلکه حمل و نقل عمومی هم به طور مطلوب توسعه نیافته‌ است.

وی درخصوص وجود ریزگردها که استان‌های غربی و حتی تا تهران را تحت تاثیر قرار داده‌ گفت که برای مقابله با آن اعتباراتی اختصاص داده شده، «اما تأمین اعتبار تنها یک بخش از کار است و بدون شک بخش مهم کار در حوزه اجرایی مشخص می‌شود که متأسفانه هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته ‌است.»
XS
SM
MD
LG