لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

توافق جديد در نشست سازمان ملل برای مقابله با گرمايش زمين


مذاکره کنندگان درباره تغييرات آب و هوايی در نشست دوربان آفريقای جنوبی روز يکشنبه بر سر امضای معاهده جديدی برای مقابله با گرمايش زمين به توافق رسيدند که بر اساس آن بزرگترين آلوده کننده های زمين را وادار خواهد کرد تا برای کاهش گازهای گلخانه ای اقدام های لازم را به اجرا در آورند.

بان کی مون، دبيرکل سازمان متحد از دستيابی به اين توافق ستايش کرد. بر اساس توافق جديد، تلاش های وسيع تری برای به اجرا در آوردن پيمان کيوتو صورت خواهد گرفت.

پيمان کيوتو که از سوی ۳۷ کشور صنعتی مورد تصويب قرار گرفته است در پايان سال ۲۰۱۲ به پايان خواهد رسيد. اين پيمان کشورهای صنعتی را مجبور کرده است تا از ميزان گازهای گلخانه ای خود بکاهند.

دبيرکل سازمان ملل «از توافق برای ايجاد دور دوم تعهد نسبت به پيمان کيوتو استقبال کرد» که به گفته وی، «وضوح بيشتری به بازار کربن خواهد بخشيد و مشوق های اضافی برای سرمايه گذاری های جديد در زمينه های فناوری و نيازهای ساختاری به منظور مقابله با تغيير آب و هوايی را فراهم می کند.»

به رغم دستيابی به اين توافق، منتقدان اعلام کرده اند که اقدام های در نظر گرفته شده آن قدر موثر نيست که بتواند با گرمايش زمين مقابله کند.

بر اساس توافق های به دست آمده در نشست دوربان که به پروتکل کيوتو ضميمه خواهد شد، يک صندوق مالی تشکيل خواهد شد که با استفاده از آن به کشورهای فقير کمک خواهد شد تا با تغييرات آب و هوايی مقابله کرده و چارچوبی برای چگونگی کاهش آلاينده های هوا تعيين شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از جزاير کوچک و کشورهای در حال توسعه که با خطر بالا آمدن آب درياها و تغييرات شديد جوی دست و پنجه نرم می کنند، گفته اند که اين توافق بيانگر پايين ترين ميزان اشتراک نظر و فاقد ابزارهای لازم برای اطمينان ايجاد کردن در زمينه دور شدن از خطر است.

مايته انکوانا ماشابانه، وزير امور خارجه آفريقای جنوبی که رياست مذاکرات را بر عهده داشت گفت که «ما با برنامه" آ" در اينجا حاضر شديم و بحث ها را نيز با برنامه "آ"، به منظور حفظ کره زمين در آينده و برای کودکان و نوه های خود که به دنيا خواهند آمد، به نتيجه رسانديم.»

وی با به پايان بردن اين نشست که طولانی ترين مذاکرات درباره تغييرات آب و هوايی ظرف دو دهه گذشته بود اظهار داشت: «ما تاريخ را رقم زديم.»

بر اساس گزارش های منتشره، در نشست دوربان هيات های نمايندگی توافق کردند تا در سال آينده تلاش های خود را برای تنظيم يک پيمان قانونی جديد مقيدسازی تا سال ۲۰۱۵ به منظور کاهش گازهای گلخانه ای آغاز کنند و از سال ۲۰۲۰ اين پيمان به مرحله اجرا در آيد.

اين روند که «طرح دوربان برای اقدام های اضافی» خوانده شده است، «يک پروتکل جديد، ابزار قانونی ديگر يا توافق به دست آمده برای مقيد سازی قانونی» را بسط خواهد داد که تحت لوای معاهده آب و هوايی سازمان ملل به اجرا در خواهد آمد.

اين اصطلاح در جلسه ای پشت درهای بسته در حاشيه کنفرانس دوربان مورد توافق گرفت که در آن اتحاديه اروپا، کشورهای هند، چين و ايالات متحده آمريکا حضور داشتند. تمام طرف های حاضر در اين نشست از توافق خود به عنوان پيروزی ياد کردند.

کريس هونه، وزير امور انرژی و آب و هوايی بريتانيا، گفته است که نتيجه حاصل شده، «يک موفقيت بزرگ برای ديپلماسی اروپايی است.»

تاد اشترن، نماينده آمريکا در اين کنفرانس نيز از توافق به دست آمده ابراز رضايت کرد.

توافق روز يکشنبه پس از سال ها ناکامی برای مقيد کردن قانونی و کاهش جهانی آلودگی هوا از سوی غول های بين المللی نظير چين و هند و همچنين کشورهای ثروتمندی چون آمريکا به دست آمد.

کشورهای توسعه يافته در حال حاضر اهداف رسمی تعيين شده در پروتکل کيوتو را پذيرفته اند، هرچند که آمريکا هرگز اين تعهدات را به صورت قانونی تصويب نکرده است.
XS
SM
MD
LG