لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

پروازهای «ایرفرانس» به ایران از فروردین ماه از سر گرفته می‌شود


شرکت هواپیمایی «ایرفرانس- کی ال‌ام» روز سه‌شنبه ۱۷ آذر اعلام کرد که قرار است از آوریل سال ۲۰۱۶- فروردین ۹۵- پرواز‌هایش به ایران را پس از هشت سال از سر گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام این خبر نشانه تازه‌ای از بهبود مناسبات ایران و فرانسه پنج ماه پس از امضای توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی در وین است.

شرکت «ایرفرانس- کی ال‌ام» می‌گوید که قرار است از ماه آوریل سه پرواز در هفته به تهران داشته باشد. پروازهای ایرفرانس به تهران از سال ۱۹۶۴ تا اکتبر ۲۰۰۸ جریان داشت. پروازهای یاد شده از آن زمان به دلایل اقتصادی متوقف شده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: «ایرفرانس به دنبال توسعه برنامه‌های خود در کشوری با رشدی پویاست و اینکه اتحادیه اروپا چهارمین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود».

فرانسه دارای تاریخ طولانی از پیوندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با ایران است و در سال ۱۳۵۷ نیز آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به مدت چندین ماه در نوفل لوشاتو در نزدیکی پاریس اقامت داشت.

با این حال در مذاکرات گروه پنج به علاوه یک که فرانسه نیز یکی از اعضای آن است، پاریس یکی از سخت‌ترین مواضع را در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، پس از موفقیت مذاکرات وین اعلام کرد که مواضع کشورش تاثیری بر روابط تجاری با ایران نخواهد گذاشت.

انتظار می‌رود که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از ابتدای سال جاری میلادی برداشته شوند و مقام‌های فرانسوی انتظار دارند که مناسبات اقتصادی دو کشور در بخش‌های هوایی و خودرو سریعا به بار بنشیند.

مناسبات تجاری ایران و فرانسه در سال ۲۰۰۴ بالغ بر چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

یک هیات فرانسوی شامل دو وزیر دولت و ۱۵۰ نفر از صاحبان تجارت شهریورماه امسال به ایران سفر کردند تا زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی دو کشور را پس از لغو تحریم‌ها آماده سازند.

XS
SM
MD
LG